Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    Sitter och kikar efter ny koppling till min 9-5 Aero MY01 och är lite förvirrad.

    Kikar man hos speedparts så har dom en koppling dom kallar för spec 2+, denna säljes bara med spec-tryckplatta. Pris för detta är 7,395 kr ink moms

    Kikar man hos maptun så har dom en koppling dom kallar för spec/Maptun, även denna säljes också med spec tryckplatta. Denna ska hålla för 600nm. Pris för detta är 7 395 kr ink moms.

    Kikar man sedan hos EXD så säljer han spec steg 3 förstärkt organisk lamell med följande text i specifikationen: "Steg 3 lamellen klarar att hantera runt 600Nm med Aerotryckplattan samtidigt som den är lätt att köra, tack vare det fjädrade lamellcentrumet." Pris för denna (detta är alltså bara tryckplatta) 2 895 kr ink moms.

    Hur kommer det sig att EXD säljer utan tryckplatta och påstår att denna klarar 600nm med aero originaltryckplatta när både speedparts och maptun säljer denna med tryckplatta?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    merförsäljning?
    jag har en av dom första kopplingarna som maptun säljer, fick den av fredrik och då va detta utan Tryckplatta, och den håller en för en bit över 600nm med org platta...
    varför dom senare valde att sälja med tryckplatta är säkert evt merförsäljning, men wtf så är det med allt..


    //T

    EDIT: kan ju oxå vara så att med SPECplattan så slipper man att lägga till brickor mellan svänghjul o platta (0,8mm)
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    EDIT: kan ju oxå vara så att med SPECplattan så slipper man att lägga till brickor mellan svänghjul o platta (0,8mm)
    Behöver du det med SPEC-lamellen? (Jag har kört ett år med bra med pulver utan och inte upplevt några problem)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av termos
    EDIT: kan ju oxå vara så att med SPECplattan så slipper man att lägga till brickor mellan svänghjul o platta (0,8mm)
    Behöver du det med SPEC-lamellen? (Jag har kört ett år med bra med pulver utan och inte upplevt några problem)
    Har du kört med enbart spec-lamell utan spec-tryckplattan? Några problem vid montering eller var allt bolt on?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    jag har monterat som fredrik fick uppgifter från spec och som han sedan sa till mig att göra..
    spec lamell och ny orgplatta, och brickor 0.8mm mellan platta och s-hjul,
    detta då lamellen är just så mycket tjockare än en org. lamell

    annars så är det bolt on..
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    jag har monterat som fredrik fick uppgifter från spec och som han sedan sa till mig att göra..
    spec lamell och ny orgplatta, och brickor 0.8mm mellan platta och s-hjul,
    detta då lamellen är just så mycket tjockare än en org. lamell

    annars så är det bolt on..
    Känns som att jag tillverkar mig en 0,8mm tjock bricka istället för att ta flera brickor för att få till den distansen i så fall

    Tack för info!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Förstärkt organisk koppling, varför denna skillnad?

    Kört med lamell från EXD med ny original tryckplatta från Racestuff (Maptun kunde inte sälja lösa tryckplattor)

    Har vissa dagar legat uppåt 600nm i vrid utan problem med den kombinationen.

    I år blir det att köra med tryckplattan från SPEC också för att säkra upp så det inte börjar slira.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Förstärkt koppling 9000 2.0T -88
    Av Olle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 10:14
  2. Viggenlamell eller förstärkt organisk från Sachs?
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 15:02
  3. Förstärkt koppling till Saab 900ng/9-3og, ny artikel!
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •