Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    429

    AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Hejsan ! Hade varit inne i staden med en vän, så parkerade i ett garage som ligger under marken, Bilen hade stått i ca 2 timmar. Nåväl, när vi kör iväg och ska uppför backen emot Den vanliga vägen så blev vi ståendes i 3-4 sek och så pös det till som bara utav attan ! Så det började ryka vitt med en jäkla fart ur huven, vart rädd och stängde av bilen, Vart olja lite här och var i motorrummet... trodde först de var Turboras men icke.. Körde direkt till SAAB och rådfrågade, för oljan luktade ej Motorolja eller dylikt.

    Nåväl, Saab teknikern där kikade och kollade efter min förklaring, att han sedan konstaterade att min AC kompressor tryckt ut gas och olja ur en ventil pga övertryck i systemet för att det blivit för varmt. Och det blev tydligen för varmt för att min elfläkt ej gått, men funkar gör den och bilen hade inte ens vanlig arbetstemp när detta inträffade.

    Så nu till huvudfrågan. Hur förebygger man detta ? Egenligt tekniker så kommer detta hända oftare för mig emot sommaren tills Kompressorn rasar ihop. ÄR lite smått bekymrad.

    Är det nått som är oklart så reder jag ut det så gott jag kan
    Hoppas ni kan hjälpa mig med en lösning på detta som ni tidigare gjort på detta älskvärda forum

    Mvh Robert

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 481
    Medlem#
    6973

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Gäller det en 9000?

    Kolla spelet på kompressorns remskiva, så att den kan koppla ur ordentligt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 250

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Kolla även kylfläktens funktion
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kolla även kylfläktens funktion
    Motorn behöver inte vara varm för att AC-systemet skall överhetta. Om inte ovanstående fungerar så skulle jag ta den till en AC-firma och rpovtrycka systemet, om tex torkfiltret blir igensatt så blir det väldigt högt tryck i systemet. Elektroniken skall slå ifrån pumpen, men det är inte alltid den hinner med.
    /Johan

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Kolla 40A säkringen i elcentralen i motorrummet. Den är till kylfläktens lågfartskrets som används av AC'n.

    Den small av för mig för någon sommar sedan och medförde att gas och olja sprutade ut ur kompressorn.
    Jag testade med att mäta upp strömförbrukningen på lågfarten och fann att den låg under 40A, så jag satte helt enkelt i en ny säkring, fyllde på med gas och lite olja och det har fungerat klockrent sedan dess.
    Att säkringen gick beror nog på att den helt enkelt mattats genom åren och därför brunnit av.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    429

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Okej tack för alla svar !

    Alla säkringar osv är hela i elcentralen, relän utbytta till nya, och fläkten funkar som vanligt.. Trots detta så hände detta IGEN igårkväll.

    Kanske dags att kolla filtret som JSN nämde ?

  7. #7

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    I mina ögon så har du problem med tryckvakten på högtrycksidan som inte bryter strömmen till kompressorns magnetkopplingen när trycket närmar sig 30 bar och kompressorn öppnar en fysisk ventil och släpper ut köldmedie för att det inte skall bli explosion av den höga trycket, och att trycket går så högt beror oftast på att kondensorn går varm (uppåt 90 grader C) för att det inte finns någon luftflöde genom kondensorn pga ihoprostad kärv fläkt, styrning som inte startar fläkten (trasig tryckvakt) och/eller igensatt kondensor - som i sin tur kan ha dragit sönder tryckvakten för att det har gått för mycket ström (för att fläkten inte startade) igenom tryckvakten i för lång tid.

    En låst fläkt kan dra uppåt 40 ampere kontinuerligt...


    ---

    Den här 'uppvärmningen' av kondensorn till 90 grader C kan gå på några 10-tals sekunder från påslag då det är stor effektflöde mha. kompressorns värmepumpande från kupén (flera kW värmeflöde) och att kondensorn har ytterst liten termisk massa i sig vilket gör att uppvärmningen går väldigt fort. det har inget alls att göra med motorns kylvattentemperatur.

    ---

    Du bör får det här fixat så fort som möjligt och tills dess låta bli att använda AC:n helt (dvs AC-knappen släkt) om du inte ber om dyra följdskador...

    Detta borde din verkstad redan ha listat ut och sagt till dej och tex. tryckvakten kan i många bilmodeller bytas ut utan att behöva tömma bil-AC:n på köldmedie då dessa ofta är monterade på 'däcksventil' och det hela bör inte vara särskilt dyrt att fixa - se dock upp, dom kan försöka blåsa dig med höga priser bara för att det är 'AC' - så ta offert innan order.

    kort sagt - fråga dom var dom tar för att byta tryckvakten på torkventilen (oftast) och jobbet att byta den elektriska fläkten som sköter kondensorkylningen... för du har garanterat fel i tryckvakten eftersom den inte slog av kompressorn vid höga tryck i kondensorn och troligen också fel i kondensorfläkten då det är förmodligen den som förstört tryckvakten med sin höga ström när rotorn är låst/går trögt.

    ---

    PS: om torkfiltret är blockerat så blir det oftast inte några höga tryck (och heller ingen kyla) då kondensor med slangar normalt kan hålla hela köldmedievolymen i flytande form utan problem - om inte systemet är överfylld med köldmedie vill säga.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    För mig var det ovan nämnda symtom, förutom att min tryckvakt gick in när det närmade sig 30 bar. Se viewtopic.php?f=18&t=254271&p=1790912#p1790912
    /Johan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    429

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    För mig var det ovan nämnda symtom, förutom att min tryckvakt gick in när det närmade sig 30 bar. Se viewtopic.php?f=18&t=254271&p=1790912#p1790912
    /Johan
    Bidrar detta filtret till en ev sur lukt eller dylikt när den trycker Luft Från AC systemet ?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Inte för att verka tjatig om kylfläkten...

    Men jag var tvärsäker att min fungerade klockrent, den startade ju helt ok när motortempen så begärde!
    Testat fläktens halvfartsdel genom att lyfta ur lågfartens relä och bygla 30 & 87?

    Om det inte fungerar har du med ganska stor säkerhet annat vajsing. Tryckvakten placerad på torkmedelsbehållaren, (som inte kan bidra till sur lukt, där kan kupéfilter eller möglig evaporator vara orsaken), det kan också vara en kombination med tryckvakt och expansionsventil.
    Bäst är att släpa bilen till någon med ett manometerställ så det går att kontrollera trycken i systemet.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Det finns speciella sprejer tom. på biltema om man vill desinficera en möglig/bakteriefilmbelagd evaporator - jobbet är att få in lösningen på rätt ställe.

    Kupefiltret är standard att byta vid dålig lukt - dom brukar vara i bedrövligt skick när man väl titta efter och är mer levande än död om man skulle kika på detta i mikroskåp... Mycket av lukten kommer därifrån.

    Ett annat sätt som gör samma sak som de köpta AC- desinficeringssprejerna är att man köper vircon på granngården (desinficering mycket använd inom jordbruk, djurhållning och livsmedel och även inom sjukvård och bio/virus-forskning) lös upp lite av pulvret i en blomspruta med vatten och efter att man tagit bort kupefiltret (du skall sätta dit en ny ändå senare) - dra igång ventilationen och sedan med blomsprutan pumpa ut en dimma som sugs in i ventilationen och förhoppningsvis fastnar en del av dimman i lamellerna på evaporatorn och börja döda bakteriefilmen där, som nästan alltid bildas förr eller senare (oftast värst vår och höst då evaporatorn bara blir fuktig - medans bakteriefilmen och dess mat (damm/pollen) sköljs bort på sommaren av den myckna kondensen som sätts av och rinner bort hela tiden - bakteriefilmen lever på skräpet (pollen, damm etc.) som trots allt tar sig igenom kupefiltret )

    ---

    Har man torkfiltret vid kylaren och långa slangar vidare till evaporatorn efter torkfiltret så kanske man får effekten att köldmedie trycks ut vid kompressorn om torkfiltret är blockerat då volymen köldmedie är större än vad som ryms i kondensorn, borde nog skrivit det tidigare... - en stor del av köldmediefyllningen är faktiskt till för att slangen från kondensorn, via filtret och hela vägen till evaporatorn skall vara fylld med vätska - ju längre och större slangar - ju mer köldmedie går åt.

    har du någon kyla alls ? - vad händer (med öppen motorhuv) när när du har AC:n igång med motorn på tomgång - får du någon kyla alls?, startar kondensor/motorfläkten någon gång (bör ske inom någon minut).

    om du har lite kyla i allafall - känn efter hela vägen från strax innan torkfiltret, till efter torkfiltret och vidare mot evaporatorn om du har en märkbar temperatursänkning mellan före och efter torkfiltret eller på slangen vidare - normalt brukar vätskan som kommer till torkfiltret och vidare vara lite jummen och blir det plöstlig kallare efter ledningssträckan mot evaporatorn så har gasen börjat kokat pga. lägre tryck och du har hittat en misstänkt strypning av någon orsak.

    har du tur så har du såpass gammal modell med tittglas på torkfiltret (kan ha en svart lapp över sig - bara att ta bort) - där kan du ser om köldmediet verka strömma i filtret eller inte.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja

    Hur gick det?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tryckte in fel kod på radion NG900
    Av Calle_o i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 18:34
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:46
  3. Byta/fylla på olja i A/C kompressorn.
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •