Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Strul efter mappning??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Strul efter mappning??

    Ja kan man verkligen mappa med fel tändstift som gör att den misständer pga det?? haft min bil på mappning som jag hämtade idag. Fick samtal under mappningen att han inte riktigt fick till det när han kommit till 300hk pga av att den misständer så han frågade mig om tändstiften var bytta vilket dom är fast till några som är kallare som mekanikern som satte dit dom sa. Aha svarar han, där har vi nog felet Han frågade om han skulle forts få upp den i mer vilket jag sa: går det så gärna. så han fick upp den till 328hk & 449Nm fast jag får byta tändstifen när jag hämtar den. Sagt & gjort körde bilen direkt till mekonomen & satte dit Orginal tändstiften (förra va också av märket NGK fast annan sort)starta bilen & drar iväg..Går som FAN & man blir helnöjd tills man kommer hem då tappar den laddtrycket vid ett tillfälle när jag drar på men funkar igen när jag gasar upp den. Rätt va det är tappar den helt kraften på 4:an men på 5:an kommer den igen & det går att dra på men då tänds motorlampan & laddtrycket försvinner helt.. Nu funkar det till & från på olika vxl samt att tomgången svajjar & bilen låter mer som en diesel. Har knappt dragit på med bilen ju & nu med CE lampan tänd vågar man ju knappt köra den fast den går att köra. Blir att ringa till mekanikern & den som mappade den imorgon men så jäkla okunnig som man är så vill man ju ha lite kött på benen
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Ja kan man verkligen mappa med fel tändstift som gör att den misständer pga det?? haft min bil på mappning som jag hämtade idag. Fick samtal under mappningen att han inte riktigt fick till det när han kommit till 300hk pga av att den misständer så han frågade mig om tändstiften var bytta vilket dom är fast till några som är kallare som mekanikern som satte dit dom sa. Aha svarar han, där har vi nog felet Han frågade om han skulle forts få upp den i mer vilket jag sa: går det så gärna. så han fick upp den till 328hk & 449Nm fast jag får byta tändstifen när jag hämtar den. Sagt & gjort körde bilen direkt till mekonomen & satte dit Orginal tändstiften (förra va också av märket NGK fast annan sort)starta bilen & drar iväg..Går som FAN & man blir helnöjd tills man kommer hem då tappar den laddtrycket vid ett tillfälle när jag drar på men funkar igen när jag gasar upp den. Rätt va det är tappar den helt kraften på 4:an men på 5:an kommer den igen & det går att dra på men då tänds motorlampan & laddtrycket försvinner helt.. Nu funkar det till & från på olika vxl samt att tomgången svajjar & bilen låter mer som en diesel. Har knappt dragit på med bilen ju & nu med CE lampan tänd vågar man ju knappt köra den fast den går att köra. Blir att ringa till mekanikern & den som mappade den imorgon men så jäkla okunnig som man är så vill man ju ha lite kött på benen
    Vågar gissa på att dom som mappade har något så när koll på tändkurvan som går att använda med dom stiften som "bör" sitta i och justerar förmodligen inte denna nämnvärt medans dom mappar efter stiften.

    Mitt tips är att reklamera nu innan det är för sent.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    så bilen måste mappas om efter dom tändstiften som ska vara till bilen? Ja reklamera måste väl man kunna göra?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    så bilen måste mappas om efter dom tändstiften som ska vara till bilen? Ja reklamera måste väl man kunna göra?
    Det jag menade var att programmet förmodligen är anpassat för dom stiften som dom senare rekommenderade. Dock så borde dom ju märkt vid mappningen att den misstände då med? Törs man fråga vem/vilka som mappade din bil?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    tänkte på det.. kan man skruva åt tändstiften för löst som gör att bilen beter sig som den gör?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Alla ggr som jag vart med och mappat och vi misstänkt stiften så har vi bytt till sprillans nya.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Alla ggr som jag vart med och mappat och vi misstänkt stiften så har vi bytt till sprillans nya.
    Tycker det vore standard.. stift kostar inte så många kronor, hellre nya stift en misständningar / haveri...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    447

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    så bilen måste mappas om efter dom tändstiften som ska vara till bilen? Ja reklamera måste väl man kunna göra?
    Det jag menade var att programmet förmodligen är anpassat för dom stiften som dom senare rekommenderade. Dock så borde dom ju märkt vid mappningen att den misstände då med? Törs man fråga vem/vilka som mappade din bil?
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Då var det dags att få det här monterat i helgen & förhoppningsvis så hinner bilen bli mappad på trollspeed nästa vecka om han hinner få in mig mellan alla rallybilarna



    silkonslangkit
    Walbro bensinpump
    19T från Ulf Turbomeck (Underbar gubbe)
    Siemens deka 630cc
    racekatt 100cpi

    Kommer köra på 98okt ist för biopower då Frank på trollspeed tyckte det sliter för mkt på motorn för dom extra hk/Nm man får med E85..


    Lyckades krocka bilen mot ens dragkrok så fronten måste fixas.Regskylten tog den mesta smällen som inte var så hård men grillen i mitten hoppa loss & fronten blev spräckt vid fästena. byter dom fronten får man hoppas att det inte blir nån färgskillnad viktigt att hålla avstånd men man ska ju inte tvärnita när det inte kommer nån i rondellen, kan man tycka får man ens tvärnita för ingenting?
    Dock hade ju mapparen frågat om han skulle fortsätta fastän bilen inte gick som den skulle. Och det kanske skulle varit onödigt att mappa efter ett gäng stift som skulle bytas ögonblickligen.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    så bilen måste mappas om efter dom tändstiften som ska vara till bilen? Ja reklamera måste väl man kunna göra?
    Det jag menade var att programmet förmodligen är anpassat för dom stiften som dom senare rekommenderade. Dock så borde dom ju märkt vid mappningen att den misstände då med? Törs man fråga vem/vilka som mappade din bil?

    Trollspeed är det & han borde ju veta vad han gör. bara hört gott om han. Vad är det som gäller vid mappning igentligen..vilka garantier har man? Kan ju mkt väl vara nått hårdvarufel vilket jag antar inte trollspeed kan ta på sig. Såg oxå på bänk papperet att det står 18T ist för 19T som jag har :S
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Alla ggr som jag vart med och mappat och vi misstänkt stiften så har vi bytt till sprillans nya.
    Tycker det vore standard.. stift kostar inte så många kronor, hellre nya stift en misständningar / haveri...
    Mina stift var dyra mot polarens.. mina ca 160:-/st & polarens 40:-/st
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Tycker det vore standard.. stift kostar inte så många kronor, hellre nya stift en misständningar / haveri...
    Mina stift var dyra mot polarens.. mina ca 160:-/st & polarens 40:-/st
    Mappades bilen med platinastift? :S
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Direkta

    Mina stift var dyra mot polarens.. mina ca 160:-/st & polarens 40:-/st
    Mappades bilen med platinastift? :S
    nopp bilen mappades med kallare stift än orginal sen efter mappning satte jag i platina stift. killen som satte in dom kalla stiften trodde det skulle bli bättre med kallare stift vid trimmning men min bil verkar inte ta imot andra än vad som är orginal tydligen. båda var av märket NGK
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Mappades bilen med platinastift? :S
    nopp bilen mappades med kallare stift än orginal sen efter mappning satte jag i platina stift. killen som satte in dom kalla stiften trodde det skulle bli bättre med kallare stift vid trimmning men min bil verkar inte ta imot andra än vad som är orginal tydligen. båda var av märket NGK
    Börja med att byta ut platinastiften mot dom stiften som mapparen rekommenderar, jag kan inte komma på någon trimfirma som förespråkar platinastift i en trimmad saab-motor, många rekommenderar ju inte ens dessa i en icke trimmad motor...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Direkta

    nopp bilen mappades med kallare stift än orginal sen efter mappning satte jag i platina stift. killen som satte in dom kalla stiften trodde det skulle bli bättre med kallare stift vid trimmning men min bil verkar inte ta imot andra än vad som är orginal tydligen. båda var av märket NGK
    Börja med att byta ut platinastiften mot dom stiften som mapparen rekommenderar, jag kan inte komma på någon trimfirma som förespråkar platinastift i en trimmad saab-motor, många rekommenderar ju inte ens dessa i en icke trimmad motor...
    Det är ju orginal stiften jag ska ha i vilket han på mekonomen sa va platina stiften
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Ring och kolla med Trollspeed vilka stift de menar.

    Jag gissar på BCPR7ES-11 och inte platinastiften.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Ring och kolla med Trollspeed vilka stift de menar.

    Jag gissar på BCPR7ES-11 och inte platinastiften.
    Har pratat med han och han ska kolla över bilen men jag skulle kolla efter lösa slangar sa han så det inte är det. Ce lampan slocknade på väg till jobbet nu men bilen laddar bara ibland och går ojämt ändå. Nämnde för frank att jag satt i platina stift och han sa det var rätt. Det knackande ljudet oroar ju en väldigt mkt
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Jag undrar vad alla har emot de modernare utformade platinastiften?
    Är de svårare att mappa tändkurvan för? Att de inte går bra ihop med Etanol vet jag men annars ser jag bara fördelar med att ha stift med smal koncentrerande mittelektrod som med rätt design på sidojordelektroden gör gnistan mera lättåtkomlig för plandningen. Dessutom så håller de ju mycket längre så priset har man igen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Mappa med fel tändstift??

    Nu har felkoderna läst av & alla rör kollats efter läckage samt tändstiften har kollats så dom sitter som dom ska.inget fel på tändstiften & inga läckage i rören. Hade dock fått felkod på LMM så nästa steg blir att kolla om den är pajj..Den är rengjord men det hjälpte inte.Dock så har inte CE lampan tänds igen för fel på LMM men lika bra att testa med annan då jag fortf har samma fel på bilen. Hoppas jag kan hitta nån som vill låna ut en LMM för test då den är skapligt dyr att köpa. Det ännu tråkigare är att kopplingen börja strula från ingenstans idag..får knappt i backen & ettan nu blir lättare om man pumpar märkte Rickard ( mekanikern) så han ska testa lufta den. Så skumt att den efter omstartart oftast funkar ett tag & laddar som den ska. märkt att det oftast är på 4:an den lägger av & går i "safe mode"
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672

    Re: Strul efter mappning??

    Som Frank redan sagt till dig så är du mycket välkommen upp på Måndag för att kolla på dom problem som uppkom påväg hem.
    Problemen med stiften skall tydligen ha varit orolig gång på lättlast.

    Skall man gå ut med frågor/påståenden här så tycker jag att man skall berätta allt!
    Man lär så länge man lever.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Strul efter mappning??

    Jamen det har jag väl gjort? har inte hängt ut han på nått sätt & sagt att det måste va han som gjort fel.Har dock en bit att köra till trollhättan & ordna med skjuts, så att kunna lösa ev fel som inte beros på programvaran innan man åker upp & får programvaran kollad är ju bara bra väl så det inte är nått hårdvarufel? såg dessutom att det står 18T ist för 19T på bänkpapperet vilket kanske kan bidra med nått? skriver som sagt inte här för att hänga ut eller gnälla på nån utan bara för jag är orolig över bilen & vill ha snabba svar så man kan sova lugnt & få allt fixat innan jag åker upp igen . Jag tror Frank vet vad han sysslar med så det är inte de
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

Liknande ämnen

  1. Mappning efter steg 3?
    Av MaCCe_93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 18:47
  2. hög tomgång m.m. efter mappning
    Av Erik Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 22:53
  3. Problem efter mappning
    Av Calsonic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 22:05
  4. Mappning efter chippning?
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •