Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lambdasond ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80

    Lambdasond ng900

    Hejsan

    Jag är en ny glad saab ägare som har råkat ut för en konstig situation och hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har en ng900 -94 2.0t som är trimmad av SQR och har 3"JT system.

    Fallet är följande: Check engine började lysa och jag fick felkoden för främre syresensor när vi kollade med Tech2, jag bytte den till en ny och nu kommer vi till det lustiga. Den gamla lambdasonden hade 4 kablar från sonden till kopplingen och kopplingen har oxå 4 kablar, men den jag fick efter beställt på regnr. har bara 3. När jag kollar med saab så finns det bara med 3. Är jag den enda med 4 eller är det helt enkelt fel sond jag fått nu???

    Kan ju tillägga att nu när jag bytt sond så får jag fortfarande felkod via check engine.

    Vore tacksam för hjälp

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Ingen som har något svar på denna fråga, har lite bråttom (besiktning på tisdag 12/4). Så ni som har ng900 från 94 får gärna kolla hur många kablar ni har till eran lambdasond och vilken kopplingsplint den sitter i??

    Tack så mycket för hjälpen i förskott

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    103
    min lamda har 4 kablar, när jag skulle köpa en ny så fick jag köpa en universal med 4 kablar och skarva i hop lamdan med den gamla sladden

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Tack så mycket för din hjälp, då ska jag åka till bilservice imorgon och byta min lamba mot en universal.
    Saab og93 Aero -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    103
    gör du så....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    41
    Ja bytte för 1år sedan och då fick ja svaret att jag skulle uppge hur många kablar ja hade. finns tydligen 2,3,4 så.
    Ja hade oxå 4st på min. Hmm vet inte om ja tillförde nått men.
    What ever, fick ju skriva nått :P
    Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta...

    9-3SS 2.0t -04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Dano: Köpte du en universal 4-kablars eller fick du en komplett med sladd och koppling??? var köpte du den?? kostar??

    Mvh/Simon
    Saab og93 Aero -02

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 850
    Hej !

    Gör så att du får felkoder UTLÄSTA med diagnosverktyget Tech 2.
    Blinkkoder visar bara "riktiningen" man skall springa i....
    Jag har för mig att M/94 har tre-tråds, likaså endel M/95. Det byttes senare till fyr-tråds. Men, kommer inte riktigt ihåg, jobbar inte med veteranbilar....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    329
    Sitter och tittar i Bosch ESI:n men blir inte klok på om det skall vara 3- eller 4-kablars sond. Båda finns i listan.

    Anyway, ska du köpa universalsond så köp Bosch:s universal-lambdasond och använd den medföljande skarvmojängen. Då kommer det att funka! Glöm billiga universal-sonder och framförallt får man INTE löda i kablarna till lambdasonder!
    Är det 3-trådig du ska ha heter den 0 258 986 502, är det 4-trådig heter den 0 258 986 505.

    Mvh / Bert #141

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Berra
    Sitter och tittar i Bosch ESI:n men blir inte klok på om det skall vara 3- eller 4-kablars sond. Båda finns i listan.

    Anyway, ska du köpa universalsond så köp Bosch:s universal-lambdasond och använd den medföljande skarvmojängen. Då kommer det att funka! Glöm billiga universal-sonder och framförallt får man INTE löda i kablarna till lambdasonder!
    Är det 3-trådig du ska ha heter den 0 258 986 502, är det 4-trådig heter den 0 258 986 505.

    Mvh / Bert #141
    Tack så mycket för den informationen berra, uppskattar det verkligen , då ska jag kolla på de artnr.

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Gör så att du får felkoder UTLÄSTA med diagnosverktyget Tech 2.
    Blinkkoder visar bara "riktiningen" man skall springa i....
    Jag har för mig att M/94 har tre-tråds, likaså endel M/95. Det byttes senare till fyr-tråds. Men, kommer inte riktigt ihåg, jobbar inte med veteranbilar....
    Min check engine blinkade inte så jag åkte in till en bilservice och körde en diagnos med Tech2, skrev det i texten ovan. Genom den diagnosen fick vi främre syresensor som fel. Jag tycker det är lustigt om det bara ska vara 3 kablar på en M/94 när min har 4 i kontaktplinten vid motorn. Är min uppgraderad till nyare eller ska det var 4???

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Lyfter denna tråd nu när problemet kommit tillbaka: Som det står i denna tråd så hade jag problem med lambdasonden och nu är den bytt men nu har check engine börjat lysa igen och ger felkod främre syresensor, vad skjutton kan vara fel??? fattar inte detta

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    41
    Oj förlåt för ja missade...

    Jag köpte en som det inte satt någon kontakt på. Så jag sa "jag vill ha en lambda med 4tåtar" och då fick ja rätt. Vad jag betalade var nog 600:- eller nått liknande hos en lokal bilhandlare.

    Sen var de bara att skarva ihopp det o tuta.

    Edit: En vän till mig hade problem oxå. Han bytte men felet kvarstod. Han lämnade in bilen och felsökte men de hittade inget. Sen sökte han lite själv och såg då att den (lambdan) inte fick jord. De va ett kabel brott på en av kablarna. Kolla så det inte är något sådant då.
    Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta...

    9-3SS 2.0t -04

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Okej tack för hjälpen, men en dum fråga kanske hur ser jag om det saknas jord till sonden??? Sonden är ju helt ny med 4 trådar och den är till en Saab 900 med värmeplatta och dylikt - märke Bosch. Funkat prickfritt i 3 veckor sedan tändes lampan igen. Det kan ju vara det du skriver att det är något jordningsfel. Får kolla lite ikväll, någon annan som har något förslag???

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Lambdasond ng900, 4 eller 3 trådar?
    Av Haga Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 21:06
  2. Antal trådar, Lambdasond NG900
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:09
  3. NG900 // felkod 9 (styrdon, internt fel) lambdasond?
    Av nimikal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •