Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Glapp i fjäderben?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169

    Glapp i fjäderben?

    Hej!

    Jag besiktade bilen idag och först trodde de att det var glapp i spindelleden men efter de ryckt i hjulet såg de att det var glapp dämparen, precis där den kromade axeln i dämparen lämnar "boet" vickade det. Måste man byta hela dämparen eller kan man byta nåt lager?

    Nu köpte jag nån billig komplett sats som rekomenderades här på forumet, tror det var GE, måste jag ha en exakt likadan dämpare om jag ska byta?

    Får hoppas det går att köpa såna i lösvikt i såna fall?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330

    Re: Glapp i fjäderben?

    Bilmodell?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169

    Re: Glapp i fjäderben?

    9-3 aero-02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    750

    Re: Glapp i fjäderben?

    Låter som brustet fjäderben, tyvärr relativt vanligt på og9-3. Ta gärna bild för din förklaring var inte världsbäst. Är det fjäderbenet som gått av kan du reparera det med ny mutter och hylsa för runt 1000kr om du har svets, annars blir det att köpa två nya fjäderben (från samma bil) på skroten för cirka 3-4000kr styck eller nya på saab för 5500kr styck.

    mvh marre

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169

    Re: Glapp i fjäderben?

    Hej igen!

    Idag fick jag en ide om att försöka dra åt den muttern som sitter längst upp på benet och som håller dämparen. Jag kunde dra åt den nåt varv med polygrip å tyckte dåcket kändes stumt å stabilt när jag ryckte i det till skillnad från besiktningen där det rördes rejält när besman ryckte och drog.

    Kan det varit så enkelt att låsmuttern snurrats upp ett varva och orsakat glappet?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    750

    Re: Glapp i fjäderben?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej igen!

    Idag fick jag en ide om att försöka dra åt den muttern som sitter längst upp på benet och som håller dämparen. Jag kunde dra åt den nåt varv med polygrip å tyckte dåcket kändes stumt å stabilt när jag ryckte i det till skillnad från besiktningen där det rördes rejält när besman ryckte och drog.

    Kan det varit så enkelt att låsmuttern snurrats upp ett varva och orsakat glappet?
    Självklart kan det vara det, du märker om fjäderbenet har gått av, det klonkar utav bara helvete hela tiden vid gupp. Knaka/gnissla kan det göra om bultarna till subframen/länkarmarna har lossnat lite, även muttern till stötdämparen på ovansidan av fjäderbenet.

    mvh marre

Liknande ämnen

  1. glapp fjäderben
    Av hauge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 11:17
  2. Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller broms?
    Av Picass0 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •