Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konvertera B202S Ltt till Ftt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    3

    Konvertera B202S Ltt till Ftt

    Hej!

    Är helt ny på forumet och totalt grön på turbomaskiner (kan noll)

    Har en 9000 2.0 ltt -93 på gång. Den ska ge 150 hk enligt mekonomen.se och 156 hk enligt regristreringsbeviset.

    Det får med till bilen är en wg som ska göra så den laddar 0,9-1,0 bar, öppen dump och en 3" downpipe.

    Det jag fick höra var att man kunde byta mv till en som kommer från en 2.0 ftt och vips så var det en ftt. Gärna ett chip också, men tydligen inget måste.
    Låter lite väl enkelt tycker jag.

    Det jag hade tänkt göra var att byta mv till en som kommer just från en 2.0 ftt och sätta dit den wg som jag får med plus dumpen på fredag (då kan ev hämtar bilen)

    Men nu har jag läst lite om både det ena och det andra som förvirrar än en hel del.
    Något om någon ACP grej och något om att mv bara fanns på -96 och några -97 och det var bara modeller med värmeplattor.

    Denna bil är som sagt en -93 och den HAR mv redan, har någon satt dit den eller är den orginal på något sätt?

    Många frågetecken att räta ut just nu, vill inte spränga motorn det första jag gör.
    Klart grabben ska ha en baslåda

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Hej och välkommen!

    Just 9000 2,0LTT -93 är lite speciell då det är den enda 9000 Turbo som saknar intercooler. Dessutom så har den MV monterat till skillnad från de flesta andra LTT.

    Ska försöka ge lite svar på dina frågor.
    Att montera en annan WG-klocka som ger högre laddtryck är ingen bra idé. Ska du trimma så är chip rätt väg att gå (Men allra först bör du montera en IC). Du har det "gamla" styrsystemet på en -93'a. (Trionic kom -94 på 9000 (-93 på 2,3T)). Du har Bosch LH-jetronic som sköter bränsleinsprutning samt Saab's APC-styrning för kontroll av laddtryck mm.

    Att byta till en annan MV ger inget eftersom de är likadana. Öppen dumpventil är inte heller någon bra idé eftersom din bil har luftmassamätare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    3
    Okej, tack för svaret. Då avstår jag den bilen då det inte vart 200 hk+ utan vidare
    Klart grabben ska ha en baslåda

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Att hitta en 9000 intercooler med tillhörande slangar går under 1000kr, sedan monterar du den på en dag om du är helt grön på att skruva.

    Jag monterade 9000 intercooler på en Saab 900 (där den inte är anpassad för) på ca 8tim första gången och då var jag helt grön på att skruva. Hade bytt olja som mest innan.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9000 B202S med motorstrul
    Av Putt1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-07-01, 07:54
  2. Vad är skillnaden mellan B202L och B202S ?
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 19:05
  3. Motorbytesfrågor. Saab 99 -72 motorbyte till B202S/L mm ev.
    Av tornros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •