Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hjälp med att tolka protokoll från hjulinställning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1

    Hjälp med att tolka protokoll från hjulinställning

    Min 99 års 9-3:a (154 hk) har nyss blivit servad och genomgått en hjulinställning och en balansering av framhjulen. Bilen har under en längre tid dragit åt höger och varit väldigt spår- och vindkänslig. Hade jag släppt ratten i fyra-fem sekunder så skulle jag hamnat i diket. Det har inte spelat någon roll om sommar- eller vinterdäcken har legat på.
    Tyvärr har verkstadsbesöket inte gjort någon skillnad; bilen drar fortfarande lika mycket åt höger och när man kommer upp i motorvägsfart börjar ratten vibrera, inte mycket men fullt märkbart.

    Här på forumet finns ett tidigare inlägg som nämner ett likartat problem med samma verkstad (Bilcity i Kristianstad, som i sin tur har anlitat Kåve Däck AB).

    BilCity/Kåve ska få göra om jobbet, men innan dess vill jag gärna förstå vad protokollet från hjulinställningen säger. Det finns att titta på här.
    I kolumnerna finns fyra värden per rad. Vad säger de? Vänster - Mittläge - Höger - Delta?
    Borde inte justeringen (högra kolumnen) vara skillnaden mellan de nominella och de uppmätta värdena, alltså den ändring som har behövts för att komma tillbaka till de korrekta värdena? Här verkar de flesta uppmätta och justerade värdena vara ungefär desamma i de flesta fall.

    Kan styrproblemen bero på något annat? Kan det i så fall vara orsaken till att hjulinställningen inte har gjort någon märkbar skillnad?

    (Om någon undrar varför jag har kört omkring under lång tid, åtminstone ett par år, med en bil som inte vill hålla sig på vägen, så beror det på risken att just detta skulle hända: en massa pengar bortkastade till ingen nytta
    Till saken hör att jag har dålig erfarenhet av Bilcity i Kristianstad sedan tidigare. Inför besiktningen för två år sedan lämnade jag in bilen för översyn. En vecka senare fick den en tvåa för ojämn bromsverkan på grund av slitna bromsklossar. Borde inte verkstaden ha upptäckt det?)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Hjälp med att tolka protokoll från hjulinställning

    Kåtsnok syndromet, sök så hittar du massor av information..

    men som tips så bussningarna i bärarmarna kan du förslagsvis byta till powerflex, samt bussningen till styrväxeln. Samt ju mindre fälgar du har och desto smalare däck desto finare kommer den gå.

    Ang att den drar åt höger så lutar vägen alltid utåt från mitten sett för att vattnet ska rinna bort, testat att åka över på fel sida och hur drar bilen då???
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

Liknande ämnen

  1. Hjälp att tolka uppgifter om bil
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 09:50
  2. tolka felkoder saab 9000 hjälp
    Av Jimbo88 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 13:37
  3. Protokoll från framvagnsinställning
    Av Skyldig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 19:38
  4. Hjälp med att tolka OBD-värden + ODB-datahastighet.
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •