Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Batteriet eller Generatorn?

  1. #1

    Batteriet eller Generatorn?

    När jag åkte hem från jobbet idag så började helt plötsligt Abslampan lysa, dessutom blinkade klimaten mellan HI och off, för att sen hamna helt på off.

    När jag sen stängde av bilen och försökte starta den igen var den heldöd, när jag kopplade in startkablar startade bilen och allt var som vanligt, men när man tar bort kablarna(med bilen igång) blir det samma som förrut dvs. Abslampan osv.

    Nån som vet vad det är som är fel?

    Tack på förhand.


    Edit: Jag ser nu att jag kanske la den här tråden lite fel , kanske nån mod kan vara snäll och flytta på den?
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  2. #2

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Om du har möjlighet så mät laddströmen på batteriet. Starta bilen och mät volt mellan + och - på batteriet. ca 14v och generatorn är okej. Kan dock vara så lite ström i batteriet att generatorn inte orkar. Gör mätningen med startkablar på från annat batteri. Om det är från en annan bil så måste den vara avstängd.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Hej,

    1. Mät över + och - på bilbatteriet med en multimeter så vet du om du har ström i det.

    2. Starta bilen m.h.a. ett nytt batteri(som du vet är fulladdat) eller startkablar, gör om punkt 1 har du över 13 V då så laddar generatorn=batteriet slut och tar ej laddning.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Ok, tack för snabba svar.
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  5. #5
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Hej, är ny här på forumet och ny i SAAB världen också för den delen.
    Har ungefär samma problem som TalladegaSvensson nämner, ska ut och testa batteriet med en multimeter imorgon bitti för att se hur mycket kräm det finns i batteriet.

    Hoppas det är fel på batteriet och inget annat dyrare eftersom jag precis har köpt min SAAB av en bilhandlare, turligt nog så får jag ett nytt batteri av säljaren imorgon som ska monteras i bilen direkt hos bilfirman.

    Återkom gärna om du får ordning på ditt problem TalladegaSvensson.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  6. #6

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Hej Timos og velkommen til forumet!

    Hvis bilen ikke oppfører seg "normalt" med motoren i gang, så kan du regne med at det er dynamoen som er slutt.
    Med motoren i gang skal du ha 14 - 14,4V over batteriet. Nærmere 14V med lys, el.bakrute og div som trekker strøm påslått.

    På et friskt (topp-ladet) batteri skal det være ca 13,2V når motoren er avslått. Slår du på lys etc skal spenningen synke saaaakte.

    Mulig jeg missforsto deg litt, men hvor mye kräm/strøm det er i batteriet kan du ikke måle med et multimeter! Dersom du skulle sette mutimeteret på "A" og måle over batteriet, så vil det gå noen hundre til tusen Ampere i brøkdelen av et sekund og multimeteret går opp i røyk. Mulig jeg missforsto deg, men så er jeg sikker på at du ikke brenner opp multimeteret ditt og får et par ufine brannsår.

    En vanlig feil er jordledningen fra dynamoen/motoren. Mål spenningen mellom dyamo-huset og chassis. Denne skal være ca 0,0V. Hvis ikke er denne jordledningen dårlig, det er en billig sak å fixe.

    Hvis ikke ladingen er i orden, så vil ditt nye batteri raskt bli ødelagt.

  7. #7
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Ber om ursäkt om det verkar som att jag kapar tråden, inte meningen, men problemen verkar såpass lika för Talladega och mig så jag kör på här.

    Bilen uppför sig som den ska när väl motorn är igång (efter starthjälp) så då borde det inte vara generatorn som spökar om jag förstår dig rätt MortenW.
    Ska kolla upp batteriet idag på försäljarens verkstad innan det nya monteras.


    Ska försöka beskriva problemet så detaljerat som möjligt.

    Jag köpte bilen för två veckor sedan efter att den har stått inomhus under 6månader hos försäljaren.Skulle provköra bilen innan köpet och då hade säljaren fått starta bilen med starthjälp.

    Efter köpet åkte jag ca.20mil (2x10mil) under de första 24timmarna och bilen gick hur bra som helst i ca.10dagar tills den fick stå ett par dygn på parkeringen utomhus.

    Skulle starta bilen och hör hur startmotorn går runt väldigt segt och instrumenteringen blinkar till flera ggr utan att bilen går igång, provade ett par gånger med resultatet att startmotorn slutar gå runt helt och instrumenteringen slocknade.
    Fick då hjälp av en kompis med startkablar, lät då bilen gå på tomgång ett par minuter innan jag åkte iväg, allt såg bra ut förutom att ACC gick igång först efter ca.3minuters åkande.

    Åkte då runt i stan ca.20minuter och motorväg ca.20min också innan jag parkerade hos en kompis och stängde av bilen, 30min senare skulle jag åka hem och då startade bilen med egen kraft men det gick lite segt hörde jag på startmotorn.

    Dagen därpå var det helt dött igen, startmotorn gick ett par varv och stannade samt att instrumenten slocknade, därefter ringde jag säljaren som skulle ta hem ett nytt batteri till mig kostnadsfritt.

    Under dessa dagar har jag inte fått upp några som helst varningslampor på dåligt batteri eller annat heller för den delen, tycker det verkar lite märkligt.

    En annan sak som jag upptäckte efter att bilen blev svårstartad var att fjärren inte funkade på längre avstånd längre trots att jag bytte batteri på den fjärren förra veckan. Måste ställa mig bredvid bilen nu för att låsa upp dörrar och bagage.

    Ska försöka ta mig till försäljaren snarast (inom den närmsta timmen) och kolla upp bilen.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  8. #8

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Stemmer nok bra at det er batteriet som er slutt. Kanskje et litt gammelt batteri som har stått utladet eller nesten utladet et halvt år, blir ikke bedre av det.

    Lurt om dere sjekker ladingen også, ellers blir det nye batteriet fort ødelagt, och så får du problemer til neste vinter.

  9. #9
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: Batteriet eller Generatorn?

    Nu sitter det ett färskt batteri i bilen, startar som aldrig förr

    Det gamla batteriet testades av mecken hos försäljaren och mätningen visade på 3v.
    Sitter nån slags indikator på det nya batteriet som ska visa hur mycket laddning den har (inga siffror bara mekanisk nivå visning), ska hålla ett öga på den ett tag framöver och kolla så det inte sjunker.
    Måste passa på o köra en massa korta sträckor innan garantin från säljaren går ut den 18:e April
    SAAB 9-5 Aero 2006.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Dåligt batteri eller generatorn?
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:02
  2. Startmotor eller batteriet?
    Av Njapp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 01:27
  3. W på generatorn?
    Av Mazzze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:18
  4. Generatorn?
    Av Davidt8 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •