Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Långsam värme med ACC på auto

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Långsam värme med ACC på auto

    Hej!

    Jag har 2 st 9000 CSE med klimatanläggning som beter sig lite olika i läge AUTO.
    När man kallstartar på vintern går kupéfläkten på väldigt låg fart i den ena bilen tills tempmätaren pekar exakt på mitten av skalan. Först då ökar fläkten ordentligt i varvtal och blåser in rejält varm luft, men man har då hunnit åka ca 5 kilometer, och det känns inte rimligt att det ska ta så lång tid att få varmt i bilen. Om man höjer fläkten manuellt kommer det värme mycket tidigare.

    På den andra likadana 9000 går fläkten på lågfart bara tills tempmätaren precis hunnit in i det gröna fältet, setan ökar den rejält och börjar blåsa in värme så snart det finns någon värme att tala om.

    Sommartid när det är kyla som behövs gör båda bilarna likadant, fläktar massor så fort ACn fått upp någon kyla, typ 10 sekunder efter att man startat motorn.

    Finns det någon givare som talar om för ACCn vilken temperatur vattnet har? Samma givare som till den vanliga tempmätaren (som fungerar normalt)?
    Eller vet någon om det är något annat som kan orsaka denna seghet?

    Jag har kalibrerat om klimatanläggningen, och läst ut felkoder, men det fanns ingen felkod. Kupégivaren är helt ny och fungerar...

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Långsam värme med ACC på auto

    Vet du att du förutom att kalibrera även kan programmera/avprogrammera egna startinställningar för ACC:n?
    http://townsendimports.com/Web/clima...cc2program.htm

    En hel del annan info om ACCII: http://townsendimports.com/Web/clima.../acc2index.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Re: Långsam värme med ACC på auto

    Tack för informationen!
    Programmeringen känner jag till, men jag hittade mycket annat nyttigt på den sidan. Det går naturligtvis att programmera ACCn att starta med högre fläkthastighet, men då är den ju inte helautomatisk längre, utan jag måste då själv trycka på AUTO när jag vill att den ska börja snöta fläkthastighetern automatiskt igen.

    När man nu har en toppmodern svensk kvalitetsvagn med automatisk klimatanläggning vill man ju gärna att det ska fungera helt bra i autoläge, och inte som på sprillans nya franska bilar där man måste höja fläkten manuellt för att det inte ska imma igen i svenskt vinterklimat.

    Jag ska i alla fall undersöka min "Mixed air sensor". Vet att jag har en sådan liggande från en slaktad bil, och det skulle i alla fall i teorin kunna vara den som inte tycker att luften är varm nog att blåsa in med högfart.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Långsam värme med ACC på auto

    Är det samma årsmodell på båda bilarna? Hur ACC:n skall uppträda kan ha ändrats och programmerats annorlunda mellan bilarna.
    /JJohan

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  2. Långsam värme i motor. og 9-3 B204L
    Av NP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 14:44
  3. Långsam dump
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •