Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    13

    Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

    Hej,

    Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig att reda ut vilka fjädrar som passar till min Saab 9-5 2.0 -98 sedan. Monterade en sänkningssats från GE-motorsport för ca 2 år sedan. Misstänker att fjädrarna har säckat ihop en del eftersom bilen börjat äta däck bak. Hade tänkt att lösa problemet genom att byta till längre fjädrar runt om hela bilen (och göra en ny hjulinställning).

    Har tillgång till ett par aerofjädrar från 03 (har för mig att de sänker 10mm, och det kanske skulle räcka). Passar dom till min bil?

    Vad skiljer fjädrar mellan sedan och kombi?


    /Anders

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

    Ett tips är att kolla de främre bärarmsbussningarna i bakvagnen, jag tror snarare att dessa gett upp. Ersätt lämpligen med polyrethanbussningar så slipper du bekymmra dig i framtiden, nr4 på denna sida: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml

    Sen så behövs en hjulinställning. Både Toe & camber går att justera i bakvagnen. Dock får man schimsa cambern. Men när det väl är gjort så brukar det bli bra.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    13

    Re: Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

    Tack för tipset
    Jag får nog avsätta lite tid och försöka mig på det, finns en hel del beskrivning här på forumet om hur jag ska gå tillväga. Det börjar som sagt kännas lite trist att köpa nya däck hela tiden.

    Problemet med schimsningen är väl att det kan bli ganska många hjulinställningar innan det blir rätt.

    Dock tycker jag att bilen är väldigt låg, speciellt bak. Fjädrarna som sitter på ska sänka 35-40 mm, men jag tror att det är mer. Har du koll på om fjädrarna ovan skulle passa?

    /Anders

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

    Är det 9-5 fjädrar så passar dem oavsett om det är från kombi eller sedan, de är så sett fysisk-mekaniskt likvärdiga. Skillnaden mellan sedan & kombifjädrar finns dock, kombins är avsedda att för mer tyngd då en kombi väger mer där bak. Så att montera kombi fjädrar på en sedan resulterar i högre bakända, medans sedanfjädrar på en kombi mest roligt blir lägre.
    Det är dock skillnad på fjädrar som kommer från bilar med nivåreglering. Dessa passar inte i normala fjäderben & vice versa.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    13

    Re: Vilka fjädrar passar till min saab 9-5

    Fjädrarna är till en aero kombi, men jag ska nog testa att montera dem iaf (på min sedan). Blir det alldeles galet får jag väl skaffa nya. Ska även se till att byta bussningarna.

    Tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Vilka Eibach fjädrar till 9-3 cab v6?
    Av Roger #2378 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 12:56
  2. FAQ: Vilka CD-växlare passar till min Saab Originalradio?
    Av rob_saab900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 13:45
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 07:28
  4. Passar fjädrar från og900 även till Saab 90?
    Av Zorax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 20:10
  5. Topp till saab og900 t8 vilka passar??
    Av Pegg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •