Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8161718
Resultat 341 till 356 av 356

Ämne: Inte bra att tuta nuförtiden!

  1. #341
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Som jag kanske sagt tidigare, jag ser hellre att man gör ett BRA jobb i 99 fall av 100 och ett misslyckande än att man gör ett halvbra jobb i 100 fall.
    Om jag tolkar dig rätt håller jag med men flera av de andra som skrivit i tråden avviker förmodligen från såväl din och min åsikt om VILKET jobb som skall göras?

    Flera anser nog att dessa 100 jobb borde vara 0 om det handlar om att tillåta människor att skapa sig en framtid för sig själva och sina barn här ifall de kommer från ett annat land än Sverige?

    För övrigt noterade jag idag med glädje lyckan hos de som vi idag kunde hälsa välkomna som nya medborgare i Sverige.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #342
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Som jag kanske sagt tidigare, jag ser hellre att man gör ett BRA jobb i 99 fall av 100 och ett misslyckande än att man gör ett halvbra jobb i 100 fall.
    Om jag tolkar dig rätt håller jag med men flera av de andra som skrivit i tråden avviker förmodligen från såväl din och min åsikt om VILKET jobb som skall göras?

    Flera anser nog att dessa 100 jobb borde vara 0 om det handlar om att tillåta människor att skapa sig en framtid för sig själva och sina barn här ifall de kommer från ett annat land än Sverige?

    För övrigt noterade jag idag med glädje lyckan hos de som vi idag kunde hälsa välkomna som nya medborgare i Sverige.

    Jag har absolut inget emot invandrare om det är det du syftade på, min fru är inte svensk och jag har väldigt stor del invandrare och halvsvenskar i min släkt så jag ser mycket av problemen folk blir utsatta för.

    Men för att lösa problemen så ser bevisligen du och jag lite olika på vad man ska göra.

    Men jag tror i grund och botten MYCKET skulle lösa sig om vi på ett bättre sätt kunde stimulera de nyanlända till att göra saker tex arbete, studier osv, jag skulle själv inte vilja sitta som fånge i någon betongförort med bidrag.
    Därför tyckte iaf jag att det försslaget folkpartiet hade om obligatorisk svenskaundervisning var ett bra förslag, inte bara för språket utan även att det skulle ge en spark i baken i alla led att göra någon form av aktivitet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #343
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    För övrigt noterade jag idag med glädje lyckan hos de som vi idag kunde hälsa välkomna som nya medborgare i Sverige.

    Hur noterar man detta?

    Tyckte också Folkpartiets förslag var strålande, äntligen fanns någon som vagt trevande vågade ta tag i frågan, men icke, fegsverige visade sin sanna sida och förslaget blev rasistiskt och kontroversiellt lika snabbt som CMR.s kampanjade mot Nogger Black och 88.an

  4. #344
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av LM
    För övrigt noterade jag idag med glädje lyckan hos de som vi idag kunde hälsa välkomna som nya medborgare i Sverige.
    Hur noterar man detta?
    I flera delar av landet är det väll numera något av tradition att i olika cermonier välkomna nyblivna svenska medborgare just på nationaldagen. Jag gissar att LM noterat en av dessa.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  5. #345
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Hur noterar man detta?
    I flera delar av landet är det väll numera något av tradition att i olika cermonier välkomna nyblivna svenska medborgare just på nationaldagen. Jag gissar att LM noterat en av dessa.
    Ja, och förutom att det redan borde vara allmänt känt bland de som sätter en ära i att fira nationaldagen framgick det även tydligt om man följde länken till Rikskommittén Sveriges Nationaldag som jag i folkbildningssyfte länkade till tidigare i tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #346
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Därför tyckte iaf jag att det försslaget folkpartiet hade om obligatorisk svenskaundervisning var ett bra förslag, inte bara för språket utan även att det skulle ge en spark i baken i alla led att göra någon form av aktivitet.
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tyckte också Folkpartiets förslag var strålande, äntligen fanns någon som vagt trevande vågade ta tag i frågan, men icke, fegsverige visade sin sanna sida och förslaget blev rasistiskt och kontroversiellt lika snabbt som CMR.s kampanjade mot Nogger Black och 88.an
    Det som var kontroversiellt med Folkpartiets förslag var knappast själva undervisningen som i stora delar redan finns och välkomnas utan de "språktester" som skulle följa på detta och användas som krav för att bevilja svenskt medborgarskap.

    Med tanke på hur till och med många svenskfödda har svårigheter att behärska det svenska språket vilket ändå är deras modersmål, det räcker med att läsa inlägg i den är tråden för att se exempel på detta, inser man nog varför denna idé kan ifrågasättas.
    Innan någon nu känner sig "utpekad" igen klargör jag ännu en gång att språklig och verbal förmåga eller snarare brist därpå för mig INTE är ett tecken på bristande begåvning utan det är bara en egenskap av många där vi är olika.

    Man kan enligt min uppfattning således vara en god medborgare, såväl svenskfödd som invandrare trots att man inte behärskar det svenska språket till fulländning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #347
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Man kan enligt min uppfattning således vara en god medborgare, såväl svenskfödd som invandrare trots att man inte behärskar det svenska språket till fulländning.
    Som exempel på hur det kan se ut så har vi en kille, eller snarare gubbe på jobbet som bott i Sverige i 30 år och kan knappt göra sig förstådd på svenska, när någon ska prata med honom får vi ta in en av hans landsmänn för att förklara vad man menar.
    Då förstår ju du även att det inte handlar om man stavar enstaka ord fel på ett internetforum.
    Men om du har bott här i 30 år och knappt kan säga "jag åkte buss till jobbet" så är det nått helt annat än lite stavfel.
    Det leder ju även i förlängningen att ingen pratar med honom mer än mycket simpla grejer för man vet att det ändå skiter sig efter 5 ord.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #348
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Man kan enligt min uppfattning således vara en god medborgare, såväl svenskfödd som invandrare trots att man inte behärskar det svenska språket till fulländning.
    Som exempel på hur det kan se ut så har vi en kille, eller snarare gubbe på jobbet som bott i Sverige i 30 år och kan knappt göra sig förstådd på svenska, när någon ska prata med honom får vi ta in en av hans landsmänn för att förklara vad man menar.
    Då förstår ju du även att det inte handlar om man stavar enstaka ord fel på ett internetforum.
    Men om du har bott här i 30 år och knappt kan säga "jag åkte buss till jobbet" så är det nått helt annat än lite stavfel.
    Det leder ju även i förlängningen att ingen pratar med honom mer än mycket simpla grejer för man vet att det ändå skiter sig efter 5 ord.
    Vad tycker du man bör göra för att hjälpa honom om han nu vill ha hjälp, uppenbarligen har han klarat sig i 30 år trots språksvårigheterna?
    Motivera och erbjuda honom utbildning eller genomföra ett språktest och skicka "hem" honom om han inte klarar det?

    Jag har själv arbetat med folk som inte sagt ett ord pga bristande svenskakunskaper men även med svenskfödda som inte sagt ett ord till mig på grund av sociala svårigheter och då var faktiskt de förra att föredra.

    De allra flesta vill säkert lära sig språket i det land de bor men även här har vi olika färdigheter och möjligheter.

    Jag kommer även att tänka på min gamla farmor som klagade på att hon inte förstod vad "skåningen på tv-aktuellt" sade men ändå inte drog sig för att bjuda de fransktalande turisterna på kaffe och lyckades kommunicera rätt bra trots att hon inte kunde ett ord franska.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #349
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Som exempel på hur det kan se ut så har vi en kille, eller snarare gubbe på jobbet som bott i Sverige i 30 år och kan knappt göra sig förstådd på svenska, när någon ska prata med honom får vi ta in en av hans landsmänn för att förklara vad man menar.
    Då förstår ju du även att det inte handlar om man stavar enstaka ord fel på ett internetforum.
    Men om du har bott här i 30 år och knappt kan säga "jag åkte buss till jobbet" så är det nått helt annat än lite stavfel.
    Det leder ju även i förlängningen att ingen pratar med honom mer än mycket simpla grejer för man vet att det ändå skiter sig efter 5 ord.
    Vad tycker du man bör göra för att hjälpa honom om han nu vill ha hjälp, uppenbarligen har han klarat sig i 30 år trots språksvårigheterna?
    Motivera och erbjuda honom utbildning eller genomföra ett språktest och skicka "hem" honom om han inte klarar det?

    Nu kan man ju inget göra så långt i efterhand, men jag är tämligen säker på att han skulle haft det betydligt lättare på både arbetet och i övriga livet om han hade fått en riktig svenska utbildning när han kom hit för första gången.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #350
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det som var kontroversiellt med Folkpartiets förslag var knappast själva undervisningen som i stora delar redan finns och välkomnas utan de "språktester" som skulle följa på detta och användas som krav för att bevilja svenskt medborgarskap.

    Med tanke på hur till och med många svenskfödda har svårigheter att behärska det svenska språket vilket ändå är deras modersmål, det räcker med att läsa inlägg i den är tråden för att se exempel på detta, inser man nog varför denna idé kan ifrågasättas.
    Innan någon nu känner sig "utpekad" igen klargör jag ännu en gång att språklig och verbal förmåga eller snarare brist därpå för mig INTE är ett tecken på bristande begåvning utan det är bara en egenskap av många där vi är olika.

    Man kan enligt min uppfattning således vara en god medborgare, såväl svenskfödd som invandrare trots att man inte behärskar det svenska språket till fulländning.



    Jo det var naturligtvis språktestet jag refererade till,
    SFI är ju redan ganska utbrett i Sverige.

    Och som Pumba tidigare nämnde här är det en ganska stor skillnad mellan en svensson som inte kan stava och en invandrare som inte kan ett ord Svenska.
    Man behöver ju bara titta tillbaka till arbetskraftsinvandringen på 60-talet där bl.a många finnar buntades ihop för sig själva och behövde därför inte lära sig det Svenska språket, min finska far känner fortfarande människor här i Sverige som inte kan Svenska.

    Jag tror att krav på Svenska är ett stort steg mot att försöka få igång en fungerande integration, enligt mig är integrationen ett av de största problemen med invandringen idag.

  11. #351

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    [quote=LM]
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    och det vet du att det gäller alla människor, i alla medier?
    Utgår från mig själv eller som du själv skrev bara några inlägg ovan: "efter som det var jag som skrev... "

    Noterar att du väljer att inte ta med smilien i citatet av det jag skrev vilken indikerar att det var skrivet med glimten i ögat.
    Självklart skall såväl moderatorer på detta forum som tjänstemän i allmän förvaltning och andra kunna göra sitt jobb utan att falskeligen bli påförda åsikter de i verkligheten inte har. Däremot får man ibland tyvärr räkna med att bli otillbörligt påhoppad men att då veta att man har/gör rätt är en styrka som gör det lättare att stå ut med detta skitsnack utan att därför sänka sig till meningsmotståndarnas låga nivå och ge igen med samma mynt.

    Noterar att förutom att du har låtit bli att besvara ett flertal frågor från mig hade jag också missat minst en från dig:

    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":frx2vl7e
    hur skulle du själv gå tillväga för att avgöra om behovet av en tolk krävs?
    Inte förrän man försök kommunicera med en individ kan man veta detta, att enbart titta i någons pass är knappast en säker indikation på vilken förmåga individen har att kommunicera på sitt eget eller främmande språk.

    Nu kan du besvara mina frågor.[/quote:frx2vl7e]
    jag har inte vid ett enda tillfälle försökt placera dig i ett fack. vare sig till höger, vänster, fram, bak, upp eller ner
    men du tar dig friheten att vid inlägg, komma med det har jag aldrig sagt, det har jag inte frågat osv.

    och citatet du hänvisar till här, har du bäddat för... och borde inte slänga ur di flosker som sätter dig i den sitsen
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #352
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    jag har inte vid ett enda tillfälle försökt placera dig i ett fack. vare sig till höger, vänster, fram, bak, upp eller ner
    men du tar dig friheten att vid inlägg, komma med det har jag aldrig sagt, det har jag inte frågat osv.
    Vad menar du med detta?
    Påstår du att jag skrivit saker är det väl bara att citera dessa när du kommenterar dem eller menar du att jag tillskriver dig att ha skrivit saker du inte har gjort?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    och citatet du hänvisar till här, har du bäddat för... och borde inte slänga ur di flosker som sätter dig i den sitsen
    Vad avser du nu? Vilket citat respektive vilka "floskler"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #353
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Har jag förstått saken rätt nu?

    I småstäder som Timrå så förstår man inte problemet med invandringen.
    Om man istället flyttar till en storstad som Landskrona eller Södertälje så skulle problemet med invandringen bli mycket klarare och intresset för SD skulle öka dramatiskt.
    I Stockholm så är SD mer eller mindre obefintliga och folk i allmänhet ser inte problemet med invandringen.

    Slutsatsen blir alltså att Stockholm är en småstad i stil med Timrå, medan Landskrona en bra mycket större stad?

  14. #354
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    örebro är ju inte direkt en stor stad men ligger i topp 10 bland största städer i Sverige...
    och här så är det faktiskt ett smärre problem med invandringen,
    kanske inte självaste politiken men mellan grupperna...
    och nej jag tänker inte fortsätta kommentera mellan vilka etc etc, utan sök själva.
    inte på det sättet att alla är "rasister" lr främlingsfientliga utan det största problemet är att dom placeras på samma ställen, och sen så blir dessa områden "sämre" i folks ögon, även bland arbetsgivarna i ö-o


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  15. #355
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!


  16. #356
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inte bra att tuta nuförtiden!

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    http://www.youtube.com/watch?v=TtIsnktYyFA
    Hm, är detta ett nytt sätt för dig att försöka "argumentera"?

    Att du har slut på egna argument tycker jag mig att ha upptäckt långt tidigare i tråden men att bara länka in till andras utan att ens bemöda dig med någon som helst egen kommentar känns tämligen fantasilöst.

    VAD tycker DU om det som du länkar till?

    Själv tycker jag att som oftast har JJ en poäng men drar sig inte för att överdramatisera det han vill säga även i det här fallet.

    Och när tänker du besvara tidigare ställda frågor?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Någon som tar hem Genuine Saab prylar nuförtiden?
    Av E Larsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 00:59
  2. Vad gör JK Racing nuförtiden?
    Av Orrez i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 16:56
  3. Tuta som fungerar men inte tutar...
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 01:08
  4. Tuta ur funktion på OG9-5 -02
    Av Greffel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •