Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Guide med bilder: Byta bromsbelägg baktill på NG9-3

    Hej.

    Jag har precis bytt mina bromsbelägg baktill på bilen, arbetet "lyckades" bromsarna sitter nu fint och funkar bra Jag är själv ingen mekaniker och har heller inte blivit lärd av någon, jag har helt enkelt samlat all information kring hur bytet ska genomföras och sedan gett mig in i det.

    I samband med detta så har jag dokumenterat allt med bilder och tänkte lägga upp det här ihop med omfattande text, kanske hamnar det i FAQn?. Jag kommer framförallt att lyfta fram "problem" som kan uppstå kring det som anses självklart i andra instruktioner. Denna instruktion/guide är främst inriktad till nybörjare som är sugna på att komma igång och mecka med sin bil, därför är allt mycket noga beskrivet, jag rekommendera dock att man tittar genom någon annan instruktion med tex Haynes-boken eller WIS.

    Bra info från speedparts: http://speedparts.se/arkiv/anvisning...ng_bromsar.htm
    -------------------

    Delar från speedparts:


    * Bromsklossar Bak, 9-3 03-, Artnr OE,9240
    * CRC Bräklube, Artnr SO,3093

    På bilden syns även ett JR-Sportluftfilter inkl rengöringsmedel för ett sådant.

    Verktyg:


    * Blå hydrallyft
    * Röd pallbok
    * Stålborste
    * Specialverktyg för kolv http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...-delar-191255/
    * Sexkantsnyckel nr 7
    * Standard skruvmejsel, finns i bilens verktygslåda
    * Hylsnyckel med spärrhandtag.
    * 17 mm hylsa.
    * Specialhylsa till mina låsbara hjulbultar.
    * Förlängare till hylsnyckel.
    * Momentnyckel, jag använder denna för spänna hjulbultarna korrekt.
    * Wynns Break and clutch cleaner, gråorange sprayburk
    * Handskar
    * En platt sten.

    Jag började med att hissa upp bilen.


    Det räckte dock inte.