Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

  1. #1

    Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    hej,
    har köpt en 9_3 Turbo 205 hk -01 som gått över 18000 mil och är i gott skick.

    Funkade mycket bra initialt. Men, efter en kortare körning (ca 10km)startade den inte, utan det klickade bara om starten, så jag trodde batteriet var slut. Testade ett nytt med samma resultat. La i en vxl och puttade den bakåt en-två meter och testade igen och då startade den upp och sedan small/ skramlade det till och ett "rostmoln" kom upp mellan vxllåda/motorn, och skramlet är kvar !? Äckligt . Har inte testat mer sedan.

    Någon som har en teori ? och var bör man börja kolla ? Kanske något som hänt fler?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Faktum att startmotorn inte orkade rubba motorn från början innan det small, rasslade och rök till, tyder på att du har problem i startmotor/kuggkrans/kopplig området.

    Hur känns kopplingen när du trycker på pedalen?

    Låter som du ändå tyvärr behöver riva av lådan och ta en titt på eländet som gömmer sig därbakom.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Vad menar du med putta den bakåt? Med en växel i? 1-5 ? Robban
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Jag la i treans växel för att komma i ett annat läge, och puttade bilen avstängd bakåt. (gick inte framåt pga av backe). Misstänkte (er) startmotorras och att det lossat något och rostmolnet var lamell-damm !??. Fick även ett vinande ljud när jag körde starten.

    Tänkte någon varit med om detta men det kanske är ett unikt fel och inget typiskt ??. Tänker börja med startmotorn bara det försvinner lite snö............. Är fortfarande tacksam för ideér från någon proffsig mek.

    Mvh,
    Mike

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    satt bara o spånade ifall kedjan rappat över ifall den var slack... man ska inte dra en motor baklänges med framåtväxel i, då kommer belastningen på släpskenorna i plast.
    Men det krävs väl iaf lite våld för att det ska lyckas.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Främst svar till Robert E;
    du verkar ha fått rätt angående släpskenorna. Fiskade upp en trasig del idag! Skulle väl inte ha knuffat bilen. Har även konstaterat att startmotorn är defekt. Så ny fråga: någon som vet hur man byter ut släpskenor? Går det utan att ta av toppen? etc.

    // Mike

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Det går att byta släpskenor utan att ta av toppen!
    På min og9-3Aero -00 har jag bytt kam- och balansaxelkedjor med skenor, drev och allt med motorn i bilen.

    Man måste flytta motorn i sidled ca 5 cm (helst mer) och plocka bort transmissionskåpan för att komma åt. När man ändå håller på plockar man ner tråget också och gör rent det och pumpsilen. Det blir också lättare att få av transmissionskåpan då.

    Min uppfattning är att skenorna utan vidare tål att man snurrar motorn baklänges.

    Per L

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Känns konstigt att skenorna skulle lägga av för att man snurrar motorn baklänges, då vi inte pratar om något högre varv + att de är ju olja på plats (förhoppningsvis iaf:P).

    Vart fiskade du upp plastskenan?
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  9. #9

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Låter förträffligt om det kan gå att byta utan att ta ut hela motorpaketet. Den lösa biten låg under det högra övre drevet, med en färsk brottyta synlig. Är lite orolig att kedjan rappat också !? Någon som är mek.kunnig och sugen på att hjälpa till för en vettig peng i Sthlmstrakten!? Annars kanske jag försöker sälja skrotet för tjugufem papp.......
    // Mike

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Tacksam för svar angående missljud i motor !?

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Känns konstigt att skenorna skulle lägga av för att man snurrar motorn baklänges, då vi inte pratar om något högre varv + att de är ju olja på plats (förhoppningsvis iaf:P).

    Vart fiskade du upp plastskenan?

    Tänkte mest rent generellt att man aldrig snurrar en motor baklänges med frammåtväxel i eller frammåt med backen i, särskilt inte om man har kamrem... har man fjädrande remspännare som ev kan flytta sig när belastningen flyttas till den slaka sidan så kan remmen hoppa som tex en b230 o ventilsalladen kommer snabbt.
    Hmm på tal om remspännare så,... undra om jag drog fast pappas remspännare på dieseln sist
    På saaben kommer all press på plastskenan till spännaren och därigenom spännaren, nu är väl inte kammarna så hårda att dra runt men varför göra knas när man kan göra rätt..
    Dessutom så brukar ju kedjan till b-axlarna vara rätt mycket slakare o där vet jag inte vad som händer.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Pajat tändningslås 9-3 -00, tacksam för snabba svar!
    Av Lövet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 08:51
  2. Passar dom här fälgarna? tacksam för svar!
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 22:06
  3. Kupefläkt 9-3 -98. mycket tacksam för snabba svar
    Av errol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 14:18
  4. AC-rem?! Tacksam för snabbt svar
    Av WELiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 03:38
  5. Vinterdäck ng900. Snabbt svar så är jag tacksam
    Av 900R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •