Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Hej på er! tyvärr inte bara i bilförsäljningen som volvo kör över saab nu för tiden, saab står inte ens säker på en parkeringsplats för dessa volvo vandaler

    http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 3267%29.gm
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Synd på en sån fin 9-5
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    "Men jag får väl hoppas att försäkringen täcker det mesta" säger han.
    Men Volvo-förarens försäkringsbolag borde väl täcka allt, eller?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    "Men jag får väl hoppas att försäkringen täcker det mesta" säger han.
    Men Volvo-förarens försäkringsbolag borde väl täcka allt, eller?
    Det är inte direkt ovanligt att folk i gemen inte har en susning om hur deras försäkringar fungerar.

    Underlig olycka, men plötsliga sjukdom som t ex en mindre stroke (hjärninfarkt) kan ge mycket udda beteenden om den inträffar i "rätt" lob. Eller demens kanske. Farfar var ute och åkte bil sedan han börjat få problem med minnet, och han försökte göra en U-sväng i 50 km/h över en refug när han trodde sig vara på väg i fel riktning.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Farfar var ute och åkte bil sedan han börjat få problem med minnet, och han försökte göra en U-sväng i 50 km/h över en refug när han trodde sig vara på väg i fel riktning.
    Inte ovanligt att det krävs en olycka innan bilen ställs undan. Samma med morfar. Skrotade bilen och sedan köptes det ingen ny...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Han verkar ha en skön attityd i alla fall. Samtidigt gör det ont i mig på den fina saaben. Men går nog att fixa, tycker inte det såg så allvarligt ut.

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    "Men jag får väl hoppas att försäkringen täcker det mesta" säger han.
    Men Volvo-förarens försäkringsbolag borde väl täcka allt, eller?
    Det är inte direkt ovanligt att folk i gemen inte har en susning om hur deras försäkringar fungerar.

    Underlig olycka, men plötsliga sjukdom som t ex en mindre stroke (hjärninfarkt) kan ge mycket udda beteenden om den inträffar i "rätt" lob. Eller demens kanske. Farfar var ute och åkte bil sedan han börjat få problem med minnet, och han försökte göra en U-sväng i 50 km/h över en refug när han trodde sig vara på väg i fel riktning.
    Nu när jag tänker på det så är det ju inte alls säkert att försäkringsbolaget täcker allt.
    En kollega backade på en annan kollegas båge förrförra sommaren.
    De skrev alla papper och så till respektive försäkringbolag som skulle täcka alla skador förutom den stora bucklan som blev på soppatanken.
    De sa att antingen fick hon allt lagat förutom det plus lite pengar i handen eller så löser de in bågen för en löjligt liten summa.
    Pengarna hon skulle få i handen skulle långt ifrån räcka för att laga tanken.
    Hon tog pengarna.

    Men är det inte helt sjukt att om någon kör på min bil så kanske jag inte får den lagad? Jag har ju inte gjort något, men ändå är det jag som får ta en stor smäll.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Det är inte direkt ovanligt att folk i gemen inte har en susning om hur deras försäkringar fungerar.

    Underlig olycka, men plötsliga sjukdom som t ex en mindre stroke (hjärninfarkt) kan ge mycket udda beteenden om den inträffar i "rätt" lob. Eller demens kanske. Farfar var ute och åkte bil sedan han börjat få problem med minnet, och han försökte göra en U-sväng i 50 km/h över en refug när han trodde sig vara på väg i fel riktning.
    Nu när jag tänker på det så är det ju inte alls säkert att försäkringsbolaget täcker allt.
    En kollega backade på en annan kollegas båge förrförra sommaren.
    De skrev alla papper och så till respektive försäkringbolag som skulle täcka alla skador förutom den stora bucklan som blev på soppatanken.
    De sa att antingen fick hon allt lagat förutom det plus lite pengar i handen eller så löser de in bågen för en löjligt liten summa.
    Pengarna hon skulle få i handen skulle långt ifrån räcka för att laga tanken.
    Hon tog pengarna.

    Men är det inte helt sjukt att om någon kör på min bil så kanske jag inte får den lagad? Jag har ju inte gjort något, men ändå är det jag som får ta en stor smäll.
    Du menar om du får den inlöst? Ja, har man en bil som står lågt i prislistan spelar det inte så stor roll om den är fin, det behövs inte mer än en "fender-bender" för att skicka den på skroten. Orättvist, men ingen vill reparera en bil för 50k om den är värd 20k på marknaden. Dock måste ju FB återställa bilen i skick som före olyckan, eller betala bilens marknadsvärde om repkostnad överstiger detta. Man får inte välja vad man ska reparera, utan allt ska tas med som har uppkommit i samband med olyckan. Hans 9-5:a verkar ju som det ser ut bara behöva en ny vindruta, och få huv och skärm riktade och lackade. Med lite tur. Det är dyrt med olyckor, speciellt om märkesverkstaden får laga. Den 13/4 ska äntligen min Aero in då SAAB efter 2,5 månader lyckats gräva fram en frontspoiler.

    Lackering och rikt av huv och skärm, ny spoiler, nya innerskärmar, nya lysen då justeringen gått sönder och en ny blinkers. Summa summarum drygt 20k. För att en kärring körde ut i en rondell så att jag körde på henne i 20-25 km/h. Det springer iväg fort även om skadorna verkar små tyvärr. Här får jag ju t ex huven lackad eftersom den kommer att få stryk när den riktas litegrann.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Nu när jag tänker på det så är det ju inte alls säkert att försäkringsbolaget täcker allt.
    En kollega backade på en annan kollegas båge förrförra sommaren.
    De skrev alla papper och så till respektive försäkringbolag som skulle täcka alla skador förutom den stora bucklan som blev på soppatanken.
    De sa att antingen fick hon allt lagat förutom det plus lite pengar i handen eller så löser de in bågen för en löjligt liten summa.
    Pengarna hon skulle få i handen skulle långt ifrån räcka för att laga tanken.
    Hon tog pengarna.

    Men är det inte helt sjukt att om någon kör på min bil så kanske jag inte får den lagad? Jag har ju inte gjort något, men ändå är det jag som får ta en stor smäll.
    Du menar om du får den inlöst? Ja, har man en bil som står lågt i prislistan spelar det inte så stor roll om den är fin, det behövs inte mer än en "fender-bender" för att skicka den på skroten. Orättvist, men ingen vill reparera en bil för 50k om den är värd 20k på marknaden. Dock måste ju FB återställa bilen i skick som före olyckan, eller betala bilens marknadsvärde om repkostnad överstiger detta. Man får inte välja vad man ska reparera, utan allt ska tas med som har uppkommit i samband med olyckan. Hans 9-5:a verkar ju som det ser ut bara behöva en ny vindruta, och få huv och skärm riktade och lackade. Med lite tur. Det är dyrt med olyckor, speciellt om märkesverkstaden får laga. Den 13/4 ska äntligen min Aero in då SAAB efter 2,5 månader lyckats gräva fram en frontspoiler.

    Lackering och rikt av huv och skärm, ny spoiler, nya innerskärmar, nya lysen då justeringen gått sönder och en ny blinkers. Summa summarum drygt 20k. För att en kärring körde ut i en rondell så att jag körde på henne i 20-25 km/h. Det springer iväg fort även om skadorna verkar små tyvärr. Här får jag ju t ex huven lackad eftersom den kommer att få stryk när den riktas litegrann.
    Jag menar att det är ruskigt konstigt att man inte får sitt fordon återställt till det skick som det var innan om någon kör på det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Du menar om du får den inlöst? Ja, har man en bil som står lågt i prislistan spelar det inte så stor roll om den är fin, det behövs inte mer än en "fender-bender" för att skicka den på skroten. Orättvist, men ingen vill reparera en bil för 50k om den är värd 20k på marknaden. Dock måste ju FB återställa bilen i skick som före olyckan, eller betala bilens marknadsvärde om repkostnad överstiger detta. Man får inte välja vad man ska reparera, utan allt ska tas med som har uppkommit i samband med olyckan. Hans 9-5:a verkar ju som det ser ut bara behöva en ny vindruta, och få huv och skärm riktade och lackade. Med lite tur. Det är dyrt med olyckor, speciellt om märkesverkstaden får laga. Den 13/4 ska äntligen min Aero in då SAAB efter 2,5 månader lyckats gräva fram en frontspoiler.

    Lackering och rikt av huv och skärm, ny spoiler, nya innerskärmar, nya lysen då justeringen gått sönder och en ny blinkers. Summa summarum drygt 20k. För att en kärring körde ut i en rondell så att jag körde på henne i 20-25 km/h. Det springer iväg fort även om skadorna verkar små tyvärr. Här får jag ju t ex huven lackad eftersom den kommer att få stryk när den riktas litegrann.
    Jag menar att det är ruskigt konstigt att man inte får sitt fordon återställt till det skick som det var innan om någon kör på det.
    FB räknade fram att kostnaden för att reparera skadorna + bucklan i tanken hade överskridit hojens marknadsvärde = inlösen. Därför var man i min mening lite sjyssta faktiskt och erbjöd sig att reparera allt utom bucklan i tanken för att hon skulle få tillbaka hojen istället för att behöva skrota. De pengar hon fick i handen var den summa man man kunde ge utifrån vad hojen var värd och resten av reparationerna kostade. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut, det brukar vara något av följande alternativ:

    1. Skadevärde > marknadsvärde (ska vara bilhandlarpriser) = inlösen till marknadsvärde.

    2. Skadevärde << marknadsvärde = odiskutabelt reparation.

    3. Skadevärde < marknadsvärde = lotto. Är skadevärdet säg 5k mindre än marknadsvärdet för en bil på 50k brukar FB vilja lösa in. Det räcker ju med lite strul på verkstaden så är man uppe över marknadsvärdet. Vid stöld av billiga bilar < 20k brukar man lösa in då den kan ha fått dolda skador. Men de kan också styvnackat vilja reparera om de så sparar en tusenlapp.

    FB är vinstdrivande företag. Kommer de fram till att det är billigare att köpa bilen av dig istället för att reparera gör de just det.

    Men orättvist är det. Har man en skitfin 9000 (ej Aero) t ex räcker det med att någon bryter en högerregel med en lättare sammanstötning som följd, så får man ut vad en 9000 är värd hos en bilhandlare, vilket man nog tycker är alldeles för lite. Även om man själv är helt utan skuld. Man ska aldrig ta första budet, utan stå på sig, men man ska nog inte förvänta sig för mycket för en bil som är minst 12 år gammal. Trim och styling kan man få plocka bort om man ersätter med originaldelar, men betalt för allt arbete man lagt ned får man ju inte.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag menar att det är ruskigt konstigt att man inte får sitt fordon återställt till det skick som det var innan om någon kör på det.
    Du har försäkrat dig mot den ekonomiska förlust skadan innebär.
    Fredrik J

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag menar att det är ruskigt konstigt att man inte får sitt fordon återställt till det skick som det var innan om någon kör på det.
    Du har försäkrat dig mot den ekonomiska förlust skadan innebär.
    Jag har svårt för att uttrycka mig kortfattat, en akademisk skada
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Volvo körde över saab, bokstavligt talat!

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Jag menar att det är ruskigt konstigt att man inte får sitt fordon återställt till det skick som det var innan om någon kör på det.
    FB räknade fram att kostnaden för att reparera skadorna + bucklan i tanken hade överskridit hojens marknadsvärde = inlösen. Därför var man i min mening lite sjyssta faktiskt och erbjöd sig att reparera allt utom bucklan i tanken för att hon skulle få tillbaka hojen istället för att behöva skrota. De pengar hon fick i handen var den summa man man kunde ge utifrån vad hojen var värd och resten av reparationerna kostade. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut, det brukar vara något av följande alternativ:

    1. Skadevärde > marknadsvärde (ska vara bilhandlarpriser) = inlösen till marknadsvärde.

    2. Skadevärde << marknadsvärde = odiskutabelt reparation.

    3. Skadevärde < marknadsvärde = lotto. Är skadevärdet säg 5k mindre än marknadsvärdet för en bil på 50k brukar FB vilja lösa in. Det räcker ju med lite strul på verkstaden så är man uppe över marknadsvärdet. Vid stöld av billiga bilar < 20k brukar man lösa in då den kan ha fått dolda skador. Men de kan också styvnackat vilja reparera om de så sparar en tusenlapp.

    FB är vinstdrivande företag. Kommer de fram till att det är billigare att köpa bilen av dig istället för att reparera gör de just det.

    Men orättvist är det. Har man en skitfin 9000 (ej Aero) t ex räcker det med att någon bryter en högerregel med en lättare sammanstötning som följd, så får man ut vad en 9000 är värd hos en bilhandlare, vilket man nog tycker är alldeles för lite. Även om man själv är helt utan skuld. Man ska aldrig ta första budet, utan stå på sig, men man ska nog inte förvänta sig för mycket för en bil som är minst 12 år gammal. Trim och styling kan man få plocka bort om man ersätter med originaldelar, men betalt för allt arbete man lagt ned får man ju inte.
    Nu när du uttrycker dig så där så är det nog rätt självklart ändå att det blev som det blev.
    Sen kan man ju tycka att han som körde på bilen, som förövrigt kört på ett flertal andra fordon tidigare, faktiskt då ska ta pengar ur egen ficka och betala för den skadade tanken, åtminstone hade jag gjort det, men det är ju en annan historia.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. VOLVO körde över SAAB!!!
    Av Micke Turbo i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 13:27
  2. Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE
    Av elmlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 17:48
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 14:58
  4. Lämnade in bilen på saab dom körde sönder min stötfångare!!
    Av rallywille i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •