Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: slö 9-5 på lägre växlar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    slö 9-5 på lägre växlar

    Tycker min 9-5 2,3t -98 är ganska ordentligt slö på lägre varv och växlar. På 1an och 2an får man gasa på rätt ordentligt för att det ska hända något. Det känns som att bilen inte riktigt vill...
    På 3an och uppåt verkar bilen gå som den ska. Har inte kört några andra 9-5or att jämföra med, men jag tycker nog att lite piggare borde den vara.

    Brukar de vara så eller är det något typiskt fel?
    Utan Saab

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    450

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Trycker du gasen i botten? Jag upplever samma sak. Börjar man gasa på tvåan kommer man inte ens fram till rött på mätaren innan man är uppe i varvstopp, och på ettan går den upp på gula fältet efter 4000 varv. Men testa att börja på ettan och gasa fullt från 4000 varv ungefär innan du växlar till tvåan för att bygga upp laddtryck. Nu borde du ladda rött direkt på tvåan. Jag tycker också att trean fungerar annorlunda. Där får man fullt ladd från 3000 varv ungefär, oavsett hur man gasat innan.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Jag kör inte järnet, men gasar på lite. Har tyvärr ingen mätare för laddtrycket, så det är svårt att säga. Men känner absolut igen det du säger, laddtrycket verkar inte komma upp ordentligt på varken 1an eller 2an om man kör lite slött. 3an laddar fint.
    Ska prova att göra som du säger och se om det är samma.

    Provade att rycka R-slangen på laddsensorn och tycker bilen går bättre på 2an iallafall.
    Utan Saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    450

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Ja, gör det. Det verkar vara viktigt att verkligen trycka gasen i botten om man vill ha max ladd. Nästan full gas brukar ge halva gula fältet bara, för att ge hela när man trycker ned den sista biten.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Hmm, är det inte så att ni observerar detta som ett fel när det är laddtrycksregleringen som styr för att vara snäll mot b.la växellådan. Att ha fullt ladd på ettan anses ju som obra på standardvagnar då ettan redan är riktigt låg!

    Ja har inte heller fullt ladd på ettan men det är normalt, 2:an kommer vid typ 2500-3000 osv. Femman ger inte fullt vrid förens vid exempelvis 2500-3000 på min bil! Det är ju mjukvaran och magnetventilen som leker här!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 456

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Ettans växel är momentbegränsad i alla standardmjukvaror, tvåan kan jag dock inte minnas att jag sett några momentbegränsningar på i något originalprogram.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Borde editerat mitt tidigare inlägg! Ja har full mutter på 2:an men inte förens vid 3k rpm
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Ettans växel är momentbegränsad i alla standardmjukvaror, tvåan kan jag dock inte minnas att jag sett några momentbegränsningar på i något originalprogram.
    Precis, det var att 2an också kändes klen som gjorde mig tveksam.
    Men men; det är iofs en gubbig bil, så något jättetryck kanske man inte ska förvänta sig. Har fortfarande inte testat med fullgasen på ettan, ska kolla på onsdag.
    Men som sagt, misstänker iallafall att de blå backventilerna inte är helt hundra efter 12år. Inbillade mig att det blev bättre bottendrag när jag kopplade bort R-slangen. Det är skit utan laddmätare....
    Utan Saab

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    450

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hmm, är det inte så att ni observerar detta som ett fel när det är laddtrycksregleringen som styr för att vara snäll mot b.la växellådan. Att ha fullt ladd på ettan anses ju som obra på standardvagnar då ettan redan är riktigt låg!

    Ja har inte heller fullt ladd på ettan men det är normalt, 2:an kommer vid typ 2500-3000 osv. Femman ger inte fullt vrid förens vid exempelvis 2500-3000 på min bil! Det är ju mjukvaran och magnetventilen som leker här!
    Nä, inte som ett fel, som en ... egenhet
    Talar man inte om för styrboxen att man vill ha max vrid tillgängligt för varvtalet får man ju inte heller det, så ingen full pelle, inget max laddtryck, det var så jag menade. Ettan är jag med på inte ska ha fullt ladd, men om jag gasar fullt på tvåan från säg 30 km/h utan att ha gasat på ettan före hinner jag inte komma upp på rött på tvåan innan varvstoppet.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    Re: slö 9-5 på lägre växlar

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Trycker du gasen i botten? Jag upplever samma sak. Börjar man gasa på tvåan kommer man inte ens fram till rött på mätaren innan man är uppe i varvstopp, och på ettan går den upp på gula fältet efter 4000 varv. Men testa att börja på ettan och gasa fullt från 4000 varv ungefär innan du växlar till tvåan för att bygga upp laddtryck. Nu borde du ladda rött direkt på tvåan. Jag tycker också att trean fungerar annorlunda. Där får man fullt ladd från 3000 varv ungefär, oavsett hur man gasat innan.
    Jo, det funkar som du säger. Den laddar bra mycket bättre på tvåan efter gas på ettan. Jag har alltid använt ettan som enbart startväxel. Trist att man måste jobba så hårt för att få tryck i bilen...
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. 9-5 lägre bränsleförbrukning M/07-> vs M/06
    Av Jesper 1873 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 15:38
  2. Lägre NM på TTID med automat?
    Av slipztream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 23:49
  3. hur mkt lägre är en 9000 aero??
    Av butcher i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •