Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olika dimensioner på däck fram/bakaxel 9-3 SC

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Olika dimensioner på däck fram/bakaxel 9-3 SC

    Hej!

    Jag har ett litet bekymmer, jag ska hänga på mina 19" fälgar här vad det lider men två av däcken är kass. Det sitter i dag 225/35-19" på alla fyra. Jag skulle ju kunna köpa två nya 225/35 men nu har jag ett i det närmaste helt nytt 235/35 gummi och då var först tanken att köpa tre likadana till just för att få nya sulor runtom men som alltid är det en pengafråga också. För att minska utgifterna lite så skulle jag ju ev. kunna köpa ett till 235/35 och endast byta på en axel fast då kommer jag till frågan, har det ngn större inverkan att köra med olika dimensioner på fram resp. bakaxel, säg 225/35 i fram och 235/35 i bak alternativt tvärtom?


    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: Olika dimensioner på däck fram/bakaxel 9-3 SC

    Är väl en hel del bmw (och många andra högeffektiva rwd bilar) som har riktigt breda bak och inte lika breda fram.
    Men då kanske dom är anpassade för det.

    10mm lär ju iaf inte spela nån roll, satsa isf på dom smalare i fram för att minska spårkännsligheten..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Olika dimensioner på däck fram/bakaxel 9-3 SC

    Nu är jag ingen gummigubbe men vad jag med blotta ögat kunnat se kan det skilja sannolikt mer mellan bredden på slitbaneytan om man jämför två olika däckfabrikat med samma dimension tex 235/35-19" än vad som kan skilja mellan två däck av dimensionerna 225 resp 235.
    Huruvida det är stor skillnad mellan stommarna då bredden skiljer så lite som 10mm vet jag inte men det kan säkert någon mer initierad svara på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Olika dimensioner på däck fram/bakaxel 9-3 SC

    Det är helt likgiltigt på en std bil att ha någorlunda olika dimensioner fram och bak.

    Även om det inte är godkänt att montera olika dimensioner på samma axel, håller jag med LM, att i praktiken spelar det ingen roll. Har kört 9-5 med 205 samt 215 på bakaxeln (allt annat lika).

Liknande ämnen

  1. Dimensioner på ng900/og9-3 bakaxel bussning i polyuretan?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 19:53
  2. Får man ha olika dimensioner på däcken fram o bak?
    Av ViggenSthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •