Hej!
Har idag påböjat byte av turbo på min 9-5 2,3t (185 hk) -02 och är nu lite fundersam på om det verkligen är fel på turbon.
Lite bakgrund:
För ca en månad sedan skulle jag lämna in bilen för ett termostatbyte. När jag strax innan inlämningen kollade olja så såg den skrämmande dålig ut med ljusbrun sörja på stickan (vatten i oljan?). SAAB-verkstan bytte termostat och modifierade vevhusventilationen. Vevhusventilationen var i väldigt dåligt skick enligt verkstan och det var tur att inget ytterligare hade hänt. Även olja och filter byttes. Motorn hade redan tidigare böjat förbruka mycket olja och den fortsatte även att göra det efter modifieringen av vevhusventilationen. Jag kunde också konstatera blårök efter motorstart, så jag lämnade åter in den till verkstan. De konstaterade snabbt att det är fel på turbon. 15000 skulle de ha för att byta den (inkl kemisk avsotning av cylindrarna)!!!
Nu har jag själv skaffat turbon och alltså påbörjat bytet. Den första anslutningen jag lossade var turbons insugsrör och upptäcker då att det finns olja inuti detta rör. Olja finns även långt upp i det rör som ansluter mitt på insugsröret (se bild). Som amatör kan jag bara gissa att oljan som ev läcker från turbon inte borde ta sig mot luftflödet???? Turboaxeln snurrar hur lätt som helst och jag kan inte känna något axiellt glapp.
Kan det vara så att turbon är frisk och att oljan tar sig till turbon på annat sätt?
Långsökt, men bäst att fråga så man ev slipper byta ut en fungerande turbo och ändå ha felet kvar.
Sven
Förtydligade en mer än lovligt otydlig trådrubrik så den nu uppfyller. Moderator /LMUrsprungligen postat av [url=http://forum.saabturboclub.com/rules.php