Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: När varnar oljetryckslampan? OG9-5

  1. #1

    När varnar oljetryckslampan? OG9-5

    Oljetryckslampan på min 9-5 (05:a) flämtade till för ett par dagar sedan vid en hastig inbromsning. Jag körde direkt in på macken och trattade på några deciliter. Jag provbromsade hårt igen och lampan flämtade till. Jag har hällt i en liter nu och lampan lyser inte längre. Men jag ser knappt nåt på stickan. Så jag undrar helt enkelt, när fan varnar lampan egentligen? När motorn nästan är torr!? Det kan ju inte ha varit mer än ett par liter i motorn om jag fortfarande knappt ser något på stickan. Eller så är det FEL sticka jag har, från en annan modell eller något.

    Imorgon skall jag köra till macken och hissa upp bilen för att se hur mycket olja jag får ut. Detta verkar mycket konstigt. Jag oroar mig mest för att jag nästan kört 2000 mil med ganska lite olja i motorn. Men så länge inte lampan varnar så???

    Bilen är förresten servad hos Bilpartner...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    ...Så jag undrar helt enkelt, när fan varnar lampan egentligen? När motorn nästan är torr!? Det kan ju inte ha varit mer än ett par liter i motorn om jag fortfarande knappt ser något på stickan. Eller så är det FEL sticka jag har, från en annan modell eller något.


    Jag oroar mig mest för att jag nästan kört 2000 mil med ganska lite olja i motorn. Men så länge inte lampan varnar så???
    Men som du själv skriver så indikerar oljetryckslampan för lågt tryck, inte låg nivå.
    När den indikerar är det dessutom ett väldigt lågt tryck så att använda denna som en indikation på när olje nivån behöver justeras är direkt förkastligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    När lampan tänd är det runt 0,35 bar. Ett vettigt oljetryck är på kanske 2 bar

    Tänds lampan under körning/belastning är man illa ute

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Ja, OK, men i detta fallet verkar det låga trycket ha med oljenivån (brist på olja) att göra om det nu inte är så att jag har fel sticka. Men i så fall har de gjort ett allvarligt fel vid service och hällt i för lite olja.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Har man för lite olja i och bromsar/svänger så kommer oljepickupen att suga torrt. Då blir det lågt oljetryck som ett brev på posten.

    Oljenivå kollar man när man tankar. Kanske inte varje gång men i alla fall varannan. Inte 2000 mil. Skall man gnälla på att de inte fyllt som de skall så är det när man hämtar bilen från service.

    Dagens bilar tar ibland en del olja.

    /Fred

    Edit stavning
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Att använda oljetryckslampan som indikering på när man behöver fylla på motorolja känns ungefär som att inte vända pannkakorna man gräddar förrän brandvarnaren tjuter:
    Det går att göra så men blir knappast ett lyckat resultat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    När gjordes servicen? Hur långt har du åkt sen dess?

    Moderna bilar har en förmåga att ibland (ofta) dra en hel del olja, så att inte kolla oljenivån flera gånger mellan varje service är bara dumt.
    När oljelampan lyser är det i princip för sent, eftersom du då redan tappat oljetrycket. Oftast klarar man sig ändå, men det kan leda till totalt haveri.
    Att vänta tills lampan lyser är alltså idiotiskt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Idiotiskt, javisst. Håller med. Så är det när man har småbarn och nyss flyttat. Man blir lite pucko . Förr kollade jag alltid mina gamla bilar själv. Som tur är har den bara precis flämtat till vid hård inbromsning. Hade inte räknat med att den skulle dricka så pass mycket men det kan ju vara en kombination av att de hällt i lite snålt vid förra service som var för nästan ett år sen.

    Det jag funderar mest på är hur lite en motor klarar sig på. Om stickan visar rätt så har det funnits kanske drygt två liter i motorn vid tillfället.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Ta för vana att göra som ovanstående, kolla oljan med jämna mellanrum! Serva även bilen med 1000mils intervaller, deras 3000-intervall är ju vansinnig om man inte fyller på själv med jämna mellanrum.

    Min dricker ca:5dl per 1000mil, dock byter ja endå! Blir en 500:- i halvåret!

    Servade en B205R åt en polare för ett par helger sedan, observerade när ja körde in bilen i verkstaden att den tickade rejält, frågade han om senaste servicen, öhh aa typ för 2000 mil sedan! Fick ut 2,5l olja med filter! Saknades cirka 2l, fick med lite spån oxå, så snart kommer det nog ut en og9-3 01 AERO med defekt motor till försäljning !

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Det jag funderar mest på är hur lite en motor klarar sig på. Om stickan visar rätt så har det funnits kanske drygt två liter i motorn vid tillfället.
    Det som du gjorde rätt i som många gör fel är ju dumheten att köra vidare "skulle bara ta mig hem..." 35mil...

    I och med att du direkt såg till att göra något åt det så har väl förhoppningsvis inte så mycket allvarliga grejor hunnit hända kan man hoppas. Men det är ju absolut inte nyttigt.

    Lite roligt som du säger "Förr kollade jag alltid mina gamla bilar själv..".
    Det intressanta är att folk tror att om de köper en bil av 2000-någonting årsmodell så är den helt underhållsfri mellan servicarna?

    Det är snarare precis tvärtom. Nyare bilar kan dra olja på grund av "miljö" motorer och MÅSTE hållas koll på ibland.

    Dessutom har de JÄTTElånga serviceintervall, något som man kan undra om det är så bra egentligen.

    Gamla -80 och -90tals bilar var i det närmaste underhållsfria vad gällande olja mellan servicarna, och det är väl det som folk har lärt sig det här från. Men de hade också kanske 1000-1500 mils serviceintervall. Inte 3000 mil. Och de hade inte lågfriktionsmotorer som läckte olja heller.

    Så håll kollen på oljan om du inte vill ha rasad motor i bilen. Gäller inte bara Saab utan så gott som alla bilar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Det jag funderar mest på är hur lite en motor klarar sig på. Om stickan visar rätt så har det funnits kanske drygt två liter i motorn vid tillfället.
    I och med att du direkt såg till att göra något åt det så har väl förhoppningsvis inte så mycket allvarliga grejor hunnit hända kan man hoppas. Men det är ju absolut inte nyttigt.
    Nu tror jag väl inte att det har hänt ett smack egentligen eftersom den bara precis flämtade till en tiondels sekund. Men det får bli till att inte lyssna så mycket på tillverkares rekommendationer och kolla olja oftare!

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Nu tror jag väl inte att det har hänt ett smack egentligen eftersom den bara precis flämtade till en tiondels sekund!
    Har du kört länge med alldeles för lite olja så innebär ju inte det att allt är OK bara för att lampan inte lyst! Du säger att du hade c:a 2 liter olja i stället för 4 liter, detta innebär att den lilla mängd olja som finns kommer att få ta emot all skit som bildas i motorn som normalt den dubbla mängden olja gör om man har koll på grejerna! Då T7-motorn smutsar ner oljan i förtid innebär det att den lilla mängd olja antagligen är rejält skitig & det säger ju sig själv att det inte är bra!

    Hade jag varit du hade jag bytt olja & filter för att sen kolla oljan ofta då den ju verkar dra en del, att inte kolla oljan på ett år som du säger är enligt mig riktigt korkat... hur många ungar man än har, eller hur många gånger man än har flyttat!

    Det tar ju inte lång stund... ta för vana att göra det när du tankat lite då & då!

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Nu tror jag väl inte att det har hänt ett smack egentligen eftersom den bara precis flämtade till en tiondels sekund. Men det får bli till att inte lyssna så mycket på tillverkares rekommendationer och kolla olja oftare!
    Du kan faktiskt få totalt motorras utan att lampans ens flämtar till en enda gång, så din logik vacklar en hel del.
    Men du har nog fattat galoppen, kolla oljan regelbundet och fyll på vid behov!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Men det får bli till att inte lyssna så mycket på tillverkares rekommendationer och kolla olja oftare!

    ... fast i instruktionsboken (måste väl klassas som "tillverkares rekommendationer) står det faktiskt att oljenivån ska kollas vid tankning.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: När varnar oljetryckslampan?

    förövrigt så ska väl nya motorer slitas in? Och då drar de i regel mer olja än normalt.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Men en 05:a kan väl knappast anses som ny?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljetryckslampan lyser NG900 2,0T
    Av Tobbek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 00:51
  2. [LÖST] Oljetryckslampan varnar vid varv, men inte tomgång OG9-5
    Av kungbore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 14:47
  3. [LÖST] Oljetryckslampan lyser aldrig 9000
    Av Percy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 11:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •