Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kamkedja, Byta eller inte?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Kamkedja, Byta eller inte?

    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero -02. Gått ca. 17000mil och var nyligen inne på service (inte på saab)
    Jag bad mecken att mäta kamkedjespännaren (för skojs skull). Enl. honom var den ute 16,5mm. Då jag hörtalas om att den måste bytas när den är ute så pass långt ringde jag till saab och hörde efter. Enligt dom behöver den inte bytas, sålänge det inte rasslar om den (vilket det inte gör).

    Nu till själva frågan:

    Om jag ska trimma bilen steg 2 till 280hk/420nm:
    Bör jag byta kedja o allt som här där till innan eller ska jag köra tills det blir akut?
    Nöter det mer på kedjan om man trimmar den?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Du behöver inte vara orolig, kedjan slits inte mer för att du ökar motoreffekten.

    Dock kan det orsaka något ökat slitage om du kör på högre varvtal än normalt, vilket lätt kan hända när man blir inspirerad av den högre motoreffekten.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Strunta i att byta till den börjar rassla men se till att byta förhållandevis omgående när den väl börjar rassla.

    Så skulle jag ha gjort i alla fall..

    Du har nog ett tag kvar till dess skulle jag tro om 16,5mm stämmer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    tackar.. Då skiter jag nog it, så länge ingen flikar in med nått nytt

    Ang. trimmnngen är det riskabelt att öka effekten med 30hk och NM med 70 när bilen gått lite över 17000mil?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 933

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av aik
    tackar.. Då skiter jag nog it, så länge ingen flikar in med nått nytt

    Ang. trimmnngen är det riskabelt att öka effekten med 30hk och NM med 70 när bilen gått lite över 17000mil?
    Skulle väl i så fall vara att kopplingen inte orkar med!

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Koppling och turbo är väl det som slits mer med trim mot för original då båda dom får jobba hårdare.

    Motorn ska normalt inte slitas nämnvärt mer om trimmet är någorlunda välgjort.

    Man kan ju sabba en motor med fel trim och kolvarna till T7 är ju inte kända för deras överlägsna hållbarhet direkt, men om trimmet är någorlunda snällt så borde inte 280hk vara någon direkt fara.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Det låter ju bra. Det är Nordic´s steg 2 programvara jag sugen på.
    Dom borde väl ha hyfsad koll på vad dom håller på med.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Vid vilket mått så ska man byta kamkedjan anser ni då?

    Vad gällde för Saabs 8-åriga motorgaranti? 15mm vill jag minnas att det var.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vid vilket mått så ska man byta kamkedjan anser ni då?
    Jag talade bara om vad jag skulle gjort i samma sits. Och det var just att byta kamkedja i om/när den börjar rassla. Exakt vid vilket mått den börjar rassla vet jag inte så att anse vid vilket millimetermått har jag svårt att ange..

    Rätt eller fel vet jag inte, men JAG skulle gjort så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 933

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Rätt eller fel vet jag inte, men JAG skulle gjort så.
    Håller med... så länge den inte rasslar är ju kedjan sträckt, men när rasslet börjar så är det byte på en gång!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Jag skulle absolut inte vänta med att byta kedjan tills det börjar rassla. Du kanske kan köra ett tag till med rasslande kedja men vem kan säga hur långt. Enligt min mening tar man en alldeles för stor (dyrbar) och onödig risk om man kör så långt.

    SAAB säger i WIS att bytet skall göras om sträckaren åkt ut mer än 15 mm (åtminstone på min og9-3).
    Sedan är det en annan sak att spännaren i min bil kan åka ut till 19-19,5 mm. Men det är ju ingen garanti för att den kan det på din bil också.

    Själv bytte jag kedjor, skenor drev mm när spännaren var ute 16,5 mm.

    Per L

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Tack för lite input.

    Visst kan man köra tills spännaren bottnar, men det jag mest ville belysa var att Saab tycker det är dags för byte vid 15mm. Att de säger att det inte behövs kan ju mycket väl vara för att de försöker komma undan ett oli-sludge-relaterat byte inom garantitiden. Tror även att det beror mycket på vem man pratar med, och hur man lägger fram ärendet. Vad tyckte meken som mätte spännaren?

    Med vetskap om slitaget så hade jag budgeterat ett förestående kedjebyte hursomhelst.


    Att trim inte påverkar kedjeslitage håller jag annars med om.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Han bedömde läget som så att det inte var AKUT, men att det kanske bör göras innom en snar frammtid.

    Saab tycker abslut inte att den ska bytas, så länge det inte rasslar om kedjan. Snackade oxå med en bekant som känner verkstadschefen på saab i nyköping o han tyckte inte heller att den skulle bytas.

    Nu har jag iof snackat med en kompis som meckar med saabar på fritiden, och han och hans polare har precis bytt hela sattsen på en annan 9-5a.
    Så dom kan byta på min oxå dom vill ha 5-6000:- för jobb, mtr + ny vattenpump .
    Dom har iof inte tid just nu (tog typ 2dagar) men det kommer förhoppningsvis bli innan sommaren.

    Så om jag trimmar den nu eller efter borde ju inta ha någon större betydelse?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedja, Byta eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Att de säger att det inte behövs kan ju mycket väl vara för att de försöker komma undan ett oli-sludge-relaterat byte inom garantitiden.
    Att kolla om motorn ligger inom garantitiden och kolla om man kan få sakerna bytt är en bra idé.

    Men tror inte att mekarnas rekommendationer går på ovilja att göra garantijobb (de får väl betalt av Saab för det också?) utan att man på Saabmotorer i 30 års tid aldrig behövat oroa sig för millimetermått på kedjesträckare utan förut har det varit att de få fall som kamkedjan börjar rassla så byter man. Att oroa sig över kedjesträckare och att kedjan riskerar att explodera i princip när som helst och särskilt när den kommer över den magiska gränsen 15mm måste ju vara ett påfund som kommit i och med den urusla motorn som är i 9-5 med vad som verkar vara hållbarhet som ett uppblött papper...

    Sen är det naturligtvis så att det rent tekniskt är mycket bättre att byta kedja till en fräsch än att fortsätta köra en som gått 17000mil och närmar sig gränsen för vad som är lämpligt, det håller jag också med om.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Byta eller inte byta kolvringar? 9-5, 03a
    Av JOPARM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 22:24
  2. Kamkedja byta eller inte? (9-3 ss aero -03)
    Av Kallsa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 15:33
  3. Byta växellådsolja eller inte?
    Av T-boy666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 22:54
  4. Byta ut min 9000 eller inte?
    Av Reagger i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:44
  5. Byta bil eller inte?
    Av jrek78 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •