Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

  1. #1

    Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Kanske är uppenbart problem för den kunnige men inte för en lekman som mig När jag skulle starta bilen i går startade den knappt och lampan för låg energi slocknande aldrig. tänkte att det kanske var kylan som har dragit ur batteriet, då jag kör rätt lite med bilen, så jag körde en bit före att se om den laddade upp. Dock märkte jag ett beteende hos bilen, den börjar hacka vid varvtal upp mot ca 20000. Lägger jag i en högra växel är det ok igen.
    Mitt batteri är knappt ett år gammalt. Jag har tagit ut det och laddat upp det men problemet kvarstår. Det lilla ögat på batteriet lyste grönt, för ok, både innan och efter jag laddade upp det. Själva uppladdningen tog inte mer än ca 1,5 timmar.
    Min spontana fundering är om det skulle vara generatorn? men borde inte batteriet vara helt slut då? och kan verkligen detta ledda til det hackande beteendet vid lite högre varv?
    Alternativt att en packning till topplocket skulle vara dålig men kan detta påverka elen?
    Allt elektroniskt fungerar utan problem i bilen.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Har fortfarande inte hunnit polera kristallkulan: Vilken bilmodell gäller det

    (Vad gäller varvtalet 20000 där problemet uppstår hoppas jag om inte annat för bilens skull på en felskrivning. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Det har du helt rätt i, någon spåkula hoppas jag inte ska behövas. Det viktigaste föll uppenbarligen bort Det rör sig om en SAAB 9-5 SE 2,3 T. När det gäller varvtalet har du helt rätt där med

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Hej!

    Generator laddar inte.
    Batteriet var och är inte urladdat, helt normalt att system spänning med all elektronik som är krävande har varit under ett viss tröskel och det första man märker är att DI kassetten klarar ej att ladda upp kondensator som resulterar i dom misständningar du märkt.

    OBS!! Detta är en bra sätt att ta död på en ny DI kassett då dom interna strömmar drar upp i höjden vid låg drivspänning.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  5. #5

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    En undran från gröngörling, finns det någon möjlighet att ett trasigt relä skulle kunna ge denna effekt?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Hej!

    Nej, det finns ingen sådan förbindelse mellan generator och batteriet.

    Nu ska du inte missförstå mig, men, tycker att du ska ha hjälp från fackman eller någon kompis som kan detta med elen lite bättre.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  7. #7

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Ingen fara, jag tar inte vid mig. Jag är fullt medveten om min begränsning inom detta område ska ta och skeppa över bilen till en verkstad för att låta dem felsöka. Men en annan sak som kanske även jag kan klara av, hur ser jag vilken generator jag har på bilen? (eller borde ha)

  8. #8

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Den sista frågan var dum, så att det stod bak på generatorn. Var in med bilen på verkstad i går. Generator fungeradde fint, laddade 14,4. Dock fick jag upp en felkod, p1230. har förstått så mycket att det har någonting med gasspjällets sensor att göra.. Någon som har en koll på vad detta problem lite mer exakt innebär?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB-98
    När jag skulle starta bilen i går startade den knappt och lampan för låg energi slocknande aldrig. tänkte att det kanske var kylan som har dragit ur batteriet
    Hej!

    Lite luddig va det kan man säga, så man fick uppfattning att laddningslampa slocknade alldrig..


    Ang. felkod P1230
    Oljedimma gick i spjällhusets potentiometrar och förstörde spjällhuset.
    Detta är en vanlig scenario, du kanske har mer tur?

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Låter ju skrämmande likt limp home detta? Ranglig tomgång och nada kraft över 2000 rpm?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11

    Re: Problem vid start samt vid varvtal över 2500.

    Ja det är precis så bilen beter sig... Tog lös den övre slangen till spjällhuset i går och torkade rent spjället så gott jag kunde komma åt. När jag sedan startade bilen lyste inte lampan längre och bilen gick som den skulle ca 200 m sedan vart det som förut igen.

    Funderar nu om jag ska plocka bort spjällhuset helt och göra rent det totalt för att se om det ger någon effekt. Väggarna i spjällhuset var oljiga så det har troligen läckt olja.. Ventilen till vevhuset var trasig när jag köpte bilen så det har säkert sprutat en del olja över spjällhuset..

    Satt och läste lite här på forumet förut och såg att någon skrivit att även om man gör rent spjällhuset så riskerar felkoden att försätta spjällhuset en felsäkert läge igen?

    Därför undrar jag om det är någon som har något bra tips på var man kan köpa en OBD2 kabel som fungerar med min modell? Verkstaden här tog 250 kr fel att bara kopla in sig i bilen behövs inte många besök för ett ett köp av egen kabel ska vara värt besväret.

    Förövrigt vill jag bara säga att detta är ett grymt forum

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Högt varvtal vid start OG9-5 Biopower
    Av badboll i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:02
  2. Problem vid start + tomgången samt vid gaspådrag!! Vad göra?
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 18:51
  3. Saab 9-5 aero 02. AUT varvtal samt luftmätare ryckigt
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •