Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: OG9-3 Drar galet med olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    OG9-3 Drar galet med olja

    Hej, har problem med min 0g9-3 00 som drar massor med olja(var strax under den nedre markeringen på stickan och efter att ha fyllt på så har bilen gått ca 40mil och är vid samma nivå igen) och avgaserna ser väldigt vit ut, har kollat turbo och känner inge speciellt glapp alls och tidigare ägaren bytte den alldeles innan köpet så den har endast gått drygt 300mil. Någon som har en gissning vad det kan tänkas vara?

  2. #2

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Sök på "oilsludge" och läs är mitt tips!
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Sök på "oilsludge" och läs är mitt tips!
    ...och wd-40 -metoden.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Kollat hur det ser ut i expansionskärlet?
    Drar bilen mycket olja och det ryker vitt verkar ju toppen eller topplockspackningen sett sina bästa dagar. Mycket olja i förbränningsrummet brukar ge blåaktiga avgaser, vita avgaser tyder på läckage även i kylsystemet.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Tänk om bilen är en og9-3 med T5 motor på 154hk? Då kan problemet se helt annorlunda ut. Hög oljeförbrukning på dessa brukar oftast bero på läckage någonstans, oljepluggen till oljetråget som dragits för hårt och gjort spricka i tråget, oljepumpens packbox som läcker. Och även topplockspackningen kan vara dålig och läcka, men då tycker jag det borde märkas mer än att oljenivån sjunker fort. Handlar det dock om en og9-3 med T7 motor så kan problemet vara relaterat med dålig vevhusventilation som enkelt uppraderas med följande sats:

    Man kan inte heller utesluta att turbon läcker internt och orsakar hög oljeförbrukning, men då borde bilen blåryka och gå sämre.

    mvh marre

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Det är en T7, det glömde jag att säga

  7. #7

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Läs så mycket du kan om oilsludge då. och byt till senaste versionen av vevhusventilationen som finns hos saab. Kanske finns det fortfarande hopp för din motor!
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Kolla även o-ringen vid vevaxel remskivan den är lite dålig på min och slukar då 1 liter i veckan ganska så precis.. Du ser ju om det är fuktigt där..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  9. #9

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Tänk om bilen är en og9-3 med T5 motor på 154hk? Då kan problemet se helt annorlunda ut. Hög oljeförbrukning på dessa brukar oftast bero på läckage någonstans, oljepluggen till oljetråget som dragits för hårt och gjort spricka i tråget, oljepumpens packbox som läcker. Och även topplockspackningen kan vara dålig och läcka, men då tycker jag det borde märkas mer än att oljenivån sjunker fort. Handlar det dock om en og9-3 med T7 motor så kan problemet vara relaterat med dålig vevhusventilation som enkelt uppraderas med följande sats:

    Man kan inte heller utesluta att turbon läcker internt och orsakar hög oljeförbrukning, men då borde bilen blåryka och gå sämre.

    mvh marre
    Tja!

    Skulle vilja byta till den nya vevhusventen på min bil. Bara som en säkerhet att veta att det sitter den nya uppdaterade på bilen. Bilen är en og9-3 aero -01. Är det bökigt och byta? Behöver man några spec verktyg eller nått som är bra att tänka på? Är bilmekaniker så helt bakom flötet är jag inte i alla fall ;P Men skulle va bra med lite tips om nån har

    MVH Marcus

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Är du bilmekaniker så är det inga problem. Monteringsanvisning med bra bilder följer med i satsen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    Jag har precis bytt på min nu, har inte mkt erfarenhet av att skruva men gick bra, tog dock lite tid. Nu återstår det att se om detta hjälper gällande mina problem då, ska ta och göra komptest nu i veckan och även testa med wd40

  12. #12

    Re: OG9-3 Drar galet med olja

    oke det va ju skönt Fick för mig att man va tvungen att skruva underifrån för att komma åt. Men de ska jag nog reda ut det ackar fär svaret!

    MVH Marcus

Liknande ämnen

  1. t7 drar olja
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 02:20
  2. 9-5 2,3t -03 drar olja
    Av Jonte 9-5 ATM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 14:21
  3. 9-5 drar olja
    Av Stephen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 17:53
  4. 9-5 sc -02 drar olja?!
    Av skurkn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •