Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köra utan turbo OG9-5

  1. #1

    Köra utan turbo OG9-5

    Hej,

    Jag undrar om det är möjligt att plocka bort turbon på en B235:a och köra utan. Givetvis förstår jag att det blir lite mickel med överkopplingar och pluggningar, men hur skulle motorn bete sig? Får motorstyrningen eller annat spel eller skulle den gå ordentligt bortsett från att den blir mycket slöare?

    Orsaken till frågan är att bilen är gammal, har gått ganska långt, är allmänt smårisig och turbon börjar ge sig. Jag använder bara denna bil för transport i lugn landsvägskörning och det har ingen större betydelse om det försvinner lite hästar och vrid.
    Kanske en udda fråga att ställa till en Turboklubb men skulle ändå vara tacksam för synpunkter.

    Mvh,
    Agnesson

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 466
    Medlem#
    6901

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Tror du tjänar mer på att montera en beg turbo för någon tusenlapp...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Oops.. lade visst min tråd i galen kategori såg jag.

    Tror du tjänar mer på att montera en beg turbo för någon tusenlapp.
    Jo det kan ju också vara ett alternativ.. Men risken är nog ganska stor att man snart får göra om jobbet om den är begagnad. Ska jag sätta in en annan snurra får det nog bli en ny eller renoverad.
    Men jag är mycket nyfiken på hur den skulle bete sig utan turbon...?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Oops.. lade visst min tråd i galen kategori såg jag.

    Tror du tjänar mer på att montera en beg turbo för någon tusenlapp.
    Jo det kan ju också vara ett alternativ.. Men risken är nog ganska stor att man snart får göra om jobbet om den är begagnad. Ska jag sätta in en annan snurra får det nog bli en ny eller renoverad.
    Men jag är mycket nyfiken på hur den skulle bete sig utan turbon...?
    Du får tänka på att din mjukvara absolut inte är gjord för en bil utan turbo, tror den kommer gå riktigt kasst... Håller med Danne, leta en ny turbo istället.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Jag har kört lite utan turbo på turbomotor då axeln gick tvärt av vid avgasimpellern en gång, bilen är knappt körbar
    vi snackat alltså toppfart på ca 100kmh och växla ner till ettan i uppförbackarna så det är inget att rekommendera

  6. #6

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Ok. Tack för svaren. Det får bli en ny eller renoverad turbo då.
    Jag har sett att det finns renoveringssatser på nätet för motsvarande ca 500,-. Undrar hur svårt det är att göra detta själv. Om man märker upp allt ordentligt innan man plockar isär den tycker jag det borde finnas chanser om man är försiktig och noggrann. Någon som testat att renovera själv?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    En turbomotor har även lägre komp än en sugmotor, tror det är något sådant som 10,5 bar för sug och 8,8 bar för turbo. Hela motorn med styrsystem och allt är byggd kring att det sitter en fläkt i insuget och matar luft, och att det sitter en propeller i vägen i grenröret. Att anpassa allt för sug blir alldeles för dyrt och arbetsamt, det enklaste är väl då att stoppa i en 2,3 sugmotor, och då verkar det ju betydligt enklare att byta turbo. Kolla om det inte går att montera Aero-turbon, TD04HL-15t#5 i en -98, den är ju betydligt mer hållbar än en GT17. Jaga fatt i en sådan begagnad kanske? I så fall skulle jag misstänka att man även behöver lägga in ett Aero-program i bilen för att den ska ladda som den ska. I annat fall har ju Biltema fabriksnya aggregat motsvarande Gt17 för 4k, och de kan ju inte vara sämre än original i alla fall.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Ok. Tack för svaren. Det får bli en ny eller renoverad turbo då.
    Jag har sett att det finns renoveringssatser på nätet för motsvarande ca 500,-. Undrar hur svårt det är att göra detta själv. Om man märker upp allt ordentligt innan man plockar isär den tycker jag det borde finnas chanser om man är försiktig och noggrann. Någon som testat att renovera själv?
    En turbo är ingen avancerad konstruktion. Två turbiner som är sammankopplade av en axel. Axeln vilar i ett lagerhus som smörjs med olja och kyls med vatten. Lagren i lagerhuset kan se lite olika ut beroende på turbo.

    Jag har aldrig renoverat en turbo, bara plockat isär ett rasat aggregat. Men en renovering innebär väl troligtvis att du byter lager och eventuella tätningar i lagerhuset.

    "Problemet" som kan bli är väl att antingen lossa turbinhjulet eller kompressorhjulet för att få ur axeln ur lagerhuset för att på så sätt kunna byta lager.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 466
    Medlem#
    6901

    Re: Köra 9-5 2,3 `98 utan turbo?

    Grejjerna måste väl även balanseras för att fungera 100%?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Köra utan SID? OG9-3
    Av fleng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 14:05
  2. köra utan kat på 9-5?
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:22
  3. köra utan kat.
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 11:11
  4. Köra utan kat ?
    Av Bylin 93aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 01:11
  5. Köra utan tryckvakt?
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 02:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •