Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Hej !

    Håller på att riva ner en 9-5a som kolvarna ska ses över på och ska i samband med detta ta bort balanskretsen. Tanken att klippa kedjan är väldigt smidigt, men att låta spännaren sitta kvar känns inte bra. Hur får man enklast bort bröstkåpan så man kommer åt att skruva bort drev och spännare?

    Mvh Erik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Om du nu ändå ska kolla kolvarna också, så hade jag absolut inte tvekat på att lyfta ur motorn.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 172

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    varför så nojig över att spännaren är kvar? åt det håll som kolven rör sig finns det inget lock eller nåt som kan ramla av.. för att den ska gå sönder o tappa oljetryck krävs att godset i spännaren spricker men det är inte större risk än att det händer när kedjan är slack och spännaren bottnad.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Ganska trångt att komma åt balansaxelkedjan när bröstkåpan är kvar (tråget demonterat), men det går.

    Kommer ihåg första (och sista) gången jag gjorde det på en 9-5 2,3t att jag var fruktansvärt besviken på mig själv att jag gjorde detta eftersom jag upplevde att motorgången blev MYCKET störande efter denna operation. Slutade med att jag inte stod ut och fick lyfta motorn för att montera en ny transmissionssats.

    På T5 motorer är det däremot knappt märkbart att balansaxelkretsen är bortkopplad...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Motorn står i dagsläget utan topp, tråg, grenrör, insug så att lyfta ur den finns inte på tapeten. Garaget har på tok för lågt i tak och ingen motorlyft tillgänglig. Söker däremot tips om hur man tar bort bröstkåpan ifall man vill avlägsna spännare och drev. Därav min rubrik "Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?"

    Så du är helt säker på att det inte är möjligt att kolven kan åka ur spännaren så du tappar allt oljetryck och pinnen flyger runt inne vid kedjorna? Har nämligen läst att den kan flyga ur om man har lite otur. Men om det inte går är det väl bara till att klippa kedjan och låta bli att ta loss bröstkåpan!

    Jo men nu sökte jag tips om att ta bort bröstkåpan så jag skulle komma åt Troligen så sitter balanskretsen fel för det vibrerar om motorn och den har en väldigt rå gång.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    På T5 motorer är det däremot knappt märkbart att balansaxelkretsen är bortkopplad...

    Är det inte snarare modellspecifikt, dvs att 9000 och ng900/og9-3 inte är så känsliga medan en 9-5a är mycket petig. Även med T5-botten.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Monterade ett B234E block komplett med innehåll i en 9-5:a med borttagna balansaxlar för inte så länge sedan.

    Inte alls lika mycket vibrationer som i en original B235E med balansaxlarna bortkopplade.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Monterade ett B234E block komplett med innehåll i en 9-5:a med borttagna balansaxlar för inte så länge sedan.

    Inte alls lika mycket vibrationer som i en original B235E med balansaxlarna bortkopplade.

    Intressant iakttagelse. Är det körbart på en bruksbil?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Har plockat bort balanskretsen på min B235E och kan knappt känna någon skillnad. Möjligen något mer vibrationer på tomgång och strax däröver (ca 900-1200 rpm).
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Angående bortplockning av balansaxelkedjan på 9-5 och att folk verkar uppleva vibrationerna olika. Det kan inte vara så att vissa har fräschare motorkuddar än andra? Bara en tanke...

    /W
    9000 Aero -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Tillbaka till Topic!

    Måste man lossa alla motorfästen och spindelleder för att skjuta motor och låda i sidled? Eller hur går man till väga för att få bort bröstkåpan?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 172

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Tillbaka till Topic!

    Måste man lossa alla motorfästen och spindelleder för att skjuta motor och låda i sidled? Eller hur går man till väga för att få bort bröstkåpan?
    Precis .. lossa allt du behöver för att kunna skjuta motorn i sida lite grann
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?

    Tackar!

Liknande ämnen

  1. två ska bort, en blir kvar, vilken?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 21:57
  2. Plocka ur motorn med AC-kompressor kvar i bilen? Ng900
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 20:04
  3. Lyfta motorn med låda kvar OG9-5
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 19:35
  4. Byte av balanskedja i ng 900 med motorn kvar i bil?
    Av TurboRichard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 23:46
  5. Ta bort TCS men ha kvar ABS?
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •