Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på NG9-3

    Hej.

    Jag har precis bytt mina bromsbelägg baktill på bilen, arbetet "lyckades" bromsarna sitter nu fint och funkar bra Jag är själv ingen mekaniker och har heller inte blivit lärd av någon, jag har helt enkelt samlat all information kring hur bytet ska genomföras och sedan gett mig in i det.

    I samband med detta så har jag dokumenterat allt med bilder och tänkte lägga upp det här ihop med omfattande text, kanske hamnar det i FAQn?. Jag kommer framförallt att lyfta fram "problem" som kan uppstå kring det som anses självklart i andra instruktioner. Denna instruktion/guide är främst inriktad till nybörjare som är sugna på att komma igång och mecka med sin bil, därför är allt mycket noga beskrivet, jag rekommendera dock att man tittar genom någon annan instruktion med tex Haynes-boken eller WIS.

    Bra info från speedparts: http://speedparts.se/arkiv/anvisning...ng_bromsar.htm
    -------------------

    Delar från speedparts:


    * Bromsklossar Bak, 9-3 03-, Artnr OE,9240
    * CRC Bräklube, Artnr SO,3093

    På bilden syns även ett JR-Sportluftfilter inkl rengöringsmedel för ett sådant.

    Verktyg:


    * Blå hydrallyft
    * Röd pallbok
    * Stålborste
    * Specialverktyg för kolv http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...-delar-191255/
    * Sexkantsnyckel nr 7
    * Standard skruvmejsel, finns i bilens verktygslåda
    * Hylsnyckel med spärrhandtag.
    * 17 mm hylsa.
    * Specialhylsa till mina låsbara hjulbultar.
    * Förlängare till hylsnyckel.
    * Momentnyckel, jag använder denna för spänna hjulbultarna korrekt.
    * Wynns Break and clutch cleaner, gråorange sprayburk
    * Handskar
    * En platt sten.

    Jag började med att hissa upp bilen.


    Det räckte dock inte.


    Hum, vad ska jag göra nu!?
    Kanske om jag byter plats på grejerna?

    Det gick mycket bättre! Det kan vara lite svårt att veta exakt vart man ska lyfta/stödja baktill, men det går att knacka fram, det känns/hörs ganska storskillnad mellan det korrekta och felaktigastället

    Jag kan tycka att pallbockens topp borde varit lite rakare, på vänster sida var bilen stödpunkt så ojämn att jag inte vågade stödja den utan något platt mellan.

    Efter att hjulet kommit av så var det dags att ta loss bromsoket. Som hålls två långa skruvar och en fjäder. Här används sexkantsnyckel nr 7


    När jag höll på att skruva ur den här skruven så tänkte jag, fan detta var den längsta skruven någonsin, jag bara skruvade och skruvade, den kom inte ut! Sen slog det mig, man kanske skulle skruva lite snett så att man kan dra ut den samtidigt, till slut fick jag ut den.

    Sen var det dags för fjädern, hur skulle denna bort då? Jag försökte bända ut den, det gick inte den var för stark. Efter en stund så försökte jag plocka ut den ur oket med en skruvmejsel, detta gick



    Efter att alla skruvar och fjädern var borta så skulle ju bromsoket loss. Den ville inte röra på sig! Satt som berget. Jag hade fått höra att det kunde eventuellt bli ett problem, men att det var så här illa!? När jag letade runt för att kolla om jag missat någon skruv, insåg jag att jag var två muttrar och en skruv ifrån att kunna byta bromsskivan med, nästa projekt kanske? Efter ett tag kom jag dock på något! Kanske blir lättare ifall jag lossar parkeringsbromsen Ja, det blev det!!!



    Efter att oket kommit loss så skulle kolven tryckas tillbaka med verktyget. Det små knepiga med verktyget är att den kan vridas på två sätt, dels genom den uppenbara skruvar grejen i änden men även själva mutterliknande grejen i mitten. Man ska alltså sätta in verktyget mellan oket, sen spänna ut det med hjälp av muttergrejen i mitten, sen ska man skruva i ändan. Här var det också lite oklart hur länga man skulle spänna. Till en början var det lätt att spänna/skruva, sen tog det tvärstop, där slutade jag spänna. I detta läget så är gummibälgen helt intryckt och platt.

    1) Passa in piggarna längst ut i kolvensspår, där är adapter M som passar. Skruva sedan mutterliknande grejen tills verktyget sitter fast spänt i oket.

    2) Vrid änden så att kolven trycks in.

    3) Lossa mutterliknande grejen, när det är dags att ta ut verktyget igen.

    Sen är det dags att rengöra så mycket av oket som man orkar, viktigast är dock själva kontaktytorna, alltså där bromsbeläggen ska sitta/pressas ( inte bromsskivan ) Här använde jag rengöringsprayen flitigt, det dammar även mindre ifall man sprayar lite samtidigt. Så här i efterhand kan jag känna att det hade varit bra med en liten slipmaskin


    Nya beläggen insmorda och på plats. Det är här CRC Bräklube kommer till användning. Båda beläggen ska smörjas där de kommer i kontakt med bromsokets hållare, det yttre ska dessutom smörjas där det kommer i kontakt med bromsoket, på bilden syns smörjningen som ett gulaktigt fett. Det inre belägget ska alltså inte smörjas där kolven trycker på. Givetvis så får det inte hamna något smörjmedel på bromsytorna


    Oket åter på plats. Skruvarna ska spännas till 28 Nm. Det är ungefär tills det tar emot och lite lite till.


    Sen är det bara till att sätta tillbaka hjulet och sänka bilen. Man kände ju sig lagom utmattad här Men man hade ju en sida kvar. Denna gången gick allt smidigare för nu hade jag ju redan löst alla problem

    Efter att jag rengjort bromsoket på andra sidan med, så insåg jag att jag borde lagt mer på att rengöra första sidan

    Blev lite fundersam på ifall jag verkligen behövde byta bromsbelägg så här i efterhand. Jag har dock inte kunnat hitta i bilens dokument att bromsbeläggen varit bytta och bilen har rullat 10 000 mil under nästan 7 år.



    Det här och även att beläggen hade börjat damma jätte mycket på senare tid, fick mig att känna att det var korrekt att byta belägg För det väl en "feature" i bromsbelägg att de börjar damma mycket mer än tidigare när det börjar bli dags att byta?

    Slutresultatet:


    Detta är vad som ska bli över (förutom verktygen). Får du över fler grejer så har du missat något. Själv höll jag på att glömma fjädern på båda sidorna

    Det hela tog mig ca 5 timmar, då är tid för att byta alla hjulen och städning inkluderat. Här kan man känna att man är lagom skitig om händerna, då kan man passa på att ta en tvättsvamp och sitt favoritfälg-rengöringsmedel och "handtvätta" fälgarna, när man är klar så är händerna helt rena Två flugor i en smäll eller ska man säga tvätt

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Riktigt bra guide! Tackar tackar

  3. #3

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Bra guide.

    Jag bytte belägg bak på min 9-3 idag, går fort att fixa.

    Enda problemet jag stötte på var att verktyget för att trycka tillbaka kolven inte passade (köpt på mekonomen) men det löste sig genom att borra ett par nya hål för sprintarna som greppar tag i kolven.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 478

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Det var inte så att verktyget hade en vändbar bricka med olika delning på piggavståndet?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    10

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Hjälp.

    Har jag förstört mitt ok?
    Skulle byta bromsbelägg ikväll och missat att man behövde speciall verktyg till att få till baks oket med.

    Jag plocka av allting till att börja med rengjorde mm försökte trycka tillbaks oket med en skruvtving men utan lycka, har andvänt de vid tidigare byte på andra bilar, funka inte , då tog ja en tång och gänga kolven på båda hållen men kolven kom bara längre ut, in och gooogla och upp täckte att man ska andvända speciall vertyget.
    Gjorde dock samma princip genom att vrida lite på kolven och sedan försöka pressa tillbaks den, om och om igren i olika possitioner.
    Ev har kolven kommit för långt ut men de känns som jag har den på plats igen men skiten vill inte tillbaks. hur hittar ni läget på kolven där den går att pressa tillbaks.
    Hur löser jag de att få till baks de, tänkte handla verktyget imorgon men vet inte om oket har tagit skada ikväll.

    Nu e man svin irriterad på sig själv. uppbokade grejer imorgon som får ställas in mm.


    Hoppas någon sitter inne med svaren..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 478

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Man hittar inte ett läge där kolven kan tryckas in, den GÄNGAS in samtidigt som man trycker på den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Suverän guide.

    Ni som vet: är det i princip samma procedur på de främre?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    337

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Nope

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Nja, det sitter helt andra bromsok fram till, jag tror faktiskt att de inte ens behöver något specialverktyg.

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Suverän guide.
    Ni som vet: är det i princip samma procedur på de främre?

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Precis! Fram behövs inget specialverktyg. Där finns ingen handbroms så det är bara att försiktigt pressa in kolvarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Biltemas bromskolvsverktyg är väl en universalsats, eller minns jag helt fel?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Sv: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Bromskolvsverktyg 191-255 köpte jag från biltema, adapterplatta M funkar riktigt bra och är för Saab.

    1 användare gillar detta inlägg


    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  13. #13

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Alltså om jag ska byta bromsskiva så måste jag ta bort d bägge "fästena" som broms klossen sitter emot ? sitter två st 15 mm skruvar som jag har försökt få bort men sitter sooomm faaan!!!!! det är vanliga gänger o så ? så det inte är tvärt om eller nått sånt skit?

    Köpte den där broms kolvs "inskruvarn" :, men förstår mig inte på hur man ska få på den där mellan skivan mellan "m nyckeln" ok där man skruvar ??. ok jag e amatör så throw me a bone here

  14. #14
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Bromskolvsverktyget skruvas åt två håll, ett för att sätta fast mellan kolven/okhållaren
    och sen stora veven för att skruva in kolven.

    Sen förstår jag inte riktigt vilka skruvar du menar?
    Men om du menar de 2 större till okhållaren så är det väl ända Torx 18 eller 20.
    Mina satt hårt med, med bilen på bockar använde vi domkraften mot spärrskaftet
    och hissade lite försiktigt för att få dom att släppa.

    Edit: Han har ju ritat fint hur verktyget skruvas på första sidan, skruva bak
    mothållet mot okhållaren så sitter det.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  15. #15

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Halloj och tack för en fin guide

    Försökte riva ner bromsarna bak men stötte på patrull med fjädrarna from hell. Dom satt fast nåt så fruktansvärt. Lirkade med polygripen, bände med mejsel men inget verkar funka. Bände så hårt att dom inte ser riktigt friska ut nu

    Sprutade bromsrengöring osv in i hålen för att få loss möget men till ingen nytta. Tips? Värma?

  16. #16
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Bänd bara ut fjädrarna lite så de kommer över kanten på okhållaren, du behöver inte ta loss dem helt.
    När väl oket är lossplockat så brukar det vara lättare att lirka loss fjädrarna då det inte är någon spänning på dem från något håll (om du inte helt enkelt väljer att återanvända dem då du bara kan låta dem sitta kvar och sedan bända in dem under kanten igen på okhållaren när du återmonterar, men det beror ju helt och hållet på hur mycket du har misshandlat dem nu).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  17. #17

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Ok, får ut och ge det en chans till. Det var mest att det blev så bökigt att få dit skruvtvingen och polygripen för att pressa/skruva in kolven när fjädern fortarande satt kvar. Nya fjädrar är nog att föredra, passformen ändrades "något" gentemot hur dom såg ut original.

  18. #18
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Citat Ursprungligen postat av danielj
    skruvtvingen och polygripen för att pressa/skruva in kolven
    Jag hoppas verkligen att du använder rätt special-verktyg för operationen att skruva tillbaka kolven då jag hört att allt annat är dömt att misslyckas. Jag har iofs inte provat med något annat men vad jag hört så har folk haft sönder grejor när de inte använt det.

    Edit: Med RÄTT verktyg så är det heller inte problem att skruva in kolven trots att fjädern sitter kvar vad jag kan minnas.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Andra har haft framgång med polygrip och tving, men det kräver nog att man har lite koll på grejorna. Och bara tving ska man definitivt inte använda för då tar man sönder saker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20

    Re: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på 9-3 M04

    Jao, jag kommer vara försiktig, tack ändå för varningen Har använt skruvtving/polygrip-metoden på tidigare bilar, bland annat en Peugeot 307 och det gick fint. Fast det är kanske lite dumsnålt att inte kosta på sig Biltema-verktyget.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 13:54
  2. byta växellåda 9-5, guide??
    Av blanks i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 13:25
  3. Guide och Vilka verktyg behövs för byte av bromsbelägg bak?
    Av CPBBK84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 23:49
  4. guide att byta olja?
    Av Lugbag i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 09:41
  5. guide med bilder hur man byter larmdiod på saab ng900
    Av frollan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 18:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •