Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2,3t (185 hk) -02, turbobyte i onödan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4

    9-5 2,3t (185 hk) -02, turbobyte i onödan?

    Hej!

    Har idag påböjat byte av turbo på min 9-5 2,3t (185 hk) -02 och är nu lite fundersam på om det verkligen är fel på turbon.

    Lite bakgrund:
    För ca en månad sedan skulle jag lämna in bilen för ett termostatbyte. När jag strax innan inlämningen kollade olja så såg den skrämmande dålig ut med ljusbrun sörja på stickan (vatten i oljan?). SAAB-verkstan bytte termostat och modifierade vevhusventilationen. Vevhusventilationen var i väldigt dåligt skick enligt verkstan och det var tur att inget ytterligare hade hänt. Även olja och filter byttes. Motorn hade redan tidigare böjat förbruka mycket olja och den fortsatte även att göra det efter modifieringen av vevhusventilationen. Jag kunde också konstatera blårök efter motorstart, så jag lämnade åter in den till verkstan. De konstaterade snabbt att det är fel på turbon. 15000 skulle de ha för att byta den (inkl kemisk avsotning av cylindrarna)!!!

    Nu har jag själv skaffat turbon och alltså påbörjat bytet. Den första anslutningen jag lossade var turbons insugsrör och upptäcker då att det finns olja inuti detta rör. Olja finns även långt upp i det rör som ansluter mitt på insugsröret (se bild). Som amatör kan jag bara gissa att oljan som ev läcker från turbon inte borde ta sig mot luftflödet???? Turboaxeln snurrar hur lätt som helst och jag kan inte känna något axiellt glapp.

    Kan det vara så att turbon är frisk och att oljan tar sig till turbon på annat sätt?

    Långsökt, men bäst att fråga så man ev slipper byta ut en fungerande turbo och ändå ha felet kvar.

    Sven




    Förtydligade en mer än lovligt otydlig trådrubrik så den nu uppfyller
    Citat Ursprungligen postat av [url=http://forum.saabturboclub.com/rules.php
    Forumreglerna[/url]]§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    . Moderator /LM

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    8163

    Re: Turboproblem???

    Välkommen hit! Det är förmodligen turbon iaf, alternativt igensotade kolvringar Oljan på insugssidan kommer dels genom hålet för återmatning av laddtryck från dumpventilen (hålet mitt på inusgsröret) dels från vevhusventilationen (det lilla hålet högst upp). För att slippa problem framöver så bör du även göra rent insugsrören efter turbon, inkl ic:n och spjällhuset. Om den inte slutar ta olja efter bytet (eller om du vill börja med det innan turbobytet) så använd wd40-metoden för att rengöra cylindrarna och runt kolvringarna. Det finns mer info på forumet om du söker på wd40.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4

    Re: Turboproblem???

    Hej!

    Kan problemet med fastnade kolvringar orsaka att det hamnar olja i turbons insugsrör och att det då finns en möjlighet att turbon är ok?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Turboproblem???

    Testa med att ta komp_prov så ser du om kompressions tryck är bra eller dålig. Bra resultat talar om att de är turbo som spökar och tvärt om då har man kannringar som sitter fast i kolv spåret och tätar inte.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    8163

    Re: Turboproblem???

    Nej, rimligtvis inte, tänkte inte igenom den tanken till fullo innan jag skrev Dock kan wd40-metoden användas om inte oljeförbrukningen försvinner med bytt turbo och bytt vevhusventilation.

    Vad gäller oljan i insugsröret har jag svårt att tro att det är något annat än turbon som orsakat detta, ffa om det är mer olja vid insläppet från dumpventilen än från vevhusventilationen, men pröva att göra rent insugsröret ordentligt och kör ett par hundra mil och se om du får nya oljespår i insugsröret. Om turbon är hel och vevhusventilationen är bytt så borde det inte komma mycket ny olja i insugsröret (lite kommer säkert komma från de redan indränkta rören).

    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4

    Re: Turboproblem???

    Hej Johan!

    Jag chansade och gick på ditt antagande om turbofel, så nu är turbon bortmonterad. Nu kan man få ett bättre grepp om turboaxeln och den glappar VÄLDIGT mycket.
    Kör WD40-metoden samtidigt för säkerhets skull.

    Nu ska jag bara inhandla lite småprylar, sen är det dags för montering.

    Tack för hjälpen!
    /Sven

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4

    Re: Turboproblem???

    Så var det snart dags att provstarta efter turbobytet. Läste i en annan tråd att man helst skulle köra på startmotorn tills olja strömmar ur returen. Det stod också att stiften ska vara urmonterade. Finns det någon risk att man förstör något i tändsystemet om man kör utan tändstift monterade? Ska "tändmodulen" vara monterad (den som sitter över tändstiften)? Motorn är en 2,5t (185hk)och sitter i en 9-5 från -02

Liknande ämnen

  1. Turbobyte 9-5
    Av russin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 20:09
  2. 9-5 2,3 -98 Turbobyte
    Av 2.3T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 01:08
  3. turbobyte
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 01:23
  4. turbobyte
    Av niklas hammargren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •