Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Tänkte bara kolla om det finns någon med kunskap i detta ämne här...

    Jag kör idag ett "hjemmalavet" E85 steg 1 i min og9-3 -99. Har upptäckt att bränsleadaptionen "adapt_injfaktor" varierar väldigt mycket från ena dagen till den andra - ligger mellan 1,00 - 1,07. Min basmjukvara är 4781035 till B204R.

    Mina senaste iaktagelser är att värdet ökar vid stadskörning eller inspirerad körning och att det sjunker vid motorvägskörning i laglig hastighet med farthållare.

    Funderar på att göra samma modifieringar i en annan basmjukvara och se om adaptionen beter sig likadant, men slänger ut en blänkare här också...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    just nu i mars, april justeras mängden bensin i e85 från 75% till 85% det kan nog vara en bidragande orsak.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    just nu i mars, april justeras mängden bensin i e85 från 75% till 85% det kan nog vara en bidragande orsak.
    Har funderat på detta själv men då borde det inte ändras i så mycket efter bara några kilometers körning på samma tank.

    Jag har loggat och kollat på värdena från lambdasensorn, MAP-sensorn och insprutningstiden och kan inte se några ändringar i dessa värden som skulle kunna förklara varför adaptionsvärdet gör dessa stora ändringar...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Global adaption = adapt_injfaktor sker mellan 60kpa-120kPa och 2000-3000rpm och jag tror att ligger du då vid motorvägskörning i en cell i bränslemappen som stämmer bra så sjunker värdet till ~1.00. Dom cellerna i bränslemappen som du ligger i vid dom andra körförhållandena kan vara lite för magra och då ökas värdet.
    9000 Aero
    400hk E85

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Det du beskriver är ju adapt_korr! - dvs punktadaptionen där varje cell justeras för att uppnå lambda 1. Har funderat på att det skulle kunna vara så som du säger men de delarna av programmet helt orörda.

    Granskade fler loggar idag och det stämmer inte att adapt_injfaktor alltid sjunker på motorvägsfart - det kan gå både upp och ner under körningen, men det sjunker oftast om jag börjat med ett högt adaptionsvärde...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    1765

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    just nu i mars, april justeras mängden bensin i e85 från 75% till 85% det kan nog vara en bidragande orsak.
    Från massor bensin på vintern till ännu massor mer på sommaren då
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    just nu i mars, april justeras mängden bensin i e85 från 75% till 85% det kan nog vara en bidragande orsak.
    Från massor bensin på vintern till ännu massor mer på sommaren då
    hehe lite fel där :P
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Kör du med andra spridare? Tex Siemens deka 630cc, för då har du troligen fel korrigering på spännnings öppningtider, har sett detta fenomen på ett antal 9-5or med 630cc och fel på detta.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Det du beskriver är ju adapt_korr! - dvs punktadaptionen där varje cell justeras för att uppnå lambda 1. Har funderat på att det skulle kunna vara så som du säger men de delarna av programmet helt orörda.

    Granskade fler loggar idag och det stämmer inte att adapt_injfaktor alltid sjunker på motorvägsfart - det kan gå både upp och ner under körningen, men det sjunker oftast om jag börjat med ett högt adaptionsvärde...
    Nej jag menar global adaption. Jag menar att din VE mapp kan vara lite ojämn så att när du kör i en del av VE mappen som är för mager så ökar "adapt_injfaktor". Jag tror det är vanligt om man inte har gjort VE mappen med hjälp av en bredbandslambda.
    9000 Aero
    400hk E85

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Eftersom det bara är ett steg 1 så kör jag med original spridare och original VE-map i "off-boost" området.

    Punktadaptionen från SRAM visar bara justeringar från 1,00 till 1,006 som mest så där finns inga stora skillnader. Tomgångsadaptionen ligger på 1,03 i senaste SRAM.

    Med tanke på att jag nyligen justerat upp inj_konst från 27 till 28 och värdena ändå ökar så kanske det är bränslepumpen som inte riktigt vill vara med längre... Den har ju ändå gått ca 19000 mil innan E85 kom in i bilden.

    Tack för synpunkterna såhär långt!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Eftersom det bara är ett steg 1 så kör jag med original spridare och original VE-map i "off-boost" området.

    Punktadaptionen från SRAM visar bara justeringar från 1,00 till 1,006 som mest så där finns inga stora skillnader. Tomgångsadaptionen ligger på 1,03 i senaste SRAM.

    Med tanke på att jag nyligen justerat upp inj_konst från 27 till 28 och värdena ändå ökar så kanske det är bränslepumpen som inte riktigt vill vara med längre... Den har ju ändå gått ca 19000 mil innan E85 kom in i bilden.

    Tack för synpunkterna såhär långt!
    Kanske BTR membran som inte riktigt vill vara med längre?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!

    Kör med ny BTR sedan ett halvår tillbaka - men visst, man skall inte utesluta något i en felsökning...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

Liknande ämnen

  1. Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-06-24, 17:51
  2. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  3. Laddtrycker varierar
    Av bandit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •