Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Svajande laddtryck, 900 S APC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Svajande laddtryck, 900 S APC

    nu är det så att jag satte i en laddtrycksmätare för en vecka sen ungefär. tidigare har jag inte haft någon och jag har ägt bilen i nästan ett år. jag blev väldigt förvånad när jag tog en tur med den och kollade mitt ladd. den bottnade mätaren, som är graderad till 1,5 Bar!
    jag förstod direkt att något är fel och tog ur säkringen tipp APC-systemet. då gick den på ungefär 0,5 i ladd, lite lite högt det med men det är ju inte så farligt...
    tidigare ägare (Turbovin här på STCS) sa att han ställt laddet på ca. 1 bar när han monterade APC-enheten.

    har jag kört med laddet på det här viset hela tiden, har jag frågat mig själv. det enda som märks i skillnad är att den inte "rycker" längre när jag gasar på. jag vet inte vad det har varit innan, om APC'n har gått in för spikningar men det verkar helt bortblåst, nu drar den jämnt och fint på alla växlar.
    men när laddet går upp mot 1,5 bar så ska väl APC jäveln göra något tycker jag?

    jag bryr mig inte om att förklara hur laddet beter sig utan ni får titta själva på en liten film som jag klippte ihop. på filmen är det fullgasrepor på trean med och utan APC inkopplad.

    info om bilen:
    SAAB 900 S FTT -90
    9000 IC
    3" från turbo (ej batteriböj)
    sportkatt
    APC
    öppet luftfilter
    speedparts bränslechip


    http://www.youtube.com/watch?v=hbdunl5KB-E

    hoppas jag kan få hjälp med detta så jag kan köra med den ikopplad på knutan den 11:e

    /Markus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: Svajande laddtryck, 900 S APC

    det blev att köra utan APC på knutan men det var jävligt roligt ändå, man behöver inte så mycket effekt egentligen!

    har lyckats luska ut problemet (tror jag) och det är att P-poten är felaktigt inställd. då får man enligt popeye svajande laddtryck upp till 1,6 bar.
    så jag drog ut och testade att skruva på den det blev ingen skillnad så till slut vred jag den i botten åt ena hållet, ingen skillnad ändå. sen botten åt andra hållet, ingen skillnad
    så jag åkte till Vrid och lånade en apc han hade liggandes, tänkte det måste ju vara något fel eftersom det inte blir någon skillnad. så jag ska väl ut och prova lite senare tänkte jag. hoppas det löser sig!
    annars tar jag nog Vrid's råd att koppla ur APC och ställa GLT istället!

    /Markus

Liknande ämnen

  1. svajande laddtryck
    Av james-theo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 15:31
  2. Svajande laddtryck?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 11:55
  3. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •