Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?

  1. #1

    Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?

    Hej!

    Jag lämnade in min Saab på service för att den gula lampan "check engine" tändes på bilen. Observera att bilen gick som den skulle. Dom gjorde en hel service på bilen "11000 mil" som kostade över 6000 kr. Efter detta så började det lukta som att den drog olja, och bränd olja. Då lämnade jag in den igen och då hittade dom tydligen en ispropp mellan turbo och motor. Hur vattnet nu kommit in i motorn är en bra fråga. På kvittot står det dock "Rengöring vevhusventilation, 625kr. Den luktar fortfarande bränd olja, min tanke är att de bränt turbons packningar. Detta ska väl firman stå helt och hållet för?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    246

    Re: Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?

    Jag tror inte det är några brända packningar där ,utan helt enkelt kass turbo från början,det är hur vanligt som helst.
    Har du senaste versionen på vevhusventilationen ?
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967

    Re: Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?

    Med kylan som varit i vinter är det inte heller omöjligt att isproppar skapas i VV slangarna, och det är absolut inget firman ska eller kommer att stå för. Vädrets makt helt enkelt.
    Har haft 09 Corsa dieselar där oljestickan flugit loss och sölat ner halva motorn med olja, just pga att VV frusit.
    Problemet dock med din bil är som tidigare skriver att sannorikt har din turbo gett upp, vilken kan vara en följd av VV'n. Dock är det inte ovanligt med turboras på 9-5 98-04.

Liknande ämnen

  1. Köpa saab 9-3 (äldre modeller), motorhaveri?
    Av drolug i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 00:17
  2. Motorhaveri ??
    Av jober i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 00:07
  3. Motorhaveri 9-5?
    Av patrick 373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •