Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Alternativ till Saab 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516

    Alternativ till Saab 9-5

    Om man vill ha en bil i storleksklass saab 9-5 men kanske skulle våga prova något annat än saab, vad skall man då titta efter.
    I och med att det blir två bilar nu tycker jag vi säger 175.000:- som max.

    Alternativ jag ser:

    Mercedes E - blir dock gamla modellen - rätt tråkig va?
    BMW 5 - som ovan men snyggare men känns ändå gammal?
    Volvo S80 - ja varför inte?
    Audi A6 - samma krux som MB och BMW..

    Vad finns det mer, jag är så jäkla blind för allt som det inte står saab på, önskar dock att inte så var fallet..
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Du skulle nog få fler svar i ett annat forum...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    s80n är ju rätt billig me, kan ju få en t6a för runt 100k. Dom har dock ganska stora problem med s80n, hjulager osv. Dom har också problem med motorn, blir nog första och sissta dubbelturbon för volvo.

    Nya har bara en tubo...
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Jag skulle vilja slå ett slag för en Alfa Romeo 166 3.0 24v.

    Det går att få en i dunderskick för dom pengarna med all utrustning och alfas underbara V6:a. Detta är dessutom en bil som ska upplevas och inte nedvärderas innan den är ordentligt provkörd.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Ja för Saab har ju inga problem med sina motorer alls nuförtiden...

    Köp en Skoda. Jag saknar min.... Läs min andra tråd om 9-5an och service så fårstår varför jag är lite neggo just denna veckan. Får ut och köra skiten ur Aeron i helgen och få lite positiva känslor igen. Fast det var det ju det här med 11 spänn litern då..... Jag får väl parkera skiten i solskenet och njuta av utsikten istället. Fast då kommer väl det bara nån nytvättad Octavia RS och glider förbi för att djävlas....

    Ursäkta....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Personligen skulle jag inte välja en S80 som är äldre än -03. Hellre en BMW eller Audi då. Men det är jag det.
    Till att börja med hade jag aldrig ens övervägt att byta från SAAB...

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Hade det blivit nåt annat än Saab för mig blev det nog en BMW 5-serie med M-paket! Sjukt snygga och skönt ljud, men inte samma prestanda för pengarna som med en 9-5!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    264
    Köp inte Mercedes, är så fruktansvärt trött på min. E-klassen är dessutom riktigt dyr att serva. Enligt Turbo-cabs inlägg får man nog tolka saab som en ganska billig bil att serva, E-klass ca det dubbla.
    Pärlan: Saab Aero -90
    Bruksbilen: Mercedes V220 cdi

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088
    Själv så hade jag nog kollat på en Jagga. Har funderat lite på att importera en jagga från tyskland. EN bra s-type ligger mellan 100' - 160' och då åker man skönt och snabbt. Det som förvånar mig mest är att en 276 hästars jagga kostar mindre i försäkring än en 9-5 aero.
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Mondeo ST20?
    Stor japansk (läs inte koreansk nu) begagnad bil kan bli spännande. Jag tänker på Toyota Avensis och Honda Accord...
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Jag skulle vilja slå ett slag för en Alfa Romeo 166 3.0 24v.

    Det går att få en i dunderskick för dom pengarna med all utrustning och alfas underbara V6:a. Detta är dessutom en bil som ska upplevas och inte nedvärderas innan den är ordentligt provkörd.

    /Thomas
    Håller med
    Byte jag till annan bil blir det en Alfa 166 3.0 helt underbar bil.

    /Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Ja, vad skulle jag ha valt...Hmmm
    En 540 kanske?
    Typ den här:
    http://www.autopower.se/?oppnapowerbo ... p?id=56762
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Jag skulle vilja slå ett slag för en Alfa Romeo 166 3.0 24v.

    Det går att få en i dunderskick för dom pengarna med all utrustning och alfas underbara V6:a. Detta är dessutom en bil som ska upplevas och inte nedvärderas innan den är ordentligt provkörd.

    /Thomas
    Nu är jag ju ett gammalt Alfafreak, men jag håller absolut med 166:an är en underbar vagn som är fin att köra, skulle jag byta min 9000 mot något nytt kul skulle en sån stå högt i kurs, eller en 9-5:a.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516
    Hej,

    Jovisst kan det vara fel fråga på fel forum men jag tycker det är en hel del bra svar.

    Låter som man kanske skall hoppa S80, BMW 5 visst är den supersnygg med mpaketet men jag tycker E39 som jag tror den heter börjar kännas gammal, även om de låter gott och är snygga.

    Jagga, nja kommer inte överens med den riktigt.

    Alfan låter intressant, har bara kört 156TS men gillar den stenhårt, mondeon, nja Avensis däremot är inte dumma..

    Trots allt kanske det finns alternativ ändå, men visst är det svårt att byta...

    Jimmy
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av P4
    Jag skulle vilja slå ett slag för en Alfa Romeo 166 3.0 24v.

    Det går att få en i dunderskick för dom pengarna med all utrustning och alfas underbara V6:a. Detta är dessutom en bil som ska upplevas och inte nedvärderas innan den är ordentligt provkörd.

    /Thomas
    Världens vackraste stora 4-dörrars sedan, världens vackraste V6, världens vackraste motorljud, världsklass helt enkelt!
    Det är bara Alfas dåliga representation i Sverige som avskräcker lite... men det gör å andra sidan bilen väldigt billig begagnad...

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306
    Alfa är riktigt trevliga bilar! brorsan hade en 156 V6 sportwagon med sportpaket, ljud o motor m.m är bland det fränaste man kan hitta tycker jag... dock har de sina nackdelar, du får in mer i en 900ng, de blinkar gärna som en julgran i bilen med varningslampor, drar MYCKET bensin o mkt småskit som strular... tyvärr

    han bytte nu bil till en Subaru legacy 3,0R SpecB med Sti låda o grejer, boxer 6a på 245 hk (tror jag...) riktigt trevlig, med fina bromsar (mindre än 17" går inte) bra låda, enorm väghållning osv... klart värt o kolla på subarus 6or, finns ju även med automat o outback (motsv volvos XC) osv
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Alfa är riktigt trevliga bilar! brorsan hade en 156 V6 sportwagon med sportpaket, ljud o motor m.m är bland det fränaste man kan hitta tycker jag... dock har de sina nackdelar, du får in mer i en 900ng, de blinkar gärna som en julgran i bilen med varningslampor, drar MYCKET bensin o mkt småskit som strular... tyvärr

    han bytte nu bil till en Subaru legacy 3,0R SpecB med Sti låda o grejer, boxer 6a på 245 hk (tror jag...) riktigt trevlig, med fina bromsar (mindre än 17" går inte) bra låda, enorm väghållning osv... klart värt o kolla på subarus 6or, finns ju även med automat o outback (motsv volvos XC) osv
    Jo den praktiska hänsynen fallerar väl rätt hårt i en Alfa det är en bil som talar 100% till ditt hjärta rätt unikt för en 4dörrars familjebil men helt klart finns det en annan sida av myntet inte tu tal om det...

    Har tidigare tyckt att interiorerna i Legacy bilarna varit hemska men i och med den nya generationen Legacy har man tagit ett 7 mila kliv i interior kvalitet och design och helt klart har Legacyn blivit en av dom absolut bästa bilarna i sin klass, den förpassar defenetivt 9-5an till soptunnan, vem kan säga nej till en 3,0R Spec-B? skitläcker kärra

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    För 175´finns det ju ganska mkt att välja mellan, Håller med att vissa
    e39or känns gamla. MEN de sista modellerna från -01 tror jag
    känns mkt fräsha tycker jag, andra materialval i klädslar mm
    facelift med angeleyes. Är det sen Mpaket
    svart skinninredning med alu inlägg och Mratt,sportstolar och navigation
    så är det gudomligt. denna tex, synd bara att den saknar navi. http://www.autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=59294

    Annars finns det ju MB, dom utstrålar ju klass och är fina utvändigt
    men jag blir alltid besviken när jag sitter i dessa, känns så
    otroligt gamla och tråkiga, men det är kanske lite skillnad på AMG.
    http://www.blocket.se/view/4637354.htm? ... c=1&city=0

    Sen har vi ju Audi A6 som är rätt snygg, speciellt interiört tycker jag
    men man måste ha en Avant, sedanen ser förjäkligt taskig ut.
    9-3 SC 1,9tid -08

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Mitt tips är att satsa på en BMW 530i -01 med M-paket. Det var i alla fall andravalet när jag valde bil för ca 9 månader sedan.

    Men en Aero är ju en Aero
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  20. #20
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Gick och lurade på bil i samma priskategori och BMW 530d -01 --> blev mitt val.
    Innan denna månad är slut förväntar jag mig att en dylik står på uppfarten.

    Pröva en 530d och en 530i.
    Därefter kan du fundera på varför du ens tänkte tanken att välja bensinmotorn
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Alternativ till bromsljuskontakt 9000
    Av MuLLvaD3n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-08-17, 23:15
  2. Alternativ till H1 Lampor
    Av aero s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 10:39
  3. Alternativ till listen till Aero-kjolpaket og900
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 15:32
  4. Sänknings alternativ till 900 NG
    Av SaabForgot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 21:27
  5. Alternativ till originalskivor OG9-5
    Av HeRmAN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •