Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Få bort hjul som sitter fast?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Få bort hjul som sitter fast?

    Hej!
    Har hållit på och målat bromsarna igår och idag men nu när jag kom till sista hjulet (höger bak) så går det inte att få loss. Får bort hjulbultarna men hjulet sitter fast. Händer inte ett skit när jag försöker få bort det. Vad ska jag göra?

    Åker ner lite senare ikväll med min far och försöker men har någon något tips på hur vi ska få bort det?

    Annars får jag åka förbi verkstaden imorgon så får de ta bort det helt enkelt
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Lägg dig under bilen så att du ligger bakom hjulet som vägrar lossna, så fotar du däckets sidor med vardera fot tills det börjar rucka lite på sig. Kan väl knappast vara originalfälg om det jävlas så mycket? Sist det hände var det när saab monterat dotz fälgar på farsans bil med fel navhål. Tog många timmar att få loss det hjulet. Annars kan du försöka värma fälgen lite så att den expanderar.

    mvh marre

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Fungerar inte det Marre skrev så finns det ett knep till som brukar rekommenderas. Skruva tillbaka hjulmuttrarna men dra inte fast dom helt. Kör sedan långsamt en liten sväng samtidigt som du försiktigt svänger lite fram och tillbaka.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Lägg dig under bilen så att du ligger bakom hjulet som vägrar lossna, så fotar du däckets sidor med vardera fot tills det börjar rucka lite på sig. Kan väl knappast vara originalfälg om det jävlas så mycket? Sist det hände var det när saab monterat dotz fälgar på farsans bil med fel navhål. Tog många timmar att få loss det hjulet. Annars kan du försöka värma fälgen lite så att den expanderar.

    mvh marre
    Jodå det är vanligt att originalhjul fastnar. Jag hade så sist på min 9-5. Men då gick jag och hämtade yxan min far hade hemma och slog med baksidan av yxan mot däcket på insidan utav hjulet.

    Att de fastnar är rosten på hjulnavet som sticker ut. Slipar man bort detta när hjulet är av och lägger på kopparpasta så slipper man detta problemt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Det är ett originalhjul. Double three spoke eller vad de nu heter. Ska testa era idéer ikväll. Tackar så mycket, kom gärna med fler om ni har några på lager
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Tips är även att ta en rejäl träbalk "tvåtumfyra" 2"*4" tex o lägga på insidan av fälgen o slå på den med en slägga. Dels för att jämna ut kraften ocvh inte skada fälg/däck.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Och självklart kryper man inte under bilen upphissad på domkraft utan att först säkra med pallbockar, särskilt inte om man ska hålla på att slå och sparka på ett fastsittande hjul.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Och självklart kryper man inte under bilen upphissad på domkraft utan att först säkra med pallbockar, särskilt inte om man ska hålla på att slå och sparka på ett fastsittande hjul.
    Torde väl vara en självklarthet

    Minst 2 pallbockar och gärna klossade framhjul men backen funkar väl OK. Är grymt petig när det gäller att ligga under bilen och hoppas dom flesta också är det. Inte länge sedan en man dog med endast domkraft under.

    mvh marre

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Det skulle jag aldrig våga. Jag är en sån där som använder onödigt många pallbockar när jag ligger under bilen och ruska i sidled är det inte tal om. Därimot brukar jag skruva tillbaka hjulmuttrarna och köra lite i cirklar på vändplan. Lossar alltid. Min erfarenhet är att cirkelkörning fungerar bättre än inbromsningar.
    Fredrik J

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Fungerar inte det Marre skrev så finns det ett knep till som brukar rekommenderas. Skruva tillbaka hjulmuttrarna men dra inte fast dom helt. Kör sedan långsamt en liten sväng samtidigt som du försiktigt svänger lite fram och tillbaka.
    Ett bestämt tryck på bromspedalen, gärna medan du backar, hjälper också om inte ovanstående räcker. Man behöver inte köra fort och hjulbultarna ska ligga an mot fälgen för att inte rörelsen mellan fälg och och nav ska bli för stor. Det räcker ändå till för att 'knäcka' det som kärvar.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Hej!

    Ja brukar ta fram kofoten och bända mellan eker och bromsok lite försiktigt snurra till nästa eker gör likadant till slut ploppar hjulet loss.

    Dessutom så behöver man inte slå på hjulet från insidan utan det blir precis samma effekt om du slår på utsidan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av jokke_
    Det är ett originalhjul. Double three spoke eller vad de nu heter. Ska testa era idéer ikväll. Tackar så mycket, kom gärna med fler om ni har några på lager
    Har dom som vinterfälgar och de brukar fastna som satan. När jag köpte bilen satt de på, och då hade de inte gjort rent och strukit nåt kopparfett runt navet...det var ett helvete att få bort dom.

    Jag brukar hissa upp bilen och ge däcket några välriktade dojjor på höger och vänster sida av och till. Till sist lossnar det lite och man kan ta bort skiten. Sikta rätt bara så du inte sparkar in skärmen

    Kör stålborste + på med kopparfett innan du monterar igen så går det lättare!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Citat Ursprungligen postat av jokke_
    Det är ett originalhjul. Double three spoke eller vad de nu heter. Ska testa era idéer ikväll. Tackar så mycket, kom gärna med fler om ni har några på lager
    Har dom som vinterfälgar och de brukar fastna som satan. När jag köpte bilen satt de på, och då hade de inte gjort rent och strukit nåt kopparfett runt navet...det var ett helvete att få bort dom.

    Jag brukar hissa upp bilen och ge däcket några välriktade dojjor på höger och vänster sida av och till. Till sist lossnar det lite och man kan ta bort skiten. Sikta rätt bara så du inte sparkar in skärmen

    Kör stålborste + på med kopparfett innan du monterar igen så går det lättare!
    Har också dem som vinterfälgar. Ingen hade gjort rent på vänster bak heller och inget kopparfett när jag tog bort det. Ska ju på med nya fälgarna under veckan sen, så då får verkstaden som sätter på dem se till att inte de fastnar
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Kör stålborste + på med kopparfett innan du monterar igen så går det lättare!
    alu fälgar och kopparpasta passar väl inte så bra ihop?
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Kör stålborste + på med kopparfett innan du monterar igen så går det lättare!
    alu fälgar och kopparpasta passar väl inte så bra ihop?
    Har kört med kopparpasta i 15 år säkert. Aldrig sett några förändringar på alu-fälgarna. Nu finns det ju 'silverpasta' på Biltema bla om man ändå känner sej tveksam.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av jokke_
    Hej!
    Har hållit på och målat bromsarna igår och idag men nu när jag kom till sista hjulet (höger bak) så går det inte att få loss. Får bort hjulbultarna men hjulet sitter fast. Händer inte ett skit när jag försöker få bort det. Vad ska jag göra?

    Åker ner lite senare ikväll med min far och försöker men har någon något tips på hur vi ska få bort det?

    Annars får jag åka förbi verkstaden imorgon så får de ta bort det helt enkelt

    Mina vinter fälgar brukar också fastna framförallt där bak :S
    Jag gör så att jag tar och slår på däcket med mina stora momentnyckel ( inte fälgen!) snett bakifrån, snurra ett kvarts vart, slår bakifrån igen, Innan jag har hunnit runt så är hjulet tillräckligt löst för att dras ut med handkraft

    Detta kräver varket pallbockar eller att kryper in under bilen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Hjulet är loss Efter många välriktade slag och sparkar så lossnade den j*veln. Så nu är det klart. Me happy
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Ja brukar köra med en lastpall när jag ska ha loss hjul som sitter fast.
    Brukar dock ha bilen på lyft .
    Får man lite sving på pallen så brukar det räcka med ett slag för att den ska lossna.
    Men så är jag lite anorlunda än andra och tycker att en lastpall är ett verktyg..
    Saab 9³ Aero SS [MTE Performance] -05
    saab 9000 CSE 2,3 ltt Jubileum -97 *Inlöst av försäkringsbolag pga stöldskador*

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    alu fälgar och kopparpasta passar väl inte så bra ihop?
    Har kört med kopparpasta i 15 år säkert. Aldrig sett några förändringar på alu-fälgarna. Nu finns det ju 'silverpasta' på Biltema bla om man ändå känner sej tveksam.
    Eller så köper man sig Chesterton 725, men är man beredd att offra 1500kr på lite fett. Men det är överlägset mot koppar och aluminium pasta.

    http://www.niu.se/produkter/pdf/chester ... odblad.pdf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Få bort hjul som sitter fast?

    Anläggningsytan mellan nav och fälg ska vara ren. Använd helst inte kopparpasta eller dyl. Slipa istället bort rosten och dra på med lite 5-56.

Liknande ämnen

  1. Plocka bort dörrarna på 9000! Sitter fast, hur göra?
    Av phoenix__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •