Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

  1. #1

    Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Tjena!
    För det första måste jag tacka för ett grymt bra forum! Har varit inne här och gluttat en del sen jag blev (och även innan) med 9-5. Har köpt mig en 9-5 Aero -04 Automat, 4D och är MYCKET nöjd so far.
    Men nu till min grej:
    Jag tycker att ljudet i stereon låter helt ok och jag ska INTE lägga ner tusenlappar på baslåda, steg osv osv men en aktiv baslåda men en 8" aktiv bas har jag tänkt mig till originalstereon, kommer monteras i bakluckan så klart. Kommer detta göra lite mer för ljudet? Skulle bara vilja veta så jag inte gör det i onödan.
    Sedan skall originalstereon bytas ut men en sak i taget...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Tror faktiskt inte att originalstereon kan tillhandahålla tillräckligt med kräm till en baslåda så att det blir bättre. Basfrekvenser behöver betydligt mer effekt än tex höga frekvenser. Jag skulle rekommendera att du pillar in ett litet mono-slutsteg till baslådan
    Saab 9-3 Aero -01

  3. #3

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.A
    Tjena!
    För det första måste jag tacka för ett grymt bra forum! Har varit inne här och gluttat en del sen jag blev (och även innan) med 9-5. Har köpt mig en 9-5 Aero -04 Automat, 4D och är MYCKET nöjd so far.
    Men nu till min grej:
    Jag tycker att ljudet i stereon låter helt ok och jag ska INTE lägga ner tusenlappar på baslåda, steg osv osv men en aktiv baslåda men en 8" aktiv bas har jag tänkt mig till originalstereon, kommer monteras i bakluckan så klart. Kommer detta göra lite mer för ljudet? Skulle bara vilja veta så jag inte gör det i onödan.
    Sedan skall originalstereon bytas ut men en sak i taget...
    Detta beror ite på vad för låda du kommer at skafffa dej. Det finns många olika
    aktiva lådor med 8" basar.

    Signalen till din aktiva låda tror jag at du bör ta från framdörrarnas högtalare.
    Detta för att signalen är delad i org slutsteg. Troligen så kommer du att ha en högnivå ingång till det inbyggda slutsteget.

    Citat Ursprungligen postat av Jolmar
    Tror faktiskt inte att originalstereon kan tillhandahålla tillräckligt med kräm till en baslåda så att det blir bättre. Basfrekvenser behöver betydligt mer effekt än tex höga frekvenser. Jag skulle rekommendera att du pillar in ett litet mono-slutsteg till baslådan
    Jodå, har man en aktiv baslåda så funkar det med org. stereon.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Jodå, har man en aktiv baslåda så funkar det med org. stereon.
    Men det blir inte lika bra ljud som jag fick

    (köpte mitt slutsteg av TT-95 och baslåda på hans rekomendationer och är Mycket nöjd. 3200 kronor totalt tror jag det landade på till slut)

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  5. #5

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Jodå, har man en aktiv baslåda så funkar det med org. stereon.
    Men det blir inte lika bra ljud som jag fick

    (köpte mitt slutsteg av TT-95 och baslåda på hans rekomendationer och är Mycket nöjd. 3200 kronor totalt tror jag det landade på till slut)

    /thomas
    Nja det är inte säkert. Ofta får man mera för pengarna om man köper separat slutsteg och bas och sedan bygger lådan själv.
    Men det funkar så klart med aktiva baslådor om man enbart vill ha lite mera än orginal. Inte den bästa lösningen, men det är bättre än inget

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Hej

    Jag skulle lätt komplettera ett AS2-system med en Bazooka

    Kolla http://www.bazooka.com tittade lite i senast Spoilernytt och har för mig att priserna ligger på drygt 3000:- till det kommer en "konverter" från huvudenheten.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    11

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    [quote=TT-95]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.A":1p1i23kp
    Tjena!
    För det första måste jag tacka för ett grymt bra forum! Har varit inne här och gluttat en del sen jag blev (och även innan) med 9-5. Har köpt mig en 9-5 Aero -04 Automat, 4D och är MYCKET nöjd so far.
    Men nu till min grej:
    Jag tycker att ljudet i stereon låter helt ok och jag ska INTE lägga ner tusenlappar på baslåda, steg osv osv men en aktiv baslåda men en 8" aktiv bas har jag tänkt mig till originalstereon, kommer monteras i bakluckan så klart. Kommer detta göra lite mer för ljudet? Skulle bara vilja veta så jag inte gör det i onödan.
    Sedan skall originalstereon bytas ut men en sak i taget...
    Detta beror ite på vad för låda du kommer at skafffa dej. Det finns många olika
    aktiva lådor med 8" basar.

    Signalen till din aktiva låda tror jag at du bör ta från framdörrarnas högtalare.
    Detta för att signalen är delad i org slutsteg. Troligen så kommer du att ha en högnivå ingång till det inbyggda slutsteget.

    Citat Ursprungligen postat av Jolmar
    Tror faktiskt inte att originalstereon kan tillhandahålla tillräckligt med kräm till en baslåda så att det blir bättre. Basfrekvenser behöver betydligt mer effekt än tex höga frekvenser. Jag skulle rekommendera att du pillar in ett litet mono-slutsteg till baslådan
    Jodå, har man en aktiv baslåda så funkar det med org. stereon.[/quote:1p1i23kp]



    Så man kan alltså ta en signal från en framdörr med lågnivå? Har hört att många köpt en adapter från "backes" för att få ut lågnivå. Blir inte effekten sänkt i just den högtalaren om man tar signal? Adapter eller signal från framdörr?
    SAAB 95-05

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Har inte provat ta lågnivå från högtalarna i fram. Jag köpte DIN-Lågnivå adapter på backes ganska billigt istället. Känns väl ändå som om det är det bästa alternativet.
    Saab 9-3 Aero -01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    11

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av Jolmar
    Har inte provat ta lågnivå från högtalarna i fram. Jag köpte DIN-Lågnivå adapter på backes ganska billigt istället. Känns väl ändå som om det är det bästa alternativet.

    Ah, verkar iaf som majoriteten använder denna adapter. Sen har vi det här med galvanisk avskiljare om man har en balanserad signal, har jag fattat det rätt? Hur vet man om ens signal är balanserad? Vart kopplar man den galvaniska avskiljaren och framför allt var köper man den?
    SAAB 95-05

  10. #10

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Detta om galvanisk avskiljare och skit..ja det är enbart skit.
    Dessa stjäler signalstyrka på den lilla lågnivå man får och det blir inte någon direkt bra signal till slutsteget.

    Ska man ha en baslåda och vettigt ljud ur denna så bör mn välja en aktiv omvandlare som man kopplar efter slutsteget på framdörrarnas högtalare.

    Dessa kopplas in på HÖGER OCH VÄNSTER dörr, alltså i stereo. De stjäler ingen effekt eller liknande.
    Det finns bättre sätt än andra att få lågnivå till en baslåda. Men många verka välja den sämsta lösningen.

  11. #11

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Fan va bra svar jag har fått nu
    Nu blir det dock ett byte av huvudenhet oxå + en aktiv rörbas så jag kommer att bli nöjd.

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.A
    Fan va bra svar jag har fått nu
    Nu blir det dock ett byte av huvudenhet oxå + en aktiv rörbas så jag kommer att bli nöjd.
    Men om du byter huvudenhet så får du ju skaffa nytt steg & högtalare också då det inte lirar ihop med eftermarknadsprylar!

    Tex högtalarna har inte samma ohm som i en eftermarknadsstereo, vänster & höger högt i instr-panelen har 4,1ohm som ju i princip är samma som 4ohm, men resten skiljer rätt mycket!

    Eller du ska byta ut allt?

  13. #13

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Det funkar kalas med eftermarknads prylar till org. högtalare och vill man ha org. steget kvar finns en liten dosa som kompenserar volymen (som annars kan bli lite högre än vanligt, typ vol.15 på CD spelaren är som MAX på org. huvudenhet) från en eftermarknads CD till org. steget, kostar dock runt 800:-, men billigare än ett eftermarknads steg till högtalarna iaf.

    Sedan spelar det ju inte direkt någon roll att högtalarna i dörren är på 2ohm, dessa kan man ju lätt driva på ett eftermarknads steg, då 99% av alla steg idag är minst 2ohm stabila.

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Det funkar kalas med eftermarknads prylar till org. högtalare och vill man ha org. steget kvar finns en liten dosa som kompenserar volymen....
    Ok... man lär sig varje dag

  15. #15

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    japp..
    En länk till denna lilla dosa:
    http://www.blekingebilradio.se/?categor ... _id=pi0003

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?

    Fredrik.A->

    Vore kul om du ville delge oss (och framför allt mig) om dina erfarenheter kring Bazookan.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •