Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: [LÖST] Lurad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    [LÖST] Lurad?

    Lurad eller bara en jävligt seg kille?

    Jag köpte lite grejer av en kille här på forumet för...
    ...ja, det var så långe sedan att jag knappt minns när, 2mån är det nog i alla fall.

    Grejerna var:

    En turbo
    En styrbox
    Ett grenrör
    Och lite slangar/rör till turbon.

    Jag betalade genom att sätta in cash på hans bankkonto, en vecka senare fick jag ett paket. Bara turbon... (som dessutom hade ett par skavanker mer än han berättat innan)

    Skickade PM till honom här och han sade att han varit tankspridd och att han skickar grejerna direkt.

    Sen har det PMats som fan fram och tillbaka och det känns som att "på måndag skickar jag dina grejer" har blivit en måndag för mycket nu.

    Först var det vinterkräksjuka, sen var det jobb i Sydafrika och mellan detta så har det bara inte hunnits eller så har han glömt det.

    Det värsta var när jag hittade en Blocket annons med mina grejer, då blev jag lite irriterad.

    Jag vill inte hänga ut folk i onödan, men om jag inte har mina grejer i nästa vecka så kommer jag att skriva vem det är här i tråden.

    Senast jag skrev till honom så erbjöd jag honom att skicka lite andra grejer om det nu var så att han sålt mina grejer, men "på måndag skickar jag dina grejer" ekade igen

    Vad fan gör man?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    Vad fan gör man?
    En anmälan till Polisen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    ...bla bla bla...
    Jag vill inte hänga ut folk i onödan, men om jag inte har mina grejer i nästa vecka så kommer jag att skriva vem det är här i tråden.
    ...bla bla bla...

    Håll dig ifrån det... Det kan klassas som förtal och då är även du illa ute.

    Hoppas det löser sig för dig till slut.

    Mvh Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Tack för omtanken, men jag tar det i så fall

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Håll dig ifrån det... Det kan klassas som förtal och då är även du illa ute.

    Hoppas det löser sig för dig till slut.

    Mvh Johan

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Lurad?

    Borde väl vara hur lätt som helst för säljaren att återbetala pengarna för de varor som inte skickats även om han inte kommer åt att skicka varorna pga utlandsjobb mm?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Lurad?

    Visst kan det vara precis som säljaren försöker hävda men inte så troligt.

    Ge honom en tidsfrist, typ en vecka för att antingen levera prylarna eller betala tillbaka pengarna.
    Händer inget gör du en polisanmälan där du bifogar alla PM och ev annan konversation.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Lurad?

    köp inget osett är min rekommendation. Säljaren tycker att prylarna är helt ok - medans du själv har en annan uppfattning. Har själv köpt "osett" av en medlem här på forumet tidigare. Dessvärre fanns en del skavanker och annat som han inte ville kännas vid. Att hålla på och härja med tillbakaskick eller annat bär emot men det kanske är så säljaren själv resonerar. Går det så går det ......

    Köper aldrig mer något osett bortsett från etablerade bilskrotar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    34

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    Lurad eller bara en jävligt seg kille?

    Jag köpte lite grejer av en kille här på forumet för...
    ...ja, det var så långe sedan att jag knappt minns när, 2mån är det nog i alla fall.

    Grejerna var:

    En turbo
    En styrbox
    Ett grenrör
    Och lite slangar/rör till turbon.

    Jag betalade genom att sätta in cash på hans bankkonto, en vecka senare fick jag ett paket. Bara turbon... (som dessutom hade ett par skavanker mer än han berättat innan)

    Skickade PM till honom här och han sade att han varit tankspridd och att han skickar grejerna direkt.

    Sen har det PMats som fan fram och tillbaka och det känns som att "på måndag skickar jag dina grejer" har blivit en måndag för mycket nu.

    Först var det vinterkräksjuka, sen var det jobb i Sydafrika och mellan detta så har det bara inte hunnits eller så har han glömt det.

    Det värsta var när jag hittade en Blocket annons med mina grejer, då blev jag lite irriterad.

    Jag vill inte hänga ut folk i onödan, men om jag inte har mina grejer i nästa vecka så kommer jag att skriva vem det är här i tråden.

    Senast jag skrev till honom så erbjöd jag honom att skicka lite andra grejer om det nu var så att han sålt mina grejer, men "på måndag skickar jag dina grejer" ekade igen

    Vad fan gör man?
    Ja ganska lurad skulle jag tro. Kontrakt brott i alla fall så köpet är hävd tycker jag.Skulle inte vilja ha något alls mer än mina pengar från vem det nu var eller det sa du aldrig kanske.
    9000 2.3i Cs 94

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Tack alla för era kommentarer.

    Man känner väl att världen på ett sådant här forum är ganska liten och därför vaggas man in i en säkerhet man inte hade haft på tex Blocket eller liknande.

    Polisanmälan kan man ju göra, men det leder troligtvis ingenstans, dessutom gillar jag inte polisen.

    Han bor himla långt bort för att man skall åka dit och knacka på, även om den tanken har slagit mig.

    Ett par PM tillbaka så skrev jag till honom att om han har sålt grejerna till någon annan så kan han skicka lite andra prylar till mig då pengar inte är jätte-intressant. Men han skrev att det var lugnt och att han skulle skicka mina grejer "på måndag".

    Så han har fått en safe utväg och inte tagit den, dvs han kunde sagt "jag har inte grejerna så jag ger dig pengarna" men det gjorde han inte.

    Skicket på turbon var inte helt hundra, men jag skall inte klaga. Det är precis som någon skrev, han tyckte säkert att den var helt ok medan jag ser på den med andra ögon, dessutom var den inte SÅ dålig...

    Killen har gjort 460st inlägg här på forumet, känns som att han borde gå att lita på, borde finnas en och annan här som vet vem det är. Och ibland måste man lita på folk, så är det ju bara.

    Men fan va surt det é när det strular.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Lurad?

    i vilken del av sverige bor han i ?? utan att nämna namn


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Norr om Stockholm.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Lurad?

    jupp... vart ju inte så svårt med lite hjälp av min "vapendragare" och lista ut vem det är....
    gävle är lite långt bort från örebro med....

    påpekar att det INTE är TS....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Det är ju en liten bit tyvärr.

    Citat Ursprungligen postat av termos
    jupp... vart ju inte så svårt med lite hjälp av min "vapendragare" och lista ut vem det är....
    gävle är lite långt bort från örebro med....

    påpekar att det INTE är TS....


    //T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Lurad?

    Det finns skojare(blocket bl.a) över allt i samhället - varför skulle STCS vara förskonade från den plågan?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    ...bla bla bla...
    Jag vill inte hänga ut folk i onödan, men om jag inte har mina grejer i nästa vecka så kommer jag att skriva vem det är här i tråden.
    ...bla bla bla...

    Håll dig ifrån det... Det kan klassas som förtal och då är även du illa ute.

    Hoppas det löser sig för dig till slut.

    Mvh Johan
    Det klassas väl knappast som förtal att säga "Person X skulle skicka saker som jag betalat för, men han har inte skickat dem än"?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Lurad?

    Det kan inte ses som ett "lån" som har förfallit till betalning då? I så fall kan man ju vända sig till fogden och se vad de kan hjälpa till med. En utmätning eller en spikning är ju alltid roligt.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Det kan inte ses som ett "lån" som har förfallit till betalning då? I så fall kan man ju vända sig till fogden och se vad de kan hjälpa till med. En utmätning eller en spikning är ju alltid roligt.
    Finns det inget kontrakt på lånet så existerar det inte.
    Visst, ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skrivet, men desto svårare att bevisa.
    Dessutom handlar det ju inte om ett lån och då ljuger TS vilket är straffbart.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Därför att här vet oftast någon eller några vem personerna är och man är därför inte lika anonym.

    Att blåsa någon här verkar ju klart ovettigt (inte sagt att det är vettigt annars).

    Jag skulle ju inte dunka in ett gång tusenlappar på ett bankkonto till någon här som har 3st inlägg, men någon som varit medlem ett tag och gjort sig mer eller mindre känd måste man ju kunna lita på.

    Men så är man blåögd också, jag gillar inte att misstro folk. Om någon ger mig pengar för en vara jag har liggande så är det ju klart mycket lättare att skicka grejerna än att få massa efterspel. Handlar ju inte om några Trustor-miljoner utan om några pissiga tusenlappar. För mig är inte det värt polis, kronofogde, ovänner med mera, med mera.

    Men tyvärr ramlar det inte manna från himlen, gatorna är inte belagda med guld och STCS är inte förskonat från folk som strular till det för sig själva och oss andra.

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det finns skojare(blocket bl.a) över allt i samhället - varför skulle STCS vara förskonade från den plågan?
    Vad gäller dem andra svaren i tråden. Kronofogden är nog en variant men av erfarenhet är dem allt från snabba (hade en hund som blev stulen för många herrans år sedan, det skulle ta Kronofogden 1år att hämta hunden, jag tog ett däckjärn i bilen, bröt upp dörren där hunden var och gick, funkade kalas).

    Muntligt avtal gäller - dock har jag avtalet svart på vitt här i PM-boxen så jag kan även styrka min rätt till grejerna.

    Dock ser jag hellre att han skickar grejerna än att massa byråkrater skall kopplas in. Eller någon som bor i närheten av "norr om Stockholm" hämtar mina grejer plus ett par hundra i frakt och skickar grejerna till mig.

    Jag vet inte - tur att man bor så långt borta annars hade man gjort sig olycklig.

    Nu får jag vara lite social, tjejen har kraftiga förvärkar, eller svaga riktiga värkar så man kanske blir pappa imorgon om man har tur - 20min mellan tror jag

    Tack alla för ert engagemang, det värmer min blåsta själ.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lurad?

    Japp, nu vart man pappa (igen, fast med ny tjej). Så min första dotter har en riktigt modern familj med 2st halvsyskon på mammas sida + en på G och nu en halvsyster på pappas (min) sida. Det ger henne 4st syskon och alla 5st syskonen tillsammans har 2st olika pappor och 2st olika mammor

    Tror det är dags att införa kyskhetsbälte i lagboken

    Idag har jag fått kontakt med säljaren tråden handlar om, han skickar mina grejer imorgon - MÅNDAG

    Jag hoppas verkligen han gör det denna gången. Jag vill fortfarande inte tro illa om honom, det har säkert varit jävligt struligt och det sista han har tänkt på är kanske mina grejer. Men nu är det upp till bevis

    Tyvärr har jag fått PM av andra människor som sitter lite i samma sits som jag och det får en att fundera lite.

    Vi får se, jag uppdaterar här på onsdag när mina grejer borde vara framme.

    / Mvh

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp


    Håll dig ifrån det... Det kan klassas som förtal och då är även du illa ute.

    Hoppas det löser sig för dig till slut.

    Mvh Johan
    Det klassas väl knappast som förtal att säga "Person X skulle skicka saker som jag betalat för, men han har inte skickat dem än"?

    Det kan det mycket väl handla om! Allt hänger på hur man formulerar sitt "uthängande".
    I min mening är personen att betrakta som oskyldig till brott tills dess att vederbörande erkänner själv eller blir dömd i domstol.
    Att fara omkring med påståenden om att något begått ett brott, men inte anmäla det till polisen för utredning, är förtal.

    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    Jag hoppas verkligen han gör det denna gången. Jag vill fortfarande inte tro illa om honom, det har säkert varit jävligt struligt och det sista han har tänkt på är kanske mina grejer. Men nu är det upp till bevis
    Vi får hoppas att det löser sig nu. Det kan ju ha handlat om utlandsresa och liknande som säljaren pratat om.

    Jag håller tummarna att det löser sig för båda parter.

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. [LÖST] Tråkig bilaffär - "lurad" av bilhandlare i Göteborg
    Av ahlsttho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 01:17
  3. [LÖST] Har jag blivit lurad av min handlare? NG9-3 B284
    Av Printscreen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •