Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Blev lite osäker. Packar just upp min nya pump. De röda halvmjuka sakerna som sitter i ingångarna. Är de bara skydd som skall pillas bort? Eller, är det månne, någon slags O-ringsersättning? Att man bara trycker ner anslutningen? Svaret ger sig nog när jag hunnit komma ner till den gamla misstänket jag. Men slänger ändå ut frågan

    Sign "Osäker"

    Länk till bild: http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 1-pump.JPG

    Försöker lägga in den direkt också

    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Jodå, där stoppar du ner nipplarna från befintlig bränsleslangar.

    Och du: Gör nu inte som majoriteten verkar göra dvs ha så bråttom och var så ovarsam att du bryter sönder dessa nipplar där du lossar dem. Smörj, lirka, smörj, lirka osv och låt det ta 5 minuter extra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jodå, där stoppar du ner nipplarna från befintlig bränsleslangar.

    Jo - men skall det röda halvmjuka bort först? Eller skall jag trycka nipplarma rakt ner genom det röda?

    Var fyra år sedan jag bytte och minns inget rött ( den pumpen var begagnad jag satte in då)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jodå, där stoppar du ner nipplarna från befintlig bränsleslangar.

    Jo - men skall det röda halvmjuka bort först? Eller skall jag trycka nipplarma rakt ner genom det röda?

    Var fyra år sedan jag bytte och minns inget rött ( den pumpen var begagnad jag satte in då)
    Bort med de röda först, det är bara "transportskydd".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Stort tack!
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jodå, där stoppar du ner nipplarna från befintlig bränsleslangar.

    Och du: Gör nu inte som majoriteten verkar göra dvs ha så bråttom och var så ovarsam att du bryter sönder dessa nipplar där du lossar dem. Smörj, lirka, smörj, lirka osv och låt det ta 5 minuter extra.
    Oftast beror nog misslyckanden när det gäller trasiga nipplar på att man har för bråttom men tyvärr så hjälper inte ens det ibland.

    Ett tips kan vara att släppa på skruven till plastbiten med spärrhakarna för att underlätta vid montering.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Tack för råd. Förra gången lyckades jag dra av ena nipplen med mkt extrabekymmer som följ. Kommer ta det vääääldigt lugnt denna gång. Det faktum att bara 4 år gått kanske också gör att de lossar lättare? Vi får se
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    "Jag vill ju bara haaaaaaaaaaaa feeeeeeeeeeeem-femtisex!"

    Och om man lyckas knäcka plastbiten där så har jag för mig att man kan köpa den löst .
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    "
    Och om man lyckas knäcka plastbiten där så har jag för mig att man kan köpa den löst .

    Jo absolut. Men att skarva på bränsleledningen på en ny nippel är inte en sak man gör hur som helst. Jag drog ner min bil till Bosch i Högdalen som gjorde detta. En utgift som kändes väldigt välinvesterad. En sak jag aldrig hade klarat
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Ooh, det vet jag!
    Har lyckats knäcka båda på min bil vid olika tillfällen, plasten blir ganska spröd efter 10 år och oftast ännu värre efter längre tid.
    Allt går med våld, vilja och vaselin .
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Inte helt lätt. Som tur är har jag ingen riktig brådska. Började med att elkontakten ( typ en stor sockerbit) sitter stenhårt. Även nipplarna sitter som gjutna i i pumphuset. Har nu sprutat 5-56 överallt som får sitta över natten.

    Men det svårt hur man än gör med nipplarna. Går ju bara att dra upp och samt vicka lite åt sidorna. Pumpen som sitter i har också ett litet"tak" över nipplarna. Fanns inte på den gamla och inte heller på den nya pumpen=Lite svårare att komma

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C05253.JPG

    Förssöker lägga in bild direkt också

    [/img]http://www.geting.se/image.php/233311-DSC05253.JPG[/url]
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    "Taket" ska du böja bak lite, sedan så lirkar du upp nipplarna genom att rotera dom lätt och försiktigt. Bara att köra på så varsamt som möjligt, bra glid ska man ha också .
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Inte helt lätt. Som tur är har jag ingen riktig brådska. Började med att elkontakten ( typ en stor sockerbit) sitter stenhårt. Även nipplarna sitter som gjutna i i pumphuset. Har nu sprutat 5-56 överallt som får sitta över natten.

    Men det svårt hur man än gör med nipplarna. Går ju bara att dra upp och samt vicka lite åt sidorna. Pumpen som sitter i har också ett litet"tak" över nipplarna. Fanns inte på den gamla och inte heller på den nya pumpen=Lite svårare att komma

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C05253.JPG

    Förssöker lägga in bild direkt också

    [/img]http://www.geting.se/image.php/233311-DSC05253.JPG[/url]

    hjälp med soppa pumpen har du redan fått men om du vill kan du kopera
    BB-Code hela strängen så får du bild som du tänkte dig , klickbart.


    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Tack för hjälpen med bilden.

    Bara en fråga till som jag antar är helt onödig egentligen:

    Pumpen kommer från Speedparts men i och med att den är så billig, kostar bara ca 1600 komplett, antar jag att den inte är riktigt "original" ( vad det nu är)?

    Ändå utgår jag från att nipplarna skall tillbaka i motsvarande hål på den nya pumpen? Att man inte bytt plats med varandra. Borde vara självskivet

    Likaså elanslutningen. Fick ta bort sladden som hänger från nya pumpen då slutkontakten är en Saabkontakt med rött låsspänne som inte passar med bilens anslutning. Istället sätter jag in bilens elanslutningen direkt i pumpens elkontakt. Kontakten är ju i huvudsak fyrkantig men rak botten och rundad i överkant. Passar bara på ett sätt. Måste väl vara samma sak här att bara plugga in? Inte går de och ändrar sånt?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Ändå utgår jag från att nipplarna skall tillbaka i motsvarande hål på den nya pumpen? Att man inte bytt plats med varandra. Borde vara självskivet
    Ja nipplarna ska tillbaks i motsvarande hål, är du osäker kan du ju kolla på nya och gamla pumpen om samma nippel går till samma slang så att säga. Är du med?

    Likaså elanslutningen. Fick ta bort sladden som hänger från nya pumpen då slutkontakten är en Saabkontakt med rött låsspänne som inte passar med bilens anslutning. Istället sätter jag in bilens elanslutningen direkt i pumpens elkontakt. Kontakten är ju i huvudsak fyrkantig men rak botten och rundad i överkant. Passar bara på ett sätt. Måste väl vara samma sak här att bara plugga in? Inte går de och ändrar sånt?
    Kan inte tänkte mig att de ändrar på något sådant. Det är inte omöjligt att t.ex. senare årsmodeller har ett annat kontaktstycke för elanslutningen än din och därför skickar dom med en adapter till den nya pumpen.

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Återmonterar nu. Tycker dock att den nippeln som skall i "hålet närmast motorn" känns lite för grov. Alternativt är är hålet för smalt. Viss risk att jag skadar. Den andra nippeln gled lätt på plats

    Visst skall pumphuset fjädra lätt när det är på plats?Dvs innan man tvingar ner den med ringen
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Varför krånglar alltid något? Fått bort nipplarna oskadade och monterat den nya pumpen.

    Men den ena nippeln är hart när omöjligt att få ner i nya pumpen. Fattas ett par mm innan den kommer under haken. Några tips? Smörjt och vridit fram och tillbaka. Rädd att knäcka nippeln nu istället för på det klassiska stället

    Den är ända så långt ner att jag tror det är absolut tätt. Vågar man köra ner till tex Bosch några km bort och be om hjälp att få ner den?

    Här under en länk till bilden
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... pumpen.JPG
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Det är inte en av o-ringarna som hamnat i kläm då? Pröva att ta bort dom och tryck ner anslutningen utan dessa på plats, funkar det bättre då?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Ah. Skönt att någon svarade

    Tog upp den en gång och då låg båda O-ringarna där de skulle. Hålet verkar "för litet" men jag har trots all fått ner nippeln ganska långt.

    Vad tror ni om att banka lite lätt på ovansidan av nippeln? Slå ner den fast väldigt försiktigt.

    Funderar annars på att dra ner den till Robert Bosch i morgon. Killarna där kan bränsleanslutningar


    Edit:

    du menar att trycka ner nippeln utan O-ringar bara för att testa om den går i?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?

    Precis så, bara ta bort o-ringarna för att testa om den går i då.

    Visst bör du kunna knacka ner den, men det är ju inte riktigt tänkt att det ska behövas, risken är ju att den sitter som berget ifall du behöver ta bort grejorna igen.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. två ska bort, en blir kvar, vilken?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 21:57
  2. Elektronikspray, eller annat för att få bort "ärg"
    Av RZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 13:58
  3. "check engine" Går det att få bort eller?
    Av Pulsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •