Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: [9-5] Intermittent tung bromspedal

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    [9-5] Intermittent tung bromspedal

    Hej!

    I morse/idag så uppmärksammade jag att bromspedalen helt plötsligt blev tungtrampad. Bromsverkan fanns men man fick trampa hårdare. Motsvarande när man står med motorn avstängd & pedalen är tungt stum. Detta var intremittent, alltså inte vid varje inbromsning. Jag körde då in på en parkering & stängde av motorn & startade igen. Vilket verkade "lösa" problematiken tillfälligt under den resan. När jag körde hem så var det samma problematik. Jag noterade att tomgången rörde sig några hundra varav upp och ner när jag parkerade, vilket den inte brukar göra vad jag kan komma ihåg.

    Jag vill minnas att bromsarna/bromsservot är beroende av något vakuum system & där kanske kan vara något läckage? Men det är bara en gissning.

    Bilen har automatlåda & den har väl en separat vakuumpump. Brukar den strula?

    Jag såg att det sitter några (2st eller om det var 3st) backventiler (ser det ut som) på den hårda plastslangen till vakuumpumpen som går mellan insuget & bromsservot via ett T-kors. Kan det bli motsvarande bromsproblematik om dessa backventiler går sönder?

    Tacksam för ideer på vad det kan vara som idag helt plötsligt börjat strula & vad man kan göra för att felsöka & åtgärda detta.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: [9-5] Intermittent tung bromspedal

    Jag har försökt analysera lite mer & det verkar som att när man accelererat så är det tungtrampat, men annars som mer eller mindre normalt. Då jag har en automatlåda så finns det ju en vakuumpump & ett slangpaket med 2st backventiler. I felsökande syfte så tog i Lördags ut slangpaketet & blåste samt sög för att kolla backventilernas funktion. De var inte klockrena, lät som trumpeter samt högg fast. Så jag har monterat några andra lösa helt nya VAG backventiler (samma modell som de vi använt till tankavluftningen) ihop med silikonvakuumslang. Men även om dessa backventiler funkar så upplever jag att det är samma fenomen med bromskraftförstärkningen.

    Tar jag ur slangen från vakuumpumpen så känner man att det suger om fingret sätts för, sen om det är tillräckligt vet jag ej. Lossar man slangen från insuget så dör motorn vilket är normalt då man öppnar upp insuget med uppmätt luft.
    Senaste tiden har det även varit lite ryckigt när motorn kallstartats & växel lagts i, så det kan ju tyda på något vakuum läckage. Men det verkar inte vara så nu efter jag rört slangarna.

    Klämmer man vakuumslangen till antingen insug eller vakuumpump för att bara ha en av kretsarna aktiva så är det likvärdigt problem, dock är det värre med bara vakuumpumpen om man står på tomgång. Men jag antar att det kanske skall vara så då denna vakuumpump är varvtalsberoende & blir effektivare vid högre varvtal.

    Det låter även som att det suger hela tiden genom slangarna då det är en susande som försvinner när man klämmer slangarna. Även motor/avgasljuds karaktären ändras då.

    Har någon en ide på vad detta kan bero på? Det som jag kan komma fram till är att det är tre detaljer involverade; vakuumpumpen, slangpaketet med backventiler & bromsservot. Om en backventil gått sönder, kan bromsservot gå sönder om det går in laddtryck i detta? Eller finns det något annat som är mer eller mindre vanligt problem med dessa symptom?

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: [9-5] Intermittent tung bromspedal

    Efter bytet av backventilerna så verkar det tjutande/visslande ljudet försvunnit som jag haft vid kallstart, det brukar försvinna efter ca 5min . Återstår att se om detta håller i sig i längden. Även motorgången upplever jag är jämnare. Men bromsarnas funktion är likvärdig. Jag kan dock notera att mjuka inbromsningar går bra medans snabba hårda inbromsningar blir väldigt tungtrampade. Så jag förmodar att det är bromsservot som gett upp. Någon som vet vad ett sådant kostar?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: [9-5] Intermittent tung bromspedal

    Konstigt med sådana problem med en så pass ny bil - hur långt har den gått?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: [9-5] Intermittent tung bromspedal

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Konstigt med sådana problem med en så pass ny bil - hur långt har den gått?
    9700mil.

    Men har backventilerna i slangpaketet mellan insug & vakuumpump mot bromsservot klabbat & inte hållt emot när laddtrycket kommer från insuget så kan kanske bälgen i bromsservot skadas efter ett tag? Eller är det ett felaktigt antagande? Jag har dock inte riktig koll på hur bromsservot är konstruerat.

Liknande ämnen

  1. Trög/tung bagagelucka 9-5 sedan
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 16:29
  2. Tung servo NG9-3
    Av snurrbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 22:46
  3. [LÖST] Pedalen blev tung
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 14:43
  4. Vad händer med turbon vid tung last?
    Av emi_lia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 15:04
  5. Konstigt ljud vid tung last
    Av Macke K i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •