Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tändkassett saab 900

  1. #1

    Tändkassett saab 900

    Hej!

    Jag ska byta tändkassett i bilen (saab 900 2.0t). Min fråga är om jag behöver ha en från en 900 turbo eller om det går bra med en som är utan turbo också?

    Kan det vara tändkassetten som är felet när den "hackar" när man får upp laddtryck? Fast gasar man kanske 5 sekunder medans det "hackar", så slutar det och då får jag all effekt. Det är det som gör mig lite fundersam om det verkligen är tändkassetten eftersom det slutar "hacka" efter lite gasande! Så det skulle jag gärna vilja ha svar på. Har snackat lite med en kille på Saab i karlskrona och dom vet inte vad felet är.. Dom vill ha in bilen och köra en felsökning på den. Men det är väl bara för att tjäna pengar! Jag vet inte...

    Har också en pysventil på bilen. Fråga mig snälla inte varför. Jag har inte satt dit den själv.. Det har förra ägaren gjort har bara inte tagit bort den.. Det kanske bara räcker att ta bort den och sen funkar det som det borde?

    Tackar för svar snarast!
    Med Vänliga Hälsningar Daniel!
    Saab 9-5 Aero - 00

  2. #2

    Re: Tändkassett saab 900

    tjena har bytt tändkasett 2 gånger på min 900 turbo -97 1a gången körde på morgonen sen på kvällen körde runt start motorn inte en tillstymmelse till att starta jag är säker på att din symptom ej är inte nåt fel på tändkasetten hoppas du kan ta bort den symptomen ha de

  3. #3

    Re: Tändkassett saab 900

    Citat Ursprungligen postat av mabj711mferry
    tjena har bytt tändkasett 2 gånger på min 900 turbo -97 1a gången körde på morgonen sen på kvällen körde runt start motorn inte en tillstymmelse till att starta jag är säker på att din symptom ej är inte nåt fel på tändkasetten hoppas du kan ta bort den symptomen ha de
    Tackar!

    Detsamma
    Saab 9-5 Aero - 00

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Tändkassett saab 900

    Citat Ursprungligen postat av holstanftw
    Hej!

    Jag ska byta tändkassett i bilen (saab 900 2.0t). Min fråga är om jag behöver ha en från en 900 turbo eller om det går bra med en som är utan turbo också?

    Kan det vara tändkassetten som är felet när den "hackar" när man får upp laddtryck? Fast gasar man kanske 5 sekunder medans det "hackar", så slutar det och då får jag all effekt. Det är det som gör mig lite fundersam om det verkligen är tändkassetten eftersom det slutar "hacka" efter lite gasande! Så det skulle jag gärna vilja ha svar på. Har snackat lite med en kille på Saab i karlskrona och dom vet inte vad felet är.. Dom vill ha in bilen och köra en felsökning på den. Men det är väl bara för att tjäna pengar! Jag vet inte...

    Har också en pysventil på bilen. Fråga mig snälla inte varför. Jag har inte satt dit den själv.. Det har förra ägaren gjort har bara inte tagit bort den.. Det kanske bara räcker att ta bort den och sen funkar det som det borde?

    Tackar för svar snarast!
    Med Vänliga Hälsningar Daniel!
    Börja med att ta bort pysventilen fortast möjligt.

    Sen bör du "nolla" styrboxen och sen köra bilen och kolla ev. justera grundtrycket. Kanske detta botar problemen, annars får du gå vidare i felsökningen.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor EpaTommys avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11

    Re: Tändkassett saab 900

    Hej!
    Jag skulle gärna vilja veta om du löst ditt problem? jag har exakt samma symptomer. Saab 9000 2,3ltt (Steg 2)
    SAAB 9000 A50
    SAAB NG9-5 Aero Turbo6
    SAAB OG9-5 Linear

  6. #6

    Re: Tändkassett saab 900

    Citat Ursprungligen postat av EpaTommy
    Hej!
    Jag skulle gärna vilja veta om du löst ditt problem? jag har exakt samma symptomer. Saab 9000 2,3ltt (Steg 2)
    Jodå, jag har fixat det nu... Jag tog bara bort Pysventilen så gick den som den skulle igen! Men jag förmodar att du inte har det på din?

    MVH
    Saab 9-5 Aero - 00

  7. #7

    Re: Tändkassett saab 900

    min BÖRJADE göra så igår.. har bytt tändkasset och stift :/ Funderar på att göra en helt egen tråd om det

  8. #8
    Sugmotor EpaTommys avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11

    Re: Tändkassett saab 900

    Jag tvättade luftfiltret och höll på å pillade på dumpen en stund å vipps så går den som den ska igen, skitskumt då jag inte gjorde något direkt och filtret var inte jätte skitigt. Kollade bara på kolven hur den rörde sig i dumpen vid gaspådrag osv. Kollade även vakuum slangar men ingen var dålig.

    Trodde länge det var tändkassetten för bilen har gått 33 000 mil, men har aldrig känt den brända elektronik doften. Se om felet återkommer...
    SAAB 9000 A50
    SAAB NG9-5 Aero Turbo6
    SAAB OG9-5 Linear

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •