Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Parkering åt "fel" håll längs gata

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Parkering åt "fel" håll längs gata

    Varför får man inte parkera åt båda hållen längs gatorna i Sverige?
    Det verkar ju gå bra i de flesta andra länder.

    Är det helt enkelt ordningsfascister som skrivit lagarna?
    Utan Saab

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    därför att du då kör MOT trafiken..
    dock på enkelriktade gator så får du parkera på bägge sidor, så länge du inte hindrar trafiken att komma fram.


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Totalt livsfarligt om man skulle göra det på huvudgatan utanför där jag bor. Är så trångt att man inte kan börja fick parkera vid trafik.
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    därför att du då kör MOT trafiken..
    dock på enkelriktade gator så får du parkera på bägge sidor, så länge du inte hindrar trafiken att komma fram.


    //T

    Jag kör ju inte mot trafiken mer än om jag kör förbi ett hinder på högra körfältshalvan. Som sagt; det fungerar ju i andra länder....
    Utan Saab

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Citat Ursprungligen postat av termos
    därför att du då kör MOT trafiken..
    dock på enkelriktade gator så får du parkera på bägge sidor, så länge du inte hindrar trafiken att komma fram.


    //T

    Jag kör ju inte mot trafiken mer än om jag kör förbi ett hinder på högra körfältshalvan. Som sagt; det fungerar ju i andra länder....
    Fungerar vete tusan. Ta en titt på hur bilarna i Frankrike och Spanien tex ser ut.
    Bucklor överallt, även i dem mindre orterna.

    Jag vill inte behöva oroa mig för att tant agda eller gubbe åke som parkerat på vänstra sidan gör en rivstart rätt ut till mitt fält.
    Saablös dåre

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Då regelverket mig veterligen även gäller andra bilar än Saab flyttar jag tråden från "Allmänt".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Fungerar vete tusan. Ta en titt på hur bilarna i Frankrike och Spanien tex ser ut.
    Bucklor överallt, även i dem mindre orterna.

    Jag vill inte behöva oroa mig för att tant agda eller gubbe åke som parkerat på vänstra sidan gör en rivstart rätt ut till mitt fält.

    Förvisso, men bilarna i tex Norge är inte ett dugg buckliga och där gäller samma regler som i övriga länder.
    Agda och Åke kör nog snarare in i din högersida i Sverige eftersom de inte kan vrida på huvudet.
    Utan Saab

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Jag kör ju inte mot trafiken mer än om jag kör förbi ett hinder på högra körfältshalvan. Som sagt; det fungerar ju i andra länder....
    Du ska ju köra ur parkeringsfickan också. Mot trafiken.
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Själv tycker jag att det är bra. Man får bara hälften så många tillgängliga parkeringar längs gatan i stan, men det beror ju dels på gatuunderhåll och dels på framkomlighet. På många ställen blir det lite trångt att mötas om det står bilar på bägge sidor.

    Angående att parkera i färdriktningen är det en bra regel, speciellt på landsvägar med högre hastighet, då man slipper råka ut för folk som ska korsa vägen när de lämnar parkeringsfickan. Du kan ju fortfarande parkera på "fel" sida vägen i en parkeringsficka om du vänder bilen i närmaste korsning. Ett I-landsproblem egentligen.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Pedagogiken funkar sådär tycker jag. När jag kör om en bil gör jag det i många fall MOT trafiken. När jag backar gör jag det MOT trafiken. När jag kör igenom en korsning KORSAR jag trafiken. MEN! Jag gör endast detta när det inte föreligger någon risk att jag utsätter mig själv eller någon annan för fara. Ni tror inte att det tänket är tillämpbart när man parkerar?
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    Personligen tycker jag det fungerar alldeles ypperligt att parkera på motsatt sida om körriktningen. Är ju sunt förnuft som gäller, och vad är det som hindrar en person från att tvärnita och göra en u-sväng och sen hindra all trafik när den ska svänga runt och vända istället för att bara kunna köra rakt över vägen och parkera direkt???

    Att bilarna i södra europa ser ut som "hej kom och hjälp mig" beror definitivt inte på att man får parkera på båda sidorna om vägen... Det kommer utav helt andra anledningar. Har ni försökt parkera en mellanklassare på en parkering utanför en supermarket någon gång? eller kört runt inne i städerna på gatorna? Det är ju inte direkt så att det finns mkt utrymme att köra på trots att bilarna står lagligt och fint parkerade... Sen är det ju även så att det kostar svin att få en skada reparerade i många av länderna för att deras försäkringssystem är uppbygt så. Finns inget som heter p-skada direkt, och skadegörelse=so be it, tough luck...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    fick böter för det för många år sen.. parkeringsvakten köpte inte mitt argument att bilen inte blev större för att den stod på andra sidan..

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Parkering åt "fel" håll?

    tanken med detta är väll också så att du som kör bilen har ansvar för de som åker med dig då är det inte så snällt att släppa av dom rakt ut i gatan.

    Men som sagt det finns alltid de som kör galet fast dom har lagen med sig och dom som inte är farliga fast de kör mot lagen.

Liknande ämnen

  1. 95'an dog långs E4'an igår
    Av Stryk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 23:24
  2. Rutlisten längs med a-stolpen.
    Av JeppeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 13:19
  3. listen längs ner på vindrutan og9-3. var hittar man den?
    Av Klister i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 18:04
  4. Oljestänk längs sidan på bilen...
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 15:58
  5. Diagnostisk gåta :)
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •