Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

  1. #1

    Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Attans vad det är svårt att försöka de bästa däcken till sin bil. Varenda däcktest visar ju olika resultat. I det ena testet slår Michelin Continental lätt och i det andra testet är det tvärtom och i det tredje testet står inte något av däcken sig speciellt bra i konkurrensen med Pirelli och Dunlop och det fjärde testet visar det sig att uppstickaren Hankook spöar alla dyrare märkesdäck osv. Inte så lätt i däcksdjungeln med andra ord...

    Jag har nu kört på Dunlop (SP 9000, SP 01 och SP Maxx) de senaste tre omgångarna och varit nöjd men när jag nu kollade lite däckstest så kom de inte speciellt bra till. Det gjorde att jag började leta efter en massa däckstest för sommardöck från 09/10 på nätet. Det jag förvånande nog har hittat är att Hankook, ett däck som jag tidigare har ratat, har placerat sig RIKTIGT högt i flera däcktest. De har t o m varit testvinnare och delade testvinnare i flera test i konkurrens med betydligt dyrare däck (läs: Michelin m.fl). Någon tidning hade t o m skrivit " det är dags att inse att Koreas tekniker nu har kommit ikapp och gått förbi...". Starka ord måste jag säga. Det har faktiskt gjort att jag nu har börjat fundera på att skaffa Hankook däck till bilen.

    Anledningen till att det är så svårt att hitta rätt i däcksdjungeln som jag har förstått det är att inget däck kan vara bäst på allt. Har man ett grymt grepp och lågt buller så har man en sämre livslängd, har man grymma vägegenskaper på vått underlag så har man lite sämre på torrt underlag osv.

    Vad har ni för erfaranheter av era däck?Finns det någon som har bra eller däliga erfarenheter av Hankook?

  2. #2

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Ursäkta lite stavfel i ovanstående tråd. Inte lätt att stava när man precis kommit hem från påskmiddag med släkten. De ska ju envisas med påsknubbar och avec till kaffet och grejer...

  3. #3

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Jag sitter i samma båt. Däck och däckstest är en jävla djungel. Jag har läst en hel del och precis som du kommit fram till att Hankook verkar vara riktigt bra. Har i princip bestämt mig för att skaffa K110 V12 Evo. Det verkar uppfylla alla mina krav - bra grepp, tyst och snyggt mönster (ja, jag är lite fåfäng, men vafan). Kostar runt tusenlappen per däck, rätt bra pris om man jämför med många av märkesdäcken. Så jag tror (och hoppas) att det är ett bra val.

    Men precis som TS skulle jag också uppskatta lite erfarenheter kring Hankook innan jag handlar.
    9-3 Aero Coupé (2001)

  4. #4

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Det är precis det däcket (V12 Evo) som ligger närmast till hands för mig just nu också. Såväl Ventus K110 V12 Evo som Ventus Prime K105 som S1 Evo har samtliga varit testvinnare.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Tjenare, Kan ju säga att jag inhandla k110 v12 förra sommaren och har inte kört allt för många mil på dom men kan säga att det är grymt mycket bättre grepp med dom än med Good Year - ultra grip, men dom slits rätt fort men som sagt bättre grepp och det slits fortare.

    /Myggan
    "There Is Nothing More dangerous Than A Wounded Mosquito."
    SAAB 9-3sc -07 Maptun Steg 3

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Citat Ursprungligen postat av Myggan
    Tjenare, Kan ju säga att jag inhandla k110 v12 förra sommaren och har inte kört allt för många mil på dom men kan säga att det är grymt mycket bättre grepp med dom än med Good Year - ultra grip, men dom slits rätt fort men som sagt bättre grepp och det slits fortare.

    /Myggan
    Jag har också K110 sedan förra året med ca 1500mil avverkade. Men för min del så har de slitits betydligt mindre än de Pirelli Rosso & Michelin PS2 jag haft tidigare. De däcken var slut vid dessa milen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    205

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Är däcken tysta?

    Har kollat lite på Ventus V12 Evo 225/40 ZR18 92Y XL 4PR, rätt ok pris på dem, ca 1300:- styck.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Svårt & säga efter ett års användande. Då är referensramarna borta för hur tidigare däck lät. Jag upplever dem i.a.f. inte allt för störiga. I jämförelse med dubbdäcken jag skiftade bort i helgen så blev det tystare med K110, men det är ju en annan sak.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Har ej vågat testa Hankook ännu, bortsett från vinter sulor.
    Sommardäck kör jag med GY Eagle F1. Helt underbara däck med bra grepp i både vårt och torrt. Nackdelen är kort livslängd.
    Saablös dåre

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Re: Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?

    Hej

    Har kört hankook k105 tysta sköna däck med bra grepp. Men dom slits ungefär lika fort som Continental, Nokia eller Pirelli . Pirellis bullrar mest tycker jag. Däckstest ja, vad skall man säga om dom, jag har brukat läsa dom noga men i år lutar jag åt att bara köpa märkesdäck -och dit räknar jag hankook 105/110/evo mfl.
    Saab 9-5 2,3 kombi-99. 29 000 mil metallic SE- o Pilotpaket
    Bytt: Kat, Turbo, Vevhusvent, Växellåda-renov, Koppling, Huvudcylinder, Hjullager, knakstag. Nytt chassi + powerflex bak. Krängbussningar fram, vattenpump, rem m.m.

Liknande ämnen

  1. Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •