Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vart sitter vevaxelgivaren?

  1. #1

    Vart sitter vevaxelgivaren?

    Hej

    Kan inte hitta vevaxelgivaren på min ng900 2,0 94a, ingen som råkar ha en bild vart man kan hitta den?

    Passar den förresten från en ng900 2.3 95a?
    Borde vara samma givare, eller?

    Mvh
    Kör en SAAB 9-5 2,3T aut -99 Midnattsblå med all Utr

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Den sitter nånstans på vänster sida ock kallas endast tändlägesgivare. Sitter i toppen alltså. Inte vevaxeln som förr.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Åfan, men bla 9-5 har ju vevaxelgivare och den är ju nyare än ng900

    Jaja, får gå ut och rota i toppen

    Mvh
    Kör en SAAB 9-5 2,3T aut -99 Midnattsblå med all Utr

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Nu blir jag nästan irriterad på ännu ett vilseledande råd, även om det är levererat i all välmening.

    "Tala är silver men tiga är guld." om man inte är säker på sin sak.

    På en NG900 -94 hittar du vevaxelgivaren på samma ställe som på de flesta andra 4-cylindriga Saab:ar, inklusive 9-5 http://www.thesaabsite.com/Saab-cran...eplacement.htm

    Edit: Vissa föredrar tydligen att ha en glimtändare till en lysrörarmatur i det hålet: http://www.blocket.se/alvsborg/Motor...5_26432008.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu blir jag nästan irriterad på ännu ett vilseledande råd, även om det är levererat i all välmening.

    "Tala är silver men tiga är guld." om man inte är säker på sin sak.

    På en NG900 -94 hittar du vevaxelgivaren på samma ställe som på de flesta andra 4-cylindriga Saab:ar, inklusive 9-5 http://www.thesaabsite.com/Saab-cran...eplacement.htm


    Man får nästan den uppfattningen att han/hon gör det med flit.. men det tror ja ju knappast

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Enligt EPC och på min egen, dock en MY95 är artikel 4227203 som 94-95 ersätter vevaxelgivaren. Sitter på vänster sida i toppen. Bländarskivan sitter på kamaxeln. Va tvungen o kolla på sugmotorns uppgifter och det är samma på alla b204 94-95.

    Och där fick ni artikelnumret alldeles gratis.

    Jag letade efter dessa grejjer samt slangen till turbomätaren som ju styrs elektriskt när jag skaffade min ng900 i vintras. Upptäckt att det finns en del skillnader på de tidiga modellerna.
    Sökte nyss även på remskiva 94-95 och det finns helt enkelt ingen bländarskiva ens att beställa från saab till dessa årsmodeller.

    Förlåt att jag råkar ha rätt i denna fråga.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Få se nu.... har 4 påsar popcorn och en halv chipspåse, och en oöppnad 2L Cola. Jag lutar mig tillbaka och beskådar fortsättningen i godan ro.... Någon lär får inse sitt fel...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Få se nu.... har 4 påsar popcorn och en halv chipspåse, och en oöppnad 2L Cola. Jag lutar mig tillbaka och beskådar fortsättningen i godan ro.... Någon lär får inse sitt fel...


    MVH Tony
    Jag skiter i vem som har rätt eller fel, huvudsaken att trådskaparen blir hjälpt med sin frågeställning.

    ( Tänk på hälsan Tony: Fimpa snacksen och köp en morotspåse och drick vatten iställlet. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Få se nu.... har 4 påsar popcorn och en halv chipspåse, och en oöppnad 2L Cola. Jag lutar mig tillbaka och beskådar fortsättningen i godan ro.... Någon lär får inse sitt fel...


    MVH Tony
    Jag skiter i vem som har rätt eller fel, huvudsaken att trådskaparen blir hjälpt med sin frågeställning.

    ( Tänk på hälsan Tony: Fimpa snacksen och köp en morotspåse och drick vatten iställlet. )
    Nu var ju mitt "någon" inte riktad åt något håll alls, utan helt generellt spritt till alla och en var. Så int behöv du ta åt säj....

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    206

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    På min förra 900T-97 satt givaren i blocket! Samma på min nuvarande 9-5 och likaså på tjejjens 9-5.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag skiter i vem som har rätt eller fel, huvudsaken att trådskaparen blir hjälpt med sin frågeställning.

    ( Tänk på hälsan Tony: Fimpa snacksen och köp en morotspåse och drick vatten iställlet. )
    Nu var ju mitt "någon" inte riktad åt något håll alls, utan helt generellt spritt till alla och en var. Så int behöv du ta åt säj....

    MVH Tony
    Nä, jag menade verkligen att jag hellre backar om jag har fel än att någon forumdeltagare skall få felaktiga uppgifter oavsett om de kommer från mig eller andra så inte tog jag åt mig. ( Ja, kostråden var också allvarligt menade. )

    Däremot börjar jag fundera om jag låtit mig luras av att trådskaparen angett ofullständig bakgrundsfakta?

    Utgick utifrån det här forumets grundförutsättningar dvs "...Turbo Club..."att det handlade om en NG900 2.0T -94 med Trionic 5 men kan det handla om en 2.0i med vanlig fördelare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vart sitter vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Nu var ju mitt "någon" inte riktad åt något håll alls, utan helt generellt spritt till alla och en var. Så int behöv du ta åt säj....

    MVH Tony
    Nä, jag menade verkligen att jag hellre backar om jag har fel än att någon forumdeltagare skall få felaktiga uppgifter oavsett om de kommer från mig eller andra så inte tog jag åt mig. ( Ja, kostråden var också allvarligt menade. )

    Däremot börjar jag fundera om jag låtit mig luras av att trådskaparen angett ofullständig bakgrundsfakta?

    Utgick utifrån det här forumets grundförutsättningar dvs "...Turbo Club..."att det handlade om en NG900 2.0T -94 med Trionic 5 men kan det handla om en 2.0i med vanlig fördelare?

    Ska jag vara ärlig, och det är jag ju alltid, så blev jag lika lurad själv....

    För, i min värld existerar knappt SAAB utan turbo om det är nyare bilar än 2T V4 eller mycket tidiga 99. Så jag blir närmast chockad varje gång jag råkar kika ner under huven på en säg ng900 och upptäcka en fördelare....

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Vart sitter vevaxelgivaren på og9-3 2.2 TID?
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 17:39
  2. Vart sitter vevaxelgivaren på min 93 Aero 2002.?
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •