Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mer kraft vid turbo byte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    Mer kraft vid turbo byte?

    Hejsan,
    En fråga från en novis.

    Det har nu tyvärr blivit dags att byta turbo på min 9-5 2,0T (150 hk). Finns det något att göra när den ändå ska bytas för att på köpet få lite mer kraft i motorn? Eller är det bara chip som gäller? Vi ska nämligen dra runt på husvagn i sommar.

    MVH
    Anders
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av anflyg
    Hejsan,
    En fråga från en novis.

    Det har nu tyvärr blivit dags att byta turbo på min 9-5 2,0T (150 hk). Finns det något att göra när den ändå ska bytas för att på köpet få lite mer kraft i motorn? Eller är det bara chip som gäller? Vi ska nämligen dra runt på husvagn i sommar.

    MVH
    Anders
    I med annan mjukvara så får du ut mer effekt. Momentbegränsningarna ligger i programmet och inte i vad din originalturbo klarar av.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Hej Anders!

    Det man kan göra är att byta till en större turbo när man ändå "är igång".
    För att få någon nytta av den och att motorn skall ha bibehållen säkerhet krävs det dock att man anpassar programvaran (chippet) efter den nya snurran.
    Dessutom kan det komma att krävas andra ändringar såsom öppnare avagssystem.
    Dock är ju byte till större turbo inte ett måste om man tycker det blir krångligt/dyrt.

    Att byta till en originalturbo och "skruva till" den går inte, en bil med ett modernt styrsystem kräver modifierad mjukvara....


    mvh Jonas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Tack för snabba och klara svar!

    Om man nu vill chippa bilen, finns det några prisvärda alternativ? Jag vill inte chansa på något "skräp", men samtidigt inte lägga för mycket pengar (i så fall kör jag vidare med orginal).
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  5. #5

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Lånar tråden lite: Jag kör en 9-3 T5 185HK med 27000 mil på mätaren där turbon, såvitt jag vet, aldrig är bytt. Kommer bilen förmodligen gå bättre med ny originalturbo, då? Eller funkar en turbo ung. som om den var ny, tills den punkt att den havererar? Borde inte partiklarna i luften försämrat luftflödet ganska kraftigt genom åren?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Jag är också bara en lekman, men:

    Rätta mig gärna om det slunkit ur några tokigheter. Jag försöker lära mig, och det bästa sättet att lära sig är att förklara för någon annan, och att bli rättad
    I SAAB 9-5 används styrsystemet T7. Läget på gaspedalen översätts inte till att du begär ett visst laddtryck, utan att du begär en viss luftmassa. I originalprogrammet finns också en övre gräns inlagd för hur stor den största begärda luftmassan får vara. Den gränsen ligger naturligtvis under gränsen för laddtrycksspärren, men laddtrycket för att få samma luftmassa varierar beroende på atmosfärstrycket och temperaturen, eller om man så vill densiteten hos syret i luften. På hög höjd eller när det är varmt ute krävs högre laddtryck för att få in samma substansmängd syre förbi luftmassemätaren. Håller man gaspedalen i ett visst läge (ej fullgas) kan man se att nålen på instrumentpanelen ställer sig i ett läge, och sedan sjunker litegrann när varvet ökar. Samma laddtryck behövs inte för att uppnå en viss luftmassa vid högre varv.

    Att bara byta till en ny eller större turbo kommer inte att ge någonting i effektväg. Gränsen för största luftmassa är ju fortfarande samma i mjukvaran, så efter en viss gräns slår den ifrån. Och den gränsen är avpassad för att uppnå originaleffekt men inte mer. Har du en inte alltför sliten turbo kommer istället laddtrycket att öka för att uppnå den luftmassan, tills programmet via waste-gaten säger ifrån att laddtrycket är för högt. EDIT: Naturligtvis kommer inte de slitna bladen att kompensera genom att producera ett högre laddtryck. Det som händer är att de måste rotera snabbare för att producera samma laddtryck som en fräsch turbin.

    När man chippar bilen ändrar man den övre gränsen för luftmassan till ett högre värde. Mer luft = mer effekt. För att uppnå detta måste turbon ladda mer. Man ändrar också en mängd andra parametrar för att inte bilen ska ta skada av ingreppet, så det räcker inte med att bara höja tillåtna luftmassan för att få det hållbart i längden.

    Jag kommer nog att chippa min bil när Begagnat-garantin löpt ut. Personligen kommer jag att vända mig till någon av de stora. Troligen BSR, som finns i samma stad, eller Maptun, som finns inom 10 mils avstånd. Kan vara skönt om det går fel. Båda erbjuder PPC-trimning, vilket tilltalar mig. Man får då en liten handdator att koppla till OBDII-uttaget som tankar över det nya programmet och sparar det gamla på några minuter. Man kan alltså lägga in trim och stoppa tillbaks originalprogrammet som man vill. Bra när man ska besikta, eller låna ut bilen. BSR vill ha 6k för steg1, och Maptun 7k. Nordic är också tänkbart, men ligger längre bort (hoppas jag inte glömde någon firma nu)? Det kan tyckas dyrt, men av vad jag hört om t ex Proscott Performance väljer jag nog kända alternativ. Det straffar sig direkt ekonomiskt om man måste börja byta trasiga delar. Att trimma med kända leverantörer är naturligtvis inte heller någon garanti för att delarna i en 8-9 år gammal bil håller för de ökade påfrestningarna (de går sönder med originalprogram också), men man kan ju minimera riskerna.
    Någon annan får svara på om man kan göra så att man köper en begagnad box eller PPC och gifter in på sin egen bil.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  7. #7

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Lånar tråden lite: Jag kör en 9-3 T5 185HK med 27000 mil på mätaren där turbon, såvitt jag vet, aldrig är bytt. Kommer bilen förmodligen gå bättre med ny originalturbo, då? Eller funkar en turbo ung. som om den var ny, tills den punkt att den havererar? Borde inte partiklarna i luften försämrat luftflödet ganska kraftigt genom åren?
    Ingen som har någon aning?

    Sen skulle jag även vilja veta hur bilen går om turbon går sönder, går den att köra med öht? Farligt att köra med trasig turbo för bilen?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Mer kraft vid turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av anflyg
    Tack för snabba och klara svar!

    Om man nu vill chippa bilen, finns det några prisvärda alternativ? Jag vill inte chansa på något "skräp", men samtidigt inte lägga för mycket pengar (i så fall kör jag vidare med orginal).
    Du kan ju ringa och kolla pris på MTE i stockholm.
    Dom brukar vara billigare än tex BSR och maptun.
    Enda nackdelen är att du inte får en ppc box eller liknande så du kan inte gå tillbaka till orginal själv ifall du skulle villja. Dom ska ha något nytt program som dom kallar för Softloader som tydligen ska ha den funktionen men vet inte hur den fungerar så det får man prata med dom om.
    Marco som har företaget kommer inte tillbaks förens den 7:de då han är i kina och trimmar ca 20 volvosar.
    Ska själv lämna in min till honom antingen i början eller slutet på denna månad.
    http://www.mte.se
    Saab 9³ Aero SS [MTE Performance] -05
    saab 9000 CSE 2,3 ltt Jubileum -97 *Inlöst av försäkringsbolag pga stöldskador*

Liknande ämnen

  1. dålig kraft
    Av fritte1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 09:48
  2. Hur mycket kraft kan man få ur?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 01:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •