Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Full gas, vad är felet?

  1. #1

    Full gas, vad är felet?

    Tjena!
    Vill understryka att jag är inte alls händig med bilar, men jag försöker iaf

    Har en Saab 9000 aero -96:a
    Chipades i oktober förra året (vanligaste chipet typ, vet inte vad det kallas, steg 3?)

    Den har helt tappat allt drag...ingen jag känner är varken saab eller turbo "experter" så hypoteser har flödat vilt, allt ifrån turbon till wastegate,di-kassetten,tändstift, bränslefilter, bränslepump etc...

    Felet är följande; ger jag på full maskin (full gas) så dör den av precis som den inte får bränsle typ, den "juckar" fram...när detta händer så släpper jag på gasen och då går den till sig när varvtalen går ner...när jag precis köpte den så hade den liknande fenomen fast det var vid extremt höga varvtal(hastighet) 5.5k-6k/rpm+
    En bekant frågade hur den laddade, kollar man på mätarn (orginal) så ser den ut att ladda jämt, fast det är precis när den ska upp på rött (mätaren är grön"gul"röd) som den dör av...vilket jag känner har egentligen inget med turbon att göra, utan mer bränsletillförseln/tändningen.

    Nån som känner igen eller vet vad detta beror på? är det bränslefiltret(vilket jag har fått tips om) eller bränslepumpen, kanske t.o.m di-kassett (alternativt byte av bara tändstift)
    Som sagt bilen fungerar bra som en "vanlig" bil, men direkt när jag ger på gas så börjar den bluddra "jucka"/dö av, så jag får släppa gasen så varvtalet går ner.

    Mest intresserad av att kunna skära ner saker som behöver bytas...så man inte spenderar en mindre förmögenhet...för då kan jag lika gärna köpa en annan likadan

    /MvH Andreas

  2. #2

    Re: Full gas, vad är felet?

    Jag är ingen expert, men det låter som om ditt laddskydd går igång.. har du kollat så att slangar från magnetventil till WG-klocka och kompressorhus sitter fast ? En slang kan ha spruckit eller gått hål på också.. Så som du förklarar det verkar det som om turbon laddar för mycket, och då går laddskyddet igång (även kallat APC)

  3. #3

    Re: Full gas, vad är felet?

    Ja faktiskt så har jag kollat det, eller snarare en bekant, han drog loss nån sladd och blåste i för att se ifall det var hål i den...samt ifall den var allmänt dålig, jag antar att det är den du menar, jag kan ha fel förstås men slangen han drog loss var placerad väl åtkomlig iaf

  4. #4

    Re: Full gas, vad är felet?

    Citat Ursprungligen postat av asman
    Ja faktiskt så har jag kollat det, eller snarare en bekant, han drog loss nån sladd och blåste i för att se ifall det var hål i den...samt ifall den var allmänt dålig, jag antar att det är den du menar, jag kan ha fel förstås men slangen han drog loss var placerad väl åtkomlig iaf

    Okej, det kan vara returslangen till MV då, den sitter på det "röret" som går ut från turbon på sugsidan och in i luftfiltret.. slangen till WG-klockan sitter lite längre in, lite svårt att förklara exakt var men om du följer slangarna från magnetventilen ska du ju hitta dom, slangen som går till kompressorhuset sitter direkt under "röret" som går till luftfiltret, det kan vara lite knivigt att få på men med lite vilja funkar det finfint ett tips, magnetventilen är den grejen som det går ut 3 slangar ur! vet inte hur det är på en -96a men dom brukar sitta uppe på kylet på höger sida när du öppnat huven..

  5. #5

    Re: Full gas, vad är felet?

    Värt att titta på, slangar kostar ju inget ^^

    Men värt att tillägga är att när jag ger på full gas och bilen börjar bluddra/jucka dö av så släpper jag i regel på gasen, men en morgon var jag så jävla förbannad när den betedde sig sådär så jag fortsatt hålla full gas, då dog motorn efter ca 3-4 sekunder, tänkte ifall laddskyddet har sån inverkan på motorn? För det känns mer som nåt med soppa tillförseln, säger en lekman....

    Men det är såklart svårt att riktigt förklara symptomen, hade nån mekar-greve tagit en provtur med den så skulle nog förklaringen varit bättre

  6. #6

    Re: Full gas, vad är felet?

    Citat Ursprungligen postat av asman
    Värt att titta på, slangar kostar ju inget ^^

    Men värt att tillägga är att när jag ger på full gas och bilen börjar bluddra/jucka dö av så släpper jag i regel på gasen, men en morgon var jag så jävla förbannad när den betedde sig sådär så jag fortsatt hålla full gas, då dog motorn efter ca 3-4 sekunder, tänkte ifall laddskyddet har sån inverkan på motorn? För det känns mer som nåt med soppa tillförseln, säger en lekman....

    Men det är såklart svårt att riktigt förklara symptomen, hade nån mekar-greve tagit en provtur med den så skulle nog förklaringen varit bättre

    Jag är inte helt säker på hur det är när motorn bara dör sådär, men när mitt laddskydd drog igång så stendog bilen i kanske en halvsekund, sen när trycket släppt lite i turbinen starta den och så "hackade" det fram. det kan ju självklart vara flera olika orsaker. och det kan nog stämma att det kan vara bränsle/luft fördelning.. Men titta gör ju ingen skada, så får det komma någon som är lite bättre än mig på detta och försöka hjälpa dig

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Hagfors, Värmland
    Inlägg
    54

    Re: Full gas, vad är felet?

    Tjenixen.

    Jag kan med största sannolikhet säga att det är din tändkassett, alt tändstift som är dålig/dåliga. Prova o byt DI med nån polare så ska du se att de funkar bättre. För när "fuel cut:en" går i så hugger det till riktig rejält. Med lite oflyt så kan man få spackla näsan Ps: Bra att du kör rätt sorts Saab
    Saab 9000 2.3t A50 -97
    Saab 9000 AERO -95

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Hagfors, Värmland
    Inlägg
    54

    Re: Full gas, vad är felet?

    Fick du ordning på felet?

    Mvh Jocke
    Saab 9000 2.3t A50 -97
    Saab 9000 AERO -95

Liknande ämnen

  1. Går på 3 cyl vid full gas.
    Av Mr cba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 21:01
  2. Går inte ge full gas?
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 16:06
  3. det tar i där bak vid full last....
    Av Turboström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •