Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem efter Steg 3

  1. #1

    Problem efter Steg 3

    Innehar en NG900 med maptun steg 3.

    Efter bilen kommit upp i temp och jag trycker fullt, då går hon som hon ska..
    Men efter en-två fullgas repor från 3:an till 5:an så laddar hon något lägre på alla växlar? (trycker dock aldrig fullt på 1:an)

    Hade svajjande ladd innan jag trimmade så bytte MV och det vart stabilt efter det, sen efter steg 3 så svajjar laddat upp till ca 4500 varv därefter stabilt?

    Händer inte alltid men ibland, då jag trycker fullt på 5:an från 140-150 så spikar hon när jag kommit upp till 180 ungefär?

    Har funderingar på att det kan vara MV som är kass lr tryckklockan.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 663

    Re: Problem efter Steg 3

    Hej,

    jag hade också problem med min og9-3 efter trimning att laddtrycket svajade. Då satte Maptun i en ny tryckdosa med starkare fjäder, samt anpassad programvara för den, då blev det perfekt. Svajet var borta. kanske har du samma problem?

    Att bilen går ner i temp efter några fullgasrepor kan vara helt normalt eftersom det blir varmt snabbt om du har orginal IC. Det är kort och gott en skyddsmekanism i programmet
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 944

    Re: Problem efter Steg 3

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Att bilen går ner i temp efter några fullgasrepor kan vara helt normalt eftersom det blir varmt snabbt om du har orginal IC. Det är kort och gott en skyddsmekanism i programmet
    Visst är det en skyddsfunktion, men det behöver spika ganska rejält för att Trionic skall gå in och sänka laddtrycket. Först mer bränsle, sedan sänkt tändning och därefter sänkning av laddtrycket...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    198

    Re: Problem efter Steg 3

    Att laddtrycket minskar efter ett par repor är inte så märkvärdigt eftersom din original-IC blir varm snabbt. Köp en ny på EXD eller liknande

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  5. #5

    Re: Problem efter Steg 3

    okej okej, satte dit en aero ic före steg 3

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: Problem efter Steg 3

    spikar det så mycket så det hörs eller är det sidinfo?

    Bilen har gått hur långt?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7

    Re: Problem efter Steg 3

    Så att det hörs, hela bilen rycker till..

    Vad är normal laddtryck för ett steg 3? har lite olika om det där..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    187

    Re: Problem efter Steg 3

    Citat Ursprungligen postat av koleaudio
    Så att det hörs, hela bilen rycker till..

    Vad är normal laddtryck för ett steg 3? har lite olika om det där..
    Det är lite svårt att säga. Men läs den här tråden:
    viewtopic.php?f=3&t=278528
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  9. #9

    Re: Problem efter Steg 3

    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg
    Det är lite svårt att säga. Men läs den här tråden:
    viewtopic.php?f=3&t=278528
    Det där verkade gälla mer för T7? :P

Liknande ämnen

  1. Steg 3 9000 med 2,5" efter kat?!
    Av softishman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 13:25
  2. Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 18:41
  3. Mappning efter steg 3?
    Av MaCCe_93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 18:47
  4. Ändrad ESP-karaktär efter steg 1?
    Av 93t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 12:44
  5. Laddtryck efter steg 3 9-3 2,0T -98
    Av karlsson.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •