Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saabfabrik i Ryssland??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Saabfabrik i Ryssland??

    Vaknade imorse och läste VLT, blev lite fundersam när jag såg att en saabfabrik kanske ska startas i Ryssland. 10000 bilar per år stog det något om. Vad för bilar ska man tillverka och enbart för den ryska marknaden? Sen vore det kul vad forumsmedlemmarna tycker om den iden. Jag är inte så skeptisk då jag tror att man skulle kunna tjäna pengar på att sälja bilar i ryssland (bara bilarna håller för -40C haha)

    http://www.gp.se/ekonomi/1.340942-anton ... i-ryssland

    http://www.e24.se/business/verkstadsind ... 956297.e24

    mvh

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Jag personligen tycker det känns positivt med en Saabetablering i Ryssland.. Är väl bra att få ut märket på en stor marknad

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Jag tror att det kan vara svårt med en fabrik i Ryssland. Titta bara på hur det går för IKEA med deras butiker i Ryssland.

    Det är för mycket mutor i Ryssland.

    Men riktigt kul om det skulle gå bra med en fabrik i Ryssland.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Kan det verkligen bära sig att bygga upp en ny fabrik för en produktionsvolym på enbart 10' bilar årligen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Att det går trögt för Ikea är ju för att de INTE mutar sig fram. I Ryssland görs inte affärer på exakt samma vis som i Sverige och kommer man stormande med den tron så går det självklart trögt. Jag tror Ikea kan lyckas, men det gäller ju att de är envis och tror långsiktigt på Ryssland. Att tro att de ska in och göra snabba klipp på samma vis som man kan göra i resten av Europa är nog lite naivt.

    Men om Spykers Antonov är med så kan säkert han hjälpa till i Rysslandsregionen då det säkert är mycket lättare om man kan systemet och har kontakter än om man utifrån försöker buffla sig fram.

    Tror också att om man kan få en liten liten koppling till att ryssar känner att Saab är en någorlunda ryskbyggd bil så finns det säkert en jättepotential i Saabs "rysslandsavdelning". Om man kan bygga en bil som passar ryska marknaden (som sagt. En stryktålig och bra bil men som har lite mer status och är bättre än "Chevrolet Niva") så tror jag Saab har en jättepotential i Ryssland.

    Däremot tror jag ju inte att nya 9-3 och 9-5 skulle gå att bygga i Ryssland för en spottstyver utan att det kan baseras en Rysk budgetvariant av Saab 9-5/9-3 i Ryssland för Ryssland.

    Spännande att se vad som händer..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    enligt saabsunited så ska det visst handla om att utveckla gamla saabar på den teknologi av gamla 9-5 och 9-3 som inte blev såld till BAIC.
    Vet däremot inte vart de fått den infon ifrån.
    Jag skulle tycka att det kändes mer logiskt om man gjorde 9-4x en där.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Ska man ha en fabrik i ryssland ska den givetvis roddas av en ryss. Antonov blir bra. Typiskt exempel på vad Saab kan göra själva när inte GM bestämmer vilket märke som ska hårdlanseras på vilken marknad. Som DI antyder att etableringen i ryssland skulle hota etableringen i Trollhättan är givetvis bara trams.

    Läste någonstans att Volvo under flera år sålt fler XC90 i ryssland än vad man sålt V70 i sverige. Enorm marknad...
    Fredrik J

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan det verkligen bära sig att bygga upp en ny fabrik för en produktionsvolym på enbart 10' bilar årligen?
    "Fabriken i fråga finns redan på plats"
    "Sedan tidigare har fabriken tillverkat vissa av GM:s Opelmodeller samt Chevrolet."
    http://www.e24.se/business/verkstadsind ... 956297.e24
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Tror nog det är bra med en fabrik där men 10000 bilar årligen låter för lite.

    Importtullarna för bilar till Ryssland är brutala plus att man får pengar från staten om man köper en bil byggd i Ryssland.

    Enligt rykten ska dett handla om OG9-5/OG-9-3 ,men dessa verktyg är väl sålda till BAIC?


    http://sverigesradio.se/ekot/artikel.as ... el=3568312

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Enligt rykten ska dett handla om OG9-5/OG-9-3 ,men dessa verktyg är väl sålda till BAIC?
    "De modeller han nämner ska dock inte blandas ihop med de delar av Saabs teknikrättigheter som köptes av Beijing Automotive, BAIC, i fjol. Det avtalet gällde rättigheter och utrustning till en sedan flera år utgången variant av modellen 9-5, och till vissa äldre versioner av modell 9-3."
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Jag tror vi missbedömer ryssarna lite här. Det finns betydligt fler människor i ryssland som har gott om pengar än vad det finns människor i sverige. Dessa ryssar köper inte gamla bilar. 9-4x skulle passa bra. I Aeroversion.
    Fredrik J

  12. #12

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tror vi missbedömer ryssarna lite här. Det finns betydligt fler människor i ryssland som har gott om pengar än vad det finns människor i sverige. Dessa ryssar köper inte gamla bilar. 9-4x skulle passa bra. I Aeroversion.
    Mycket sant!!

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tror vi missbedömer ryssarna lite här. Det finns betydligt fler människor i ryssland som har gott om pengar än vad det finns människor i sverige. Dessa ryssar köper inte gamla bilar. 9-4x skulle passa bra. I Aeroversion.
    Men dom ryssar som har hinkvis med pengar har säkert inget mycket emot att lägga de extra pengarna på att köpa en "riktig" importerad 9-4x, 9-5 eller 9-3 heller, eller hur?

    9-4x blev väl låst till Mexico? Så hur ska en förläggning av tillverkningen kunna läggas i Ryssland?

    De som har massor med pengar skulle jag tro hellre köper en importerad bil just för statusens skull. Precis som många i Sverige. Om inte annat så måste den bilen man bygger i Ryssland överglänsa de bilar man har råd att importera och nu börjar vi snacka pengar och resurser för att utveckla bilen.

    Det finns många som har massor med pengar men det finns lika många som inte har drivor med pengar och vill köpa en billigare bil. I dagsläget har de nämnda Cheva Niva eller kanske nån racklig gammal ford att välja, men helt seriöst. Hur roligt är det på en skala?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men dom ryssar som har hinkvis med pengar har säkert inget mycket emot att lägga de extra pengarna på att köpa en "riktig" importerad 9-4x, 9-5 eller 9-3 heller, eller hur?

    9-4x blev väl låst till Mexico? Så hur ska en förläggning av tillverkningen kunna läggas i Ryssland?

    De som har massor med pengar skulle jag tro hellre köper en importerad bil just för statusens skull. Precis som många i Sverige. Om inte annat så måste den bilen man bygger i Ryssland överglänsa de bilar man har råd att importera och nu börjar vi snacka pengar och resurser för att utveckla bilen.

    Det finns många som har massor med pengar men det finns lika många som inte har drivor med pengar och vill köpa en billigare bil. I dagsläget har de nämnda Cheva Niva eller kanske nån racklig gammal ford att välja, men helt seriöst. Hur roligt är det på en skala?
    Kunderna bryr sig uppenbarligen inte var bilen monteras.
    Porsche Cayenne, Audi Q7 och VW Touareg monteras t.ex. i Slovakien.
    Tror du den genomsnittlige, nyrike ryssen vet det?

    När det gäller billiga bilar så är det, som diskuterats många gånger innan, väldigt svårt att tjäna pengar i det segmentet om man inte bygger miljontals bilar.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kunderna bryr sig uppenbarligen inte var bilen monteras.
    Porsche Cayenne, Audi Q7 och VW Touareg monteras t.ex. i Slovakien.
    Tror du den genomsnittlige, nyrike ryssen vet det?
    Nä, så varför skulle man satsa på att bygga 9-4x i Ryssland? Tycker du motsäger dig själv lite grann i det här fallet, men kanske jag som fattar trögt vad det är du menar.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    När det gäller billiga bilar så är det, som diskuterats många gånger innan, väldigt svårt att tjäna pengar i det segmentet om man inte bygger miljontals bilar.
    Om man bygger en egen fabrik för att göra bilarna i, javisst. Men hur ser mattematiken bakom det ut när man nu redan har en fabrik att bygga bilar i och kanske kan dela både fabrik, delar och kostnader så kanske man inte behöver bygga miljontals bilar för att gå runt. Men jag vet inte...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tror vi missbedömer ryssarna lite här. Det finns betydligt fler människor i ryssland som har gott om pengar än vad det finns människor i sverige. Dessa ryssar köper inte gamla bilar. 9-4x skulle passa bra. I Aeroversion.
    Håller med dig till 110%. De Finns många affärsmän där med mer pengar än här o dom köper de som e häftigast och har kraft under huven.
    9-4x och nya 9-5 aero skulle gå bra där kanske nuvarande 9-3 xwd om dom håller för vissa ryska väg. Kanske blir en del byte av dämpare o olje fällor

    Mvh Andrej (made in Russia)
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Nä, så varför skulle man satsa på att bygga 9-4x i Ryssland? Tycker du motsäger dig själv lite grann i det här fallet, men kanske jag som fattar trögt vad det är du menar.
    Slovakien är ett låglöneland nära marknaden. Det är därför VW/Porsche lagt produktion där. Att Saab skulle producera bilar i ryssland hänger ju på Antonovs intresse i Saab. Om Spykers finansiär varit från något annat land hade låglönesatsningen sannolikt gjorts där istället. Jag menar att den nyrike ryssen inte bryr sig om hans dyra lyxbil är producerad i Tyskland eller i Slovakien (eller Ryssland).

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Om man bygger en egen fabrik för att göra bilarna i, javisst. Men hur ser mattematiken bakom det ut när man nu redan har en fabrik att bygga bilar i och kanske kan dela både fabrik, delar och kostnader så kanske man inte behöver bygga miljontals bilar för att gå runt. Men jag vet inte...
    Det är inte fabriken som driver kostnader på billiga bilar. Det är den lilla marginal som finns på komponenterna. Kan man dela teknik med volymtillverkare finns naturligtvis möjligheter men alla skillnader skulle kosta och då blir det ju en Chevrolet med Saabemblem. Till vilken nytta?
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    119

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Ja fixar dom en "SAAB" fabrik i Ryssland så är det ju lika bra att göra alla SAABAR där och lägga ner i Thn..

    Och rika Ryssar köper nog inte SAAB utan lite mer tyska bilar..
    Nu med Rymlig Tjeckisk Familjebil!!!!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Citat Ursprungligen postat av chrix74
    Ja fixar dom en "SAAB" fabrik i Ryssland så är det ju lika bra att göra alla SAABAR där och lägga ner i Thn..

    Och rika Ryssar köper nog inte SAAB utan lite mer tyska bilar..
    Nej, det är inte "lika bra". Rika ryssar köper dyra bilar. Man köper som sagt en hel del XC90...
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saabfabrik i Ryssland??

    Är det NÅGON här inne som ens läst artiklarna det länkas till?

    Får känslan av att det diskuteras kring rubriken på tråden. Inte innehållet i artiklarna..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •