Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur påverkar tyrestretch väghållning?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Hur påverkar tyrestretch väghållning?

    Har idag 8.5" breda 18" fälgar vilket det sitter 235/40/18 på.

    Funderar på att gå över till 225/40/18 på däcken men är orolig över hur det skulle påverka driftsäkerhet och väghållning.

    Blir det mjukare i sidled? Blir det negativa effekter i väldigt hög fart? (över 200km/H)

    Nu är det ju iof inte så att jag ska slänga på 195 eller 205 i bredd men skulle gärna ha lite åsikter vad som ändras i och med val av bredd.

    Däcken kommer mestadels att brukas för hård gatkörning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Hur påverkar tyrestretch väghållning?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Däcken kommer mestadels att brukas för hård gatkörning.
    Med andra ord: "Köra som en 18-åring med nytaget körkort".

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Hur påverkar tyrestretch väghållning?

    Kanske inget generellt svar på din fråga om tyrestretch men med ledning av hur tex Toyo anger rekommenderad fälgbredd för R888 verkar 8" vara mitt i prick för 225/40-18" : http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888

    Dessutom förefaller spannet vara relativt stort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Hur påverkar tyrestretch väghållning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Med andra ord: "Köra som en 18-åring med nytaget körkort".

    J.K Nilsson
    Riktigt så illa vill jag väl inte dra det. Bilen kommer mestadels att brukas för hårdare körning, pendla får jag ta kombin till.


    LM: Har också hittat in på den där Toyo sidan likt en massa tyska/engelska forum men mestadels har det slutat mer i hur det ser ut och det olämpliga vid parkering än hur däcket påverkas av lite hårdare körning.

    Det jag främst kommer på som blir lite oroväckande är följande.

    *Hur påverkas däcksidan i stabilitet av att få lite stretch?
    *I hårda kurvor finns risken att däcket viker och man nuggar på fälgkanten?
    *Hur påverkas det under höghastigetsövningar?

    För ett billigt 235/40-18 däck får jag ett riktigt bra 225/40-18 däck! Eller så går jag helt enkelt över på att köra med 17" på bilen och man löser problemen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Hur påverkar GLT Laddtrycket?
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2020-10-28, 11:42
  2. Vad påverkar GLT ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 21:46
  3. Rullmotstånd,hur mkt påverkar det?
    Av PhiLLe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 11:15
  4. A/C och farthållare,hur påverkar det?
    Av freddyn75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 17:08
  5. Hur påverkar GLT maxtrycket?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •