Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bilen går inte fortare än 100Km/h

  1. #1

    Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Hallå..

    För att beskriva mitt problem så började det med att bilen började rycka vid 4000varv på femman växel vid 140Km/h. Gick bra på alla andra växlar hela varv registret.

    Nu har problemet flyttat ner sig till 100Km/h och är gällande på alla växlar som jag kan komma upp i 100km/h på. Vilket är 3-4 och 5:an.

    Problemet är alltså inte varv relaterat utan hastighet. Man kan kort och gott säga att bilen inte går fortare än 100KM/h. Känns nästan som att man får "soppatorsk" bilen rycker och hoppar.

    Tacksam för svar...

    MVH // Gustaf

  2. #2

    Re: Ryckig gång på 4:an och 5:an

    Har kollat runt lite på andra forum, många förslag runt om att det kan vara soppapumpen, men är det verkligen troligt? Koppalr man ur och gasar så går ju bilen hur bra som helst..

  3. #3

    Re: Ryckig gång på 4:an och 5:an

    Hej! 4000varv i 5:an=140Km tim , då står min hast mät på 200 .
    Har du sett över spridarna
    Mvh

  4. #4

    Re: Ryckig gång på 4:an och 5:an

    Citat Ursprungligen postat av SILVERSURF
    Hej! 4000varv i 5:an=140Km tim , då står min hast mät på 200 .
    Har du sett över spridarna
    Mvh

    Spridarna bytta, men problemet är nu av lite anorlunda art...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    64

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Ett långskott men har du pystrimmat den? isåfall kan det vara tryckvakten som klipper bränslet. min klippte vid ca 0,6bar
    mvh gjutarn
    Saab 9-5 Aero SportCombi
    Saab og900s Sedan

  6. #6

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av gjutarn
    Ett långskott men har du pystrimmat den? isåfall kan det vara tryckvakten som klipper bränslet. min klippte vid ca 0,6bar
    mvh gjutarn
    Hallå, Har inte gjort det.. (ännu.. Hehe) Men om det skulle vara turbon skulle den inta bara bli orkeslös då? eller yppar det sig som att bilen får "soppatorsk"?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Vid det varvtalet med femmans växel i och bara 140km/h, låter som att kopplingen slirar? Mjukvaran/laddtrycket/what ever klarar ju inte av att ändra utväxlingen på växellådan...

    Skulle det vara soppan eller liknande som inte räcker till så skulle ju varvtalet inte heller öka.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Vid det varvtalet med femmans växel i och bara 140km/h, låter som att kopplingen slirar? Mjukvaran/laddtrycket/what ever klarar ju inte av att ändra utväxlingen på växellådan...

    Skulle det vara soppan eller liknande som inte räcker till så skulle ju varvtalet inte heller öka.
    Hallå.. Kan ha varit 3500 varv oxå.. minns inte riktigt. Kopplingen slirar inte utan det jag menade var att om jag frikopplar å gasar så går bilen bra.. saktar jag ner till 95 så går bilen bra. Men vid exakt 100km i timmen så börjar bilen hoppa/studsa/skaka, det är så pass att om man inte släpper av så hoppar växeln ur. varvtalet går inte upp. Fundrar på om det är så att felet ligger i växellådan eller överföringen på någor sätt.. växellådan känns i övrigt helt ok, inget konstigt alls med den..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    52

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    kan vara bränslefiltret som är tätt bytt bränslefiltret och prova.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Vid det varvtalet med femmans växel i och bara 140km/h, låter som att kopplingen slirar?
    Inte alls... En og900 med 6ans primär vilket en 900S har orginal gör inte mer än såhär vid 4000rpm



    Och då detta är en snikbil är hastighetsmätaren en glädjemätare.. 150 är inte mer än 140 i verkligheten

    Edit: För att bidra till tråden ser jag inte heller något annat än att det är på bränslesidan det stryps. Tändningsdelarna klarar ju varvningen så det är bränslet som är problemet. Eller luften... Så byte av filter (luft och bränsle) hade jag börjat med.

  11. #11

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Vid det varvtalet med femmans växel i och bara 140km/h, låter som att kopplingen slirar?
    Inte alls... En og900 med 6ans primär vilket en 900S har orginal gör inte mer än såhär vid 4000rpm



    Och då detta är en snikbil är hastighetsmätaren en glädjemätare.. 150 är inte mer än 140 i verkligheten

    Edit: För att bidra till tråden ser jag inte heller något annat än att det är på bränslesidan det stryps. Tändningsdelarna klarar ju varvningen så det är bränslet som är problemet. Eller luften... Så byte av filter (luft och bränsle) hade jag börjat med.

    Ja, men om min hastighetsmätare då stod på 140 så stämmer det ju med 3500varv ;-) Men å andra sidan ser inte min hastighetsmätare ut så där utan slutar först på 250Km/h. Tror oxå på bräsletilförseln, problemet är ju bara för mig varför det blir så... kanske bör byta bränsletryckregulatorn... hrm..

  12. #12

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av lurvis
    kan vara bränslefiltret som är tätt bytt bränslefiltret och prova.
    köpt nytt bränslefilter.. skall byta det så fort jag kommer upp på en lyft... tack för tipset

  13. #13

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Saab 900S -90 Twsifx
    Citat Ursprungligen postat av Lindh

    Inte alls... En og900 med 6ans primär vilket en 900S har orginal gör inte mer än såhär vid 4000rpm



    Och då detta är en snikbil är hastighetsmätaren en glädjemätare.. 150 är inte mer än 140 i verkligheten

    Edit: För att bidra till tråden ser jag inte heller något annat än att det är på bränslesidan det stryps. Tändningsdelarna klarar ju varvningen så det är bränslet som är problemet. Eller luften... Så byte av filter (luft och bränsle) hade jag börjat med.

    Ja, men om min hastighetsmätare då stod på 140 så stämmer det ju med 3500varv ;-) Men å andra sidan ser inte min hastighetsmätare ut så där utan slutar först på 250Km/h. Tror oxå på bräsletilförseln, problemet är ju bara för mig varför det blir så... kanske bör byta bränsletryckregulatorn... hrm.. men börjar med bräsnlefiltret då jag köpt ett sådant, luftfiltret är nytt, open air by BSR (och problemet var innan jag bytte så beror inte på det)..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Aha, trodde de tog signaler från olika ställen..

    Har du mätt/byglat bränslepumpen-/relät? Den ska ju flöda 0,9 liter på 30s.. Klarar den inte det vet du iaf att det stopp på vägen/defekt pump Om jag inte missat något annat nu...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    El relaterat fel enligt mig.
    Börja med att byta stift även om du tror att dom är bra. Mina stift hade gap på nästan 2mm och såg jätte fina ut men de var dom inte , felet var av samma art som din.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Skulle kunna vara igensatt avgassystem också.
    Brukar bli ett konstigt avgasljud när det händer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av George
    El relaterat fel enligt mig.
    Börja med att byta stift även om du tror att dom är bra. Mina stift hade gap på nästan 2mm och såg jätte fina ut men de var dom inte , felet var av samma art som din.

    MVH George
    Har bytt, rotor, fördelare och stift.. men inte kablar. men om det skulle vara kablarna då borde ju bilen gå dåligt även vid hög belastning, såsom att tex lägga i trean i 10km/h och låta bilen dra.. men det gör den inte... men jag kan ju ha fel.

  18. #18

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Skulle kunna vara igensatt avgassystem också.
    Brukar bli ett konstigt avgasljud när det händer.
    helt nytt system, special byggt 3" från katten å bakåt.. borde inte var det.

  19. #19

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Aha, trodde de tog signaler från olika ställen..

    Har du mätt/byglat bränslepumpen-/relät? Den ska ju flöda 0,9 liter på 30s.. Klarar den inte det vet du iaf att det stopp på vägen/defekt pump Om jag inte missat något annat nu...
    Inte en aning om man gör detta men kan ju alltid ta hjälp av någon som vet å kolla.. alla tips är bra!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bilen går inte fortare än 100Km/h

    [quote=Saab 900S -90 Twsifx]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2l0rd8kv
    Skulle kunna vara igensatt avgassystem också.
    Brukar bli ett konstigt avgasljud när det händer.
    helt nytt system, special byggt 3" från katten å bakåt.. borde inte var det.[/quote:2l0rd8kv]

    Katen då ?
    Inte helt ovanligt att katen fiser ihop och blir tät.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen dog i 100km/h för att sen starta igen för att dö igen OG9-5
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 09:55
  2. enkla knep för att köra lite fortare ?
    Av omegaman1 i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:24
  3. Automat sliter kamkedja fortare?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 20:30
  4. Ha man större däck så gå bilen fortare????
    Av L-G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 22:58
  5. inte fortare än så?
    Av Saab9-5Martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •