Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Intermittent startproblem OG9-5

  1. #1

    Intermittent startproblem OG9-5

    Hej!

    Undrar om någon kan ge förslag på möjliga felorsaker till nedanstående problem. Har själv sökt på flera forum och hittat fel som liknar det jag har men aldrig hittat någon som skrivit vad orsaken var.

    - Bilmodell: SAAB 9-5 SportCombi 2.3t (Arc)
    - Årsmodell: 2002
    - Modifikationer på bilen (hårdvara resp. mjukvara): "Tändkassetter" bytta för ca 3-4 år sedan i samband med en service. Batteri bytt hösten 2006.
    - Miltal: 13 000

    - Hur yttrar sig felet?

    Startmotorn drar inte runt när nyckeln vrids till startläge. I enstaka fall har den hoppat igång om man hållit kvar nyckeln i startläge några sekunder. För det mesta startar den om man "vrider av helt" och sedan "vrider på igen". Kan ibland behövas några sådana försök men oftast räcker det med ett efter ett misslyckat startförsök.

    När felet uppstår och jag vrider om nyckeln så är det helt knäpptyst (möjligtvis att jag hör något svagt "reläklick" någonstans från instrumentpanelen). Något högljutt "solenoidklick" hör jag inte.

    När startmotorn väl engageras så känns det som om batteriet är helt OK; upplever inga svagheter där. Polskruvarna till batteriet har lossats och rengjorts.

    - Är felet permanent eller intermittent?

    Felet är intermittent och det kan uppstå oavsett om bilen är varm eller kall (även om den stått stilla en eller flera dagar). Det kan gå flera veckor utan att felet uppträder och sedan händer det lite då-och-då för att sedan försvinna en "längre tid". Min spontana känsla är att felet uppträder oftare i sträng kyla och fuktigt väderlag. Har blivit stående en gång i -23 grader och provade då med en batterivagn som jag lånade på en närliggande mack men det var fortfarande lika dött när jag vred om nyckeln. Fick sedan bogsering och då rullade den igång direkt när jag släppte upp kopplingen.

    - Vilken felsökning har redan gjorts?

    Bilen har varit inne på SAAB-verkstad en gång för detta fel. Bilen kollades då med Tech II och inga felkoder fanns. Bilen startade varenda gång de provade den på verkstaden (flertalet försök under ett drygt dygn)

    - Egna spekulationer

    Vevaxellägesgivaren torde väl gå att utesluta eftersom vad jag förstått så går startmotorn runt för de som haft detta problem.


    Om någon har några förslag på vad jag kan kolla så vore jag tacksam för lägesangivelser (dvs ungefär "var på bilen"/"var i motorrummet" sitter det jag ska kolla).

    [Edit]: Lade till information om batteriet.

    Tackar på förhand!

    Mvh
    Nils

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Glapp i tändningslåsets bottenkontakt kanske?

    Finns att köpa hos såväl Saab som hos Speedparts vars site verkar nere just nu så jag länkar hit istället: http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=3738
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Om det inte är tändningslåset så kanske det är startmotorn som strular.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    När man vrider nyckel i startläge =fjäderläge då ska de komma 12v till solenoiden som du vet den ska klicka dvs flyta lilla drev i startmotor till att den kuggar i svänghjulet och samtidigt uppstår kontakt till startmotor som får direkt ström från batteriet( tjocka röda kabel) och den vevar svänghjulet som i sin tur vevar vevaxel och bilen startar.
    Nu kan man mäta om de finns spänning till solenoiden när du vrider på nyckel. De ska vara två personer vid detta ingrep.
    Ganska enkelt att konstatera om felet ligger där eller innan.
    Vad jag tror är att du har kabelskor som har rostat eller sitter lös och därefter felet kommer och gå som den ville.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Tackar för alla tips hittills! Jag ska börja med att kolla det enklaste (lösa eller rostiga kabelskor som George tipsade om). Det känns som om problem vid såväl fukt och kyla stämmer väl in på en sådan felorsak.

    Jag återkopplar till forumet när jag gjort en koll.

    Mvh
    Nils

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    52

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    bytta batteriet

  7. #7

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Hej..

    Har själv en 9-5 1,9 tid - 06 som jag har haft exakt samma problem på som du beskriver. när jag vrider till start läget på nyckeln så händer ibland inget .. är bara knäpp tyst... vrider av och på igen o sim salabim så startar odjuret.

    efter en tid tröttnade ja på att de skulle behöva vara så här o gjode en grundlig fel sökning. tändningslås OK, startrelä OK, startmotor OK . när jag höll på så upptäckte jag en lite knepig grej som gav mej svaret .

    Imobilizern har 2 olika funktioner,
    1. dels att se till att inte motorn kan starta även om du bogserar eller tvångskör den med startmotorn direkt i motorrum.
    2. att startmotorn inte ska gå om du vrider till startläget med en ej accepterad nyckel.

    Vad ja kan förstå så styrs detta digitalt genom någon form av databox.
    Problemet som tydligen kan uppstå enligt mej är att nyckeln accepteras av systemet men något är galet och den tillåter inte startfunktion. Det gör den genom att man inte får minus till startreläet...

    i normala fall har man alltid kontinuerlig minus till ett relä. position (85) eller (86) "spelar ingen roll" sedan ligger det alltid kontinuerlig + på position (30) = matning. sen på position (87) sitter förbrukaren, i detta fall kabeln som går till solenoiden på startmotorn. sedan kommer styrströmmen från tändningslåset till reläet på position (85) eller (86) beroende på vilken minus sitter på.

    Även om nyckeln är accepterad av bilen eller inte så finns det alltid styrström från tändningslåset till startreläet när du vrider på nyckeln till startläget.
    Alltså... enda sättet för startspärren att kunna kontrollera om igångsättandet av startmotorn får ske eller inte är att kontrollera reläets MINUS!!

    Det är här det sker något konstigt, nyckeln är accepterad eftersom det inte står något i SiD , annars skulle det stå " nyckel ej accepterad, uppsök verkstad"
    den har alltså godkänt START!. skulle du nu putta igång bilen skulle den starta.
    Men den har inte lagt minus på reläet, därför händer inget när du vrider till startläge.

    För att slippa jucka med nyckeln på och av tills den släpper på MINUS och starten funkar så gör följande:

    Ryck ur startrelä ur hållaren så du kan mäta respektive anslutning med en volt mätare, bry dej bara om position 85 eller 86. på dom positionerna sitter det mycket klenare kabel. Be någon hålla nyckeln i startläge och mät vilken du får plus på, då har du hittat styrströmmen från tändningslåset.
    Då finns bara anslutningen för minus kvar. sätt en kabel någonstans i närheten där du har bra Jord (minus) och anslut den till minuspositionen i relähållaren. med de så kommer du alltid ha minus till reläet även om imobilizern krånglar eller inte

    Efter detta lilla fusk så har jag en bil som alltid startar , detta är givetvis inte något som lagar de som är själva felet utan kringgår bara problemet. men jag tycker att betala ett antal tusingar t saab som ska i o kladda och fixa imobilizern är onödigt. när jag kan koppla ur ett steg i den för noll kronor. Dom ska bara ha massa betalt för massor av felsökning och kanske ändå inte löser problemet.

    Lycka till // cooper_x

  8. #8

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    @cooper_x
    Din information om immobilzern låter högintressant! Kommer du ihåg om ditt problem hade någon koppling till väderlek? Nu när det blivit vår så har felet blivit alltmer sällsynt.

    Har nu kollat upp en del grejer och bifogar några länkar till bilder.

    Startmotoranslutningarna tycker jag ser OK ut. Fick krångla in telefonen för att ta en bild i blindo och efter några försök så blev det i alla fall något.



    Öppnade också upp vid tändningslåset men där så behöver man ju gå vidare en hel del för att komma åt bottenkontakten. Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag behöver gräva vidare där!



    Sedan öppnade jag också panelen under instrumentbrädan för att komma åt reläboxen.



    Nu vet jag inte vilket relä som är startreläet som cooper_x skriver om. Är det någon på forumet som vet? Hittade en uppgift på ett amerikanskt forum som angav att det skulle vara det grå BOSCH-reläet längst ner till vänster på bilden. Stämmer det?

    Finns det något enkelt sätt att undersöka om ett relä är defekt?

    Tror jag ska försöka mig på cooper_x lilla fix och se om det hjälper. Återkommer med resultat...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Hej!

    Kul(?) att se att fler lider av samma problem, följer tråden med spänning. Har själv en Saab 9-5 Aero -00 som ibland lider av samma startsvårigheter (inget händer, startmotorn går inte runt) som efter tag startar utan problem.

    Fick tipset att mata startmotorn direkt från plus från batteriet för att se om startmotorn går runt när detta händer (för att utesluta startmotorn som felkälla), vilket ännu inte inträffat sedan kabeln är på plats...

    Är inne på att byta startrelät!? Hur man man utesluta relät? (utan att byta det).

    Har trådskaparen uteslutit startmotorn och startrelät?

  10. #10

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Välkommen till klubben som har svårt att komma igång!

    Nej, jag har inte uteslutit vare sig startmotor, startrelä eller tändningslåsets bottenkontakt.

    Funderar också i banorna om ett relä kan vara defekt på ett sådant vis att det kan orsaka dessa intermittenta problem och i så fall hur man kan diagnostisera det.

    Antagligen borde man kunna flytta runt startrelät och ett av de andra i reläboxen för att se om startproblemet löser sig och man får skumma fel i något annat delsystem (dit det defekta relät flyttades). Vad jag kommer ihåg av modellbeteckningarn så är de grå BOSCH-reläna av samma typ. Om man vill göra ett sådant test vilken position bör man då byta med (dvs var orsakar man "minst" skada!)?

    Återkoppla gärna till tråden om du skulle hitta en felorsak!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Klubben som har svårt att komma igång...

    Jag har precis köpt ett nytt startrelä på SAAB för 220:-. Byter relät ikväll och får sedan avvakta om problemet återkommer... För de pengarna kan man lika gärna byta...

    Relät var inte av märket Bosch som f.n sitter i reläcentralen, påpekade detta hos återförsäljaren men det jag fick ska vara rätt.

  12. #12

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    tjena alla glada som inte får igång sina bilar ibland

    jo så här är det.. Jag böt startrelä men det blev ingen skillnad o det var då jag började mäta mej fram var problemet låg. det var då jag insåg att varje gång jag hade dom berömda startproblemen så hade jag ingen minus till startrelät! vilket resulterar i att reläet inte kan slå till. '

    och när jag tittar på din bild Niekh över reläboxen så är det antagligen det som sitter längst ner till vänster under dom två som är lila. Men det sitter lite olika reläer beroende på modell. Men kollar du i instruktionsboken över din bil så ser du vilket som är startreläet. dom är uppmärkta i boken med en bokstav för respektive relä och samma bokstav står på den platsen det sitter på i boxen.

    eller så provar du att rycka ur reläet längst ner till vänster o försök starta... är det rätt relä så slår inte starten till och de kommer bli precis som när bilen strular o inte vill starta,,, bara helt knäpp tyst.

    försök följa min tidigare ganska detaljerade instruktion och koppla in en konstant minusmatning till reläet så kan jag garantera till 99,99 % att ditt problem är löst!!!


    Jag gjorde detta på min bil och den har aldrig mer haft problemet bara startar o startar..

    Kommer du inte fram till hur du skall gå tillväga så hojta till här och be om mitt telenummer så ska jag förklara så gott jag kan.

    Som svar på om det går att kolla om ett relä fungerar på ett lätt sätt,, sätt minus på (85) på reläet och sedan när du lägger på + på (86) så ska det klicka till i reläet. mäter du då samtidigt med en ohm mätare mellan position (30) och (87) så ser du om det funkar

    Mvh cooper_x

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Startrelät byttes i måndags och än så länge har startsvårigheterna hållit sig borta... dock för tidigt att blåsa faran över.

    Hur går det för niekh?? Har du jordat som cooper föreslagit?

    Till cooper: ta inte illa upp men eftersom din lösning inte tar hand om grundproblemet, väntar jag med den lösningen (även om det är dit man är på väg).... Var ska minus till relät komma ifrån? Sluts den via tändningslåset? Vart går minus kabeln från relät?

    Mvh
    /N

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Det var inte startrelät som krånglade... samma startsvårigheter har uppkommit. Senast räckte det med att "fippla" lite med kontakterna på undersidan av relät så startade bilen som vanligt. Dålig minus/jord enligt coopers anvisning?

    Hur går det för trådskaparen??

    Mvh
    /N

  15. #15

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Nickzy
    Det var inte startrelät som krånglade... samma startsvårigheter har uppkommit. Senast räckte det med att "fippla" lite med kontakterna på undersidan av relät så startade bilen som vanligt. Dålig minus/jord enligt coopers anvisning?

    Hur går det för trådskaparen??

    Mvh
    /N
    Det är minusen som är problemet som jag förklarat tidigare
    den kan du inte påverka!! styrs digitalt via imobilizern. ibland kan man tro att de är något glapp för man pillar lite sen så vipps funkar det igen,, men det är bara tillfälligheter. mata startrelät med konstant minus från karossen under panelen så kommer ditt problem att vara ett minne blått!!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av cooper_x
    Citat Ursprungligen postat av Nickzy
    Det var inte startrelät som krånglade... samma startsvårigheter har uppkommit. Senast räckte det med att "fippla" lite med kontakterna på undersidan av relät så startade bilen som vanligt. Dålig minus/jord enligt coopers anvisning?

    Hur går det för trådskaparen??

    Mvh
    /N
    Det är minusen som är problemet som jag förklarat tidigare
    den kan du inte påverka!! styrs digitalt via imobilizern. ibland kan man tro att de är något glapp för man pillar lite sen så vipps funkar det igen,, men det är bara tillfälligheter. mata startrelät med konstant minus från karossen under panelen så kommer ditt problem att vara ett minne blått!!
    Nu är startrelät matad med konstant minus, så nu hoppas jag att problemet är borta. Borrade ett litet hål i karossen rakt ovanför reläboxen och satte dit en skruv med kabelsko till jordkabeln, skarvade sedan på kabeln på befintlig minus (fick inte ur befintlig kabelsko från relähållaren). Återkommer med resultat...

    Har sett via kretsschema i Haynes att minus/jord kommer från Twice... vore grymt intressant att veta hur och i vilket läge Twice tillåter minus... eller rättare sagt vad som styr att inte minus tillåts. Någon som är insatt??

    Hur går det för trådskaparen?? Känns som jag kapat den här tråden...

  17. #17

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Nickzy
    Hur går det för trådskaparen?? Känns som jag kapat den här tråden...
    Du behöver inte känna att du kapat tråden! Ditt problem verkar ju vara detsamma och då är det ju bra för framtida "olycksbröder" att hitta allt på ett ställe.

    I morse satt jag mig i bilen för att åka iväg till en hall och koppla dit cooper's fix och då var det som om bilen kände på sig att nu är det dags att jäklas! Fick säkert göra 10 startförsök innan den hoppade igång. Hörde tydligt hur startrelät knäppte till vid varje misslyckat försök så det känns ju som om tändningslåsets bottenkontakt kan uteslutas.

    Har nu kopplat in jord till den blå-vita kabeln (pos 85 på relät tror jag det var) eftersom den gul-vita kabeln gav +12V när jag vred nyckeln till startläge. Hittade en befintlig jordpunkt "lite till vänster" om reläboxen (på framskärmens insida). Första starten efter "tjuvkopplingen" gick bra så nu är det väl bara att avvakta och se om problemet är löst.

    @cooper_x
    Oavsett om fixen funkar på min bil eller ej så vill jag passa på att tacka för en utförlig beskrivning av såväl problemorsak som fix!

  18. #18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Då hoppas jag att problemet är löst för er

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Hej!

    Jag har nu använt bilen problemfritt i i dryga 2 veckor... bilen startar utan problem, varm som kall. Är till 99,9% övertygad (resterande 0,1% övertygelse kommer med tiden) att problemet är löst.

    Vill passa på att skicka ett stort tack till cooper_x för en utförlig beskrivning och bra lösning på ett ovanligt problem (lokala verstäder och erfarna Saab-mekaniker har aldrig hört talats om problemet!!). STORT TACK

    Hur går det för trådskaparen?? Är även ditt problem med att komma igång ur världen?

    Det vore fortfarande intressant att veta hur och i vilket läge Twice ska tillåta minus till startrelät?? Någon som vet??

  20. #20

    Re: Intermittent startproblem 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Nickzy
    Hur går det för trådskaparen?? Är även ditt problem med att komma igång ur världen?
    Kul att det verkar funka på din bil! Själv har jag inte varit lika lyckosam...

    Problemet är kvar och det nästa jag ska testa är att switcha startrelät mot något av de andra likadana reläer som finns i boxen. Om inte det fixar problemet, vilket jag inte tror att det gör, så verkar det som om det bara är startmotorn som återstår.

    Tändningslåsets bottenkontakt tror jag som sagt inte på eftersom jag har hört hur det klickar under instrumentpanelen när jag vridit om samtidigt som bilen trilskats. Att det sedan är startrelät som klickar när bilen inte startar är jag inte längre lika övertygad om eftersom det klickar även med startrelät urplockat (antar att det är andra relän som stänger av vissa förbrukare vid startögonblicket).

    Någon som har några bra förslag?

    Återkommer med resultat efter att jag gjort reläbytet.

Liknande ämnen

  1. Intermittent spjällhus 9-3 -04
    Av Mr Green i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 18:46
  2. [LÖST] Intermittent startproblem 9000 -97
    Av Leab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 20:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •