Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Släcka ABS-lampa inför besiktning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Hej!
    Min ABS började krångla för ett tag sedan, så jag tog ut säkringen, så nu lyser ABS-lampan. Jag har ingen ambition att fixa problemet.
    Men jag skulle vilja fixa bilen genom besiktningen. Är det möjligt att enkelt komma åt glödlampan för ABS-varningslampan och helt enkelt ta ur lampan innan besiktningen?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Hej!

    Att ta bort lampan för ABS kommer du inte långt med.. dom kollar detta på besiktningen när dom startar bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Precis... den ska ju tändas för att sedan slockna när man startat bilen! så det är nog bara att åtgärda på rätt sätt, sen är det ju bra med fungerande ABS också!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Kolla efter spruckna kransar, är ju det vanligaste! Sitter på drivknuten
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Hmm? Tänkte lägga lite bränsle på brasan och myror i huvudet på många.

    Står det verkligen i några bestämmelser att ABS systemet måste fungera? Någon som har säker koll på hur det är numera?

    Jag var nämligen på en utbildning i fordonselektronik i slutet av 90-talet där bl. a ABS system behandlades.

    Som alltid på utbildningar så blev det lite rundsnack om både det ena och det andra. Det ena, i detta fall, var just ABS. Vår instruktör, en bland de mest renommerade teknikerna och utbildarna inom bilar och bilelektronik, vi kallar honom Krister, berättar följande episod:

    Han hade en granne och god vän som just besiktat sin Peugeot på en SBP anläggning i södra Sverige, (de bor i Kävlinge), och fått en 2:a på att just ABS lampan lyste.
    Krister börjar då lusläsa de dokument som då finns om ABS, finner där inte någon text/paragraf om att ABS systemet måste fungera. - Till saken hör att bromsarna på grannens Peugeot annars var helt prickfria vad beträffar bromskraft och fördelning enligt SBP-protokollet. Även pedaltrycket var fullt normalt jämfört med motsvarande Peugeot utan ABS

    När så Krister därefter konfronterar både besiktningsman och stationschef med de resultat han funnit bland paragraferna börjar man från SBP's sida undersöka hur det verkligen låg till.
    Man fann följande: Fungerar bromsarna i övrigt helt prickfritt och ABSfunktionen är utslagen, (läs lampa lyser) så ska bilen godkännas. Sedan sades det dock att bilar med ex vis Alfred Teve ABS system, (Saab 87-93 och Fordar som inte hade vare sig normal bromsservo eller huvudcylinder), skulle bedömas strängare. - Vilket man ju kan förstå eftersom dessa system enbart hade broms på bakhjulen om de 2 första kretsarna lagt av.

    Ja det var en anekdot från mitt liv som tekniker och sanningshalten i det Krister berättade kan jag inte gå i ed på, men denne man skulle ha allt att förlora på att "frisera sanningen".

    Så är det någon som VET, (inte tror eller antar), hur det ligger till idag? Bestämmelserna kan ju ha skrivits om under de senaste 10 åren, men det kan ju också vara så att det som Krister var med om fortfarande gäller.
    Helbilsgodkända bilar är det säkert något mer absoluta regler för misstänker jag, men nu gällde det ju en 9k med ABS Mark IV, vilka inte ingick i dessa godkännanden.

    Sug på den karamellen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av Bilprovningen
    Lampan för ABS-bromsarna lyser


    Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.
    Draget från Bilprovningens sida.
    http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av Bilprovningen
    Lampan för ABS-bromsarna lyser


    Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.
    Draget från Bilprovningens sida.
    http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2

    Mvh
    Jepp. De fullständiga villkoren finns på http://www.transportstyrelsen.se/Global ... ll%206.pdf Där står under sektion 4.5 FÄRDBROMS - REGLERING på sid 26-28 att bedömningen av lysande ABS-lampa skall generera en tvåa (se tabell längst ner på sid 27)
    /Johan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Oki, då vet vi det. Själv har jag varit för lat för att söka uppgifterna.

    Misstänker att det blev en ändring i papperen efter att Krister tog upp detta med SBP. Det blev visst ett rejält munhuggeri och uppståndelse då denna miss i paragraferna uppdagades.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Det ni säger stämmer, men min erfarenhet säger att om man kopplar ur abs- lampan innan första besiktningen så resulterar det inte i någon anmärkning. Om man däremot besiktigar och får en anmärkning på lysande abs-lampa så kan man inte bara släcka den utan då kontrolleras funktionen vid en efterkontroll.

    Vet säkert ett tiotal bilar som besiktigats på detta vis, om bilprovningen gör fel eller om det är deras riktlinjer låter jag vara osagt.

    Jag vill också belysa att jag inte "reparerar" mina bilar på detta sätt, och jag rekommernderar ingen att göra det heller, på vissa bilar kan man få allvarliga bromsproblem som visar sig genom en lysande abs.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  10. #10

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Jag hade en häckig Saab 9000 -92 för några år sedan. Där lyste ABS-lampan. Eftersom bilen var ganska sunkig så kände jag inte för att lägga ner så mycket pengar på att fixa problemet (bromsarna funkade f.ö. perfekt annars).

    Jag gjorde helt enkelt så att jag tog bort kontakten bakom instrumentpanelen som bl.a. går till ABS-lampan och satte en tejp över just den kontakten.

    Efter det lyste inte lampan och bilen gick igenom besiktningen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Parallellkoppla den med oljetryckslampan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Skulle inte Bilprovningen börja läsa ut felkoder också? I så fall så lär dom ju upptäcka ABS-fel även om man manipulerat lampan..
    9-3 ss -05

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av TomasB82
    Skulle inte Bilprovningen börja läsa ut felkoder också? I så fall så lär dom ju upptäcka ABS-fel även om man manipulerat lampan..
    Inget obligatoriskt utan det är väl mer om dom misstänker att nåt inte står rätt till, dom kollade inget på min i alla fall!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Såvitt jag förstått är det från årsmodell -02 eller -03 de skulle göra det!
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Var väl från 02 dom kör obd-kontroll efter felkoder, men det är väl enbart på bränsle, tändning/ avgasrening dom kontrollerar! Ett fel i bromssystemet indikeras ju ofta direkt genom en tänd lampa på instrumenteringen dvs ABS-lampan! Det är väl inte alla som manipulerar den, men om en besiktningsman är uppmärksam som dom flesta är så ska han observera att Abs-lampan tänds när tändningen vrids på! MVH j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    34

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Vi har faktiskt några SBP inspektörer bland oss kanske?
    9000 2.3i Cs 94

  17. #17
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Såvitt jag förstått är det från årsmodell -02 eller -03 de skulle göra det!
    Ok... förklarar ju varför dom inte kollade min gamling

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Var väl från 02 dom kör obd-kontroll efter felkoder, men det är väl enbart på bränsle, tändning/ avgasrening dom kontrollerar! Ett fel i bromssystemet indikeras ju ofta direkt genom en tänd lampa på instrumenteringen dvs ABS-lampan! Det är väl inte alla som manipulerar den, men om en besiktningsman är uppmärksam som dom flesta är så ska han observera att Abs-lampan tänds när tändningen vrids på! MVH j
    Hej!

    På min jobbbil (V50-08 övningsbil) så fick den underkänt på besiktningen för en givare till kamaxeln hade en felkod.
    Åkte till Volvo & de var INTE imponerade av SBP.....
    Denna givare har ngn gång vid uppstart inte fått kontakt med styrboxen & då ligger denna felkod i ett minne & det är den de hittat. På Volvo sa man att skulle det vara ett fel som ligger kvar hade motorlampan lyst så de släckte felkoden och så var det bara att köra.
    Vet inte riktigt vad SBP har för riktlinjer så jag kan inte uttala mig om hur det skall vara.

    Däremot för att svara på frågan nyss så får de som är anställda av SBP inte uttala sig om besiktningar enligt deras anställningsavtal, därav att de ej svarar på denna typ av frågor.

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Var väl från 02 dom kör obd-kontroll efter felkoder, men det är väl enbart på bränsle, tändning/ avgasrening dom kontrollerar! Ett fel i bromssystemet indikeras ju ofta direkt genom en tänd lampa på instrumenteringen dvs ABS-lampan! Det är väl inte alla som manipulerar den, men om en besiktningsman är uppmärksam som dom flesta är så ska han observera att Abs-lampan tänds när tändningen vrids på! MVH j
    Hej!

    På min jobbbil (V50-08 övningsbil) så fick den underkänt på besiktningen för en givare till kamaxeln hade en felkod.
    Åkte till Volvo & de var INTE imponerade av SBP.....
    Denna givare har ngn gång vid uppstart inte fått kontakt med styrboxen & då ligger denna felkod i ett minne & det är den de hittat. På Volvo sa man att skulle det vara ett fel som ligger kvar hade motorlampan lyst så de släckte felkoden och så var det bara att köra.
    Vet inte riktigt vad SBP har för riktlinjer så jag kan inte uttala mig om hur det skall vara.

    Däremot för att svara på frågan nyss så får de som är anställda av SBP inte uttala sig om besiktningar enligt deras anställningsavtal, därav att de ej svarar på denna typ av frågor.

    //
    Så Volvo tyckte det var OK att en givare inte fungerar ibland??
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Släcka ABS-lampa inför besiktning

    Nja, det var väl inte riktigt så de menade men hade givaren inte gett signal u nder den "starten" hade motorlampan lyst så det handlade som de sa mer om att den under kanske 1 sekund inte hade kontakt med styrboxen och det var därför den fanns i felkodslistan.

    Sedan kan man tycka vad man vill om vad som är ok eller ej....
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

Liknande ämnen

  1. CE Lampa tänd inför Besiktning
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 20:24
  2. Släcka anti-lock vid besiktning
    Av DankaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •