Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: OBD diagnos på besiktningen.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    OBD diagnos på besiktningen.

    Hej hej.. Va inne i med andrabilen på den årliga besiktningen i tisdags, bilen är en mitsubishi galant 2.4 gdi -02 me automat.

    När dom hade kollat ljusen o i motorn så såg jag något jag aldrig varit me om på en besiktning.. Gubben plocka fram en OBD pryl o börja leta efter diagnosuttaget. Tänkte WTF, va ska den dära OBD prylen säga nästa gång jag ska in me SAABen som e chippad?? När jag besikta SAABen i november förra året så körde dom ingen OBD diagnos på Saaben.

    Tänkte nu att kan dendäringa OBD diagnosen skvallra om att man har chippat??
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75

    Re: OBD diagnos på besiktningen.

    så som jag har fått det förklarat så är det felkoder dom kollar och hur motorn förbränner ska nog inte vara några problem om den är chippad så fick jag det förklarat rätta mig om jag har fel

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: OBD diagnos på besiktningen.

    Som ovan nämde så kollar dom efter felkoder som är
    miljörelaterade dvs soppa o bränsleblandningar etc... Saker som kan bluffas med hjälp av sprit i tanken etc.... Folk här på forumet har besiktigat med steg 2 respektive 3 och gått igenom! Som sagt dom letar efter felkoder som kan anknytas till avgasreningen! Och detta utförs på
    bilar som är av årsmodell 2002 och nyare! Avvikelser kan förekomma!

    MVH j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: OBD diagnos på besiktningen.

    Åkte in med min steg3 trimmade 9-5:a i januari, lyste grönt på skärmen och inga problem. Innan hade jag en ide om att man kanske skulle koppla starkström till OBD uttaget och så POFF så blir det svart på skärmen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    279
    Medlem#
    8666

    Re: OBD diagnos på besiktningen.

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Åkte in med min steg3 trimmade 9-5:a i januari, lyste grönt på skärmen och inga problem. Innan hade jag en ide om att man kanske skulle koppla starkström till OBD uttaget och så POFF så blir det svart på skärmen.
    Lär dock ge en 2 på "trasigt" ODB utag

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: OBD diagnos på besiktningen.

    var in 20/4 med min 9-3 -04 o dagen före har jag försökt få bilen att bara gå på grundtryck under besiktningen men hur än jag gjorde så kom upp "checkengine" symbolen efter ett tag...så körde in med bilen som den var med chippad.. men när jag betalat så tala besiknings tjejen att hon kollat fel koder men det var på noll o sade inget om chipp..bara att bilen var "fin"
    stod ju även på papperet att OBD koder =0 st
    men verkar som de inte kan se min felkod som jag fick upp. men den kanske inte har med avgasreningen att göra o därför inte kom upp
    mvh
    stefan
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Diagnos topplock
    Av tur-biene i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 23:31
  2. diagnos kabel.
    Av werdexa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •