Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bromsuppgradering till 9-5 2.3 Biopower??

  1. #1

    Bromsuppgradering till 9-5 2.3 Biopower??

    Jag undrar försynt vilka bromsuppgraderingar som kan rekommenderas till min 95 2.3 Biopower. Jag har tittat runt lite på Maptun och tycker nog att 20 000:- är lite över min budget för att få det att bita lite bättre. Har hört både ris och ros, mest ris, gällande EBC:s produkter. Framförallt gällande Greenstuff. Tidigare hade Hirsch en bromssats från Brembo med ett fyrkolvsok. De har tyvärr slutat med det och kör ett stort enkolvssystem, vilket inte är intressant då det kräver 18" fälgar för att få plats. Erfarenheter från detta Brembo-system och var kan man hitta det är av intresse.

    Vänligen, en snart ny medlem.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Bromsuppgradering??

    I vilket skick är dina nuvarande bromsar? Mina var i OK skick rent utseendemässigt, men när jag bytte till nya skivor och Saab original bromsklossar så blev det en enorm skillnad.

    Det jag vill säga är att om man har riktigt dåliga bromsar så kan en vanlig renovering vara en schysst uppgradering.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3

    Re: Bromsuppgradering??

    Citat Ursprungligen postat av JohanR
    Jag undrar försynt vilka bromsuppgraderingar som kan rekommenderas till min 95 2.3 Biopower. Jag har tittat runt lite på Maptun och tycker nog att 20 000:- är lite över min budget för att få det att bita lite bättre. Har hört både ris och ros, mest ris, gällande EBC:s produkter. Framförallt gällande Greenstuff. Tidigare hade Hirsch en bromssats från Brembo med ett fyrkolvsok. De har tyvärr slutat med det och kör ett stort enkolvssystem, vilket inte är intressant då det kräver 18" fälgar för att få plats. Erfarenheter från detta Brembo-system och var kan man hitta det är av intresse.

    Vänligen, en snart ny medlem.

    Maptun har ju även ett 330mm kitt (kräver 17" fälg) för runt 11tkr som har fått bra betyg.. kanske kan vara en idé ??

    Vill man inte lägga 11tkr kan man alltid köra 308mm aero skivorna ett par vassa belägg och stålomspunna slangar med bra vätska .. det klarar man sig långt på.

    mvh Fabbe

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Bromsuppgradering??

    Hej!

    9-3 ss/sc 314mm Aero eller 345mm Turbo-X bromsar passar.

    Jag har 314mm på min 9-5 Aero vilket är klart trevliga & det går att använda 17" fälgar. Enligt Hirsch som också använder 345mm bromsarna i sina kitt så skall vissa 17" fälgar passa även över dessa.
    viewtopic.php?f=4&t=192705

    9-3 Bromsarna kan köpas här för vettig peng.
    http://www.anatrollhattan.com/sdcc/premiarerbjudande

    Hirsch/Brembo bromsarna finns här:
    http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_b ... _9-5.shtml
    http://www.speedparts.se/images/prod/broms/xb-958.jpg

  5. #5

    Re: Bromsuppgradering till 9-5 2.3 Biopower??

    Tack för bra svar. Tror det blir 9-3 bromsarna med lite bra vätska till och stålomspunna slangar. Någon som kan rekommendera belägg som biter till lite extra??

    Visst är det så, att min bil 2.3t Biopower (MY06), har 308mm bromsar orginal??

    Vänligen / J

  6. #6
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Bromsuppgradering till 9-5 2.3 Biopower??

    Projekt Secret ..

Liknande ämnen

  1. Bromsuppgradering og900 och bilprovningen
    Av Helios i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 15:14
  2. OG900, Bromsuppgradering till 9000-bromsar. (Fram)
    Av Samuelf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 09:47
  3. bromsuppgradering Og 9-3 Aero -01
    Av AeroTired i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 13:45
  4. SP Bromsuppgradering fram ng900
    Av Turbokongen NG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •