Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

  1. #1

    Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 01:a som har åkt in och ut på verkstaden under vintern. Det började med att vattenpumpen läckte, lämnade in den och fick det fixat. Men det försvinner fortfarande kylvätska plus att det finns lite olja i kylvätskan. Så jag åkte in idag igen och frågade och han trodde att det var ett litet läckage i topplockspackningen. Han ansåg att antingen så plockar man ner toppen och planar den och byter packning eller så byter man motor för det skulle kosta ungefär lika mycket ca 10 000:-. Min fråga är det så att man alltid planar toppen när man har läckage? Låter som väldigt mkt pengar för ett litet läckage.

    Hoppas nån har erfarenhet av liknande fel.

    Mvh / Johan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Funderingar angående topplockspackning.

    Skall man göra jobbet ordentligt så planar man alltid av toppen när man har den av, men jag har bytt topplockspackning utan att plana toppen utan problem. Jag förstår om en firma inte vill byta topplockspackning utan att plana toppen eftersom de annars får backning på jobbet - gör man det själv har man ingen annan att skylla på...

    Jag har min bil inlämnad för detta jobb inkl planing just nu och kan återkomma med kostnad i kväll när jag hämtat den.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Funderingar angående topplockspackning.

    Har du efterdragit topplocksbultarna?
    http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 4_utg2.PDF

    SAAB har liksom många (alla?) andra bilfabrikanter fått för sig att topplocksbultar inte behöver efterdras! Många är dom som upptäckt att det är ett dåligt råd!

    Per L

  4. #4

    Re: Funderingar angående topplockspackning.

    Men kan det komma bara "sådär"? Ingen har varit och skruvat på toppen så länge jag haft den (3år) och det finns bara 1 ägare innan mig som lämnat den hos saab verkstäder för service osv.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-04 klockan 19:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

    Någonstans börjar ju allt, även ett läckage. Prova att efterdra skruvarna till topplocket. Du har ju liksom inget att förlora på det, förutom lite tid...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

    Min teori är att packningen komprimeras vid varje värme-cykel. Alltså när topplocket värms upp och därefter kallnar. Bultarna är för styva och kan inte kompensera för topplockets utvidgning i höjdled. Därigenom blir packningen tunnare och tunnare allteftersom. Till slut sluter packningen inte längre tätt - det börjar småläcka.

    Bytte själv toppackning och till nya bultar. Det intressanta var att de nya bultarna har en "midja" strax under skallen ! Man kan ju fråga sig varför ? Är det någon designknutte som varit i farten? tror inte det! Den utpräglade midjan på bulten ökar bultens elasticitet och en del av topplockets utvidgning tas upp av bultarnas töjning. Därigenom skonas packningen och förhoppningsvis kvarstår klämkraften på packningen ....

    Jag har tidigare hävdat att SAAB-teknikerna misslyckats med att från början konstruera ett hållbart bultförband topplock/motorblock.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

    Bilen blev inte klar i fredags utan idag och notan landade på 3700 kr inkl planing av toppen, en sotningssats, ventilkåpspackning och byte av en brusten pinnskruv till grenröret.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Planar man alltid toppen vid läckande topplockspackning?

    Hej !

    Man kontrollerar ytorna på cylinderhuvud o block, vilket i nära 100% av fallen ger vid handen att cylinderhuvudet har slagit sig något, mer eller mindre.
    Nu står man inför valet; göra rätt från början eller göra om senare.
    Eller på ren svenska, det är ett vettigt beslut att plana cylinderhuvudet, det skall tilläggas att det är DUMT att plana det för mycket eftersom det försvagas.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Alltid 12V i kupèuttag? 9-3SC -06
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-07-23, 19:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •