Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bromsar till 900 turbo års97

  1. #1

    Bromsar till 900 turbo års97

    Har en 900 2.0t som jag måste byta ut bromsoken och kanske skivorna. Från vilka nyare/bättre Saabar kan jag ta bromsdelar ifrån så det passar bolt-on?
    På dom nuvarande så funkar inte abs;en utan hjulen bara låser sig. Hur åtgärdar man det?

    MVH Tobbe

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Bromsar till 900 turbo års97

    hej!

    om du tror att nya skivor/bromsok kommer lösa ditt abs problem så har du fel, om du däremot ska byta skivor/bromosk pga slitage/rost/övrigt jobbigt så förstår jag dig att du vill ha tag på lite bättre bromsar... att din abs inte fungerar bör snarare bero på abs sensorerna som är trasiga/trasiga tandhjul som medför att abs inte fungerar...

    det är väldigt lätt att konstatera om dina abs sensorer fungerar, palla upp bilen, demontera första kontakstycket till abs sensorn ute vid hjulet, mät på anslutningarna i kontaktstycket (2 st) med multimeter inställd på ohm mätning, sedan snurrar du hjulet samtidigt som du läser av värdena på multimetern.. detta är ett väldigt simpelt sätt att ta reda på om dina abs sensorer fungerar, finns annars ett oscilloskop tillhands så är det mera exakt och därmed bättre att säkerställa att abs sensorerna fungerar...

    eftersom du har 288mm skivorna som kom i slutet av -96 så finns det bättre grejer som passar rakt på med rätt bygel till oken, finns otaliga trådar om just detta om du söker här i forumet för jag är inte helt 100% insatt i just det ämnet då jag tycker det är hyffsade bromsar på ng900 med ''de nya större skivorna'' hehe men de kommer väl en dag då man vill ha bättre åxå

  3. #3

    Re: Bromsar till 900 turbo års97

    Självklar så fattar jag att inte nya ok & skivor löser abs problemet, det var liksom en varsin fråga
    Men tack för hjälpen med , ska kolla det där med absen imorgon!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Re: Bromsar till 900 turbo års97

    Hej.

    Är det fram du ska byta bromsar så passar det från 9-3 Viggen och 9-5 Aero upp till årsmodell 01, då får du 308 mm istället för 288 mm. Det du behöver då är "bromsokshållare" och bromsskivor från någon av dom modellerna. Då ska det passa "bolt on". Sen skadar ju aldrig lite bättre bromsbelägg för mer aktiv körning.

    Det kräver dock att man minst kör på 16 tums fälgar.

    Bak finns det 300 mm skivor att få på från 9-5 Aero från årsmodell 02 och framåt (vet inte till vilken årsmodell men fram till 06 är det minst iallafall). Då behövs förutom skivor även bromsok med hållare. Är också så gott som bolt on, bara lättare modifiering behövs av broms rör vad jag förstått det som.

    Även där krävs 16 tums fälgar.

    Mvh Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bromsar till 900 turbo års97

    Citat Ursprungligen postat av Skalman88
    Hej.

    Är det fram du ska byta bromsar så passar det från 9-3 Viggen och 9-5 Aero upp till årsmodell 01, då får du 308 mm istället för 288 mm. Det du behöver då är "bromsokshållare" och bromsskivor från någon av dom modellerna. Då ska det passa "bolt on". Sen skadar ju aldrig lite bättre bromsbelägg för mer aktiv körning.

    Det kräver dock att man minst kör på 16 tums fälgar.

    Bak finns det 300 mm skivor att få på från 9-5 Aero från årsmodell 02 och framåt (vet inte till vilken årsmodell men fram till 06 är det minst iallafall). Då behövs förutom skivor även bromsok med hållare. Är också så gott som bolt on, bara lättare modifiering behövs av broms rör vad jag förstått det som.

    Även där krävs 16 tums fälgar.

    Mvh Simon
    Er de ventilerte de 300mm skivene fra 9-5 Aero? Og hvordan blir det med bremse-biasen/fordelingen når man gjør disse modifikasjonene?

    Holderen til bromsoket, er det samme del som bremseskjoldet?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Re: Bromsar till 900 turbo års97

    Jag har inte själv monterat dit bromsarna bak än. Men jo det är dom ventilerade 300mm skivorna.

    Vad jag har förstått det som så ska det bli bättre balans jämfört med att köra Viggen-bromsar fram och orginal bak.

    Nej ok-hållaren är den som håller i oket. Men man måste byta eller modifiera eller ta bort bromsskölderna för att få dit bromsarna iallafall.

    Mvh Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

Liknande ämnen

  1. Är Opel opc bromsar samma som Turbo x bromsar ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 12:44
  2. Skillnad på TurboX bromsar och Hirsch bromsar på 345mm?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 15:36
  3. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56
  4. Grymmare bromsar till ng900 turbo -94 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •