Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9-5 2,3t -99, Ce lampa emellan åt efter vevhusuppgradering.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    14

    9-5 2,3t -99, Ce lampa emellan åt efter vevhusuppgradering.

    hejsan.
    blev lycklig ägare till en 9-5a här om dan. en 2,3t steg 1 chippad, 17k mil på mätaren, välservad och tidigare problemfri.
    Idag motortvättade jag bilen, plockade bort tändkassetten helt och skyddade lmm och andra grejer, körde med mjuk vattenstråle och undvek att spruta på elkomponenter, innan uppstart tog jag isär alla kontaktstycken och blåste rent och sprayade el-spray. Startade sedan bilen utan problem och körde in den i garaget.
    tog bort batterikabel och hissa upp bilen och pillade dit ett nytt vevhusvent-kit, det tog väll ett par timmar men gick smärtfritt. la på batterikabeln och startade bilen.. Då gick den på 3 cyl (eller ännu färre) gick illa som fan, men efter en 30sec piggna den till och gick som den skulle, brydde mig inte mer än det och hällde i "Protec engine flush" körde bilen i 10min och tappade ur den gamla oljan, och i med ny.
    När jag senare startade bilen igen gick den skitdåligt igen och "check engine" lyste för fulla muggar, skulle starta bilen igen då var batteriet slut, böt till ett nytt och bilen starta direkt. Ingen Ce lampa lyste.
    Ca en timme senare skulle jag ut och åka, då lyste Lampjäveln igen.. men bilen går som den ska.
    Nån som varit med om nått liknande? tvivlar på att det beror på motortvätten eftersom bilen gick bra direkt efter den, kan det bero på att batteriet va kasst?

    tack på förhand.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: 9-5 2,3t -99, Ce lampa emellan åt efter vevhusuppgradering.

    Citat Ursprungligen postat av Rille0
    hejsan.
    tvivlar på att det beror på motortvätten eftersom bilen gick bra direkt efter den, kan det bero på att batteriet va kasst?

    tack på förhand.
    Hej!
    Jag har inget direkt svar på din fråga, men nog kan det bero på motortvätten även om bilen gick OK från din garageuppfart och in i garaget...
    När jag motortvättade min förra gången, så körde jag den riktigt riktigt varm innan jag ställde ner den igen. Och varför hällde du i "protect engine flush"

    Kan det ha något med den nya vevhusventen att göra, felaktig montering? Jag vet inte...

    Lycka till och åk till Saab och få felkoder utlästa.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. Avstånd emellan railsen på en Saab 9-5 2008?
    Av Pilleman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 19:07
  2. [LÖST] SRS lampa lyser efter kromringsinstallation
    Av Jian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 14:49
  3. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •