Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vad jobbar(pluggar) du med?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 948

    Vad jobbar(pluggar) du med?

    Har hamnat i nån slags kris. Vet inte vad man ska kalla den.

    Men vi är i en lågkonjunktur, och jag tar studenten till sommaren. Ansökningstiden till universitetet har precis börjat, och slutar 15 april. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Arbetslös till 65 känns det som nu.

    Har läst Samhäll-Ekonomi i 3 år. Men jag har ingen lust att plugga vidare. Och om jag skulle så vet jag inte till vad. Har inte läst Matte C vilket oftast är krav på utbildningarna.
    Jobba har jag funderat på, och isåfall Securitas/Polis. Men pga. lågkonjunkturen så finns det ju inga jobb. Samt att Securitas krävs det 20 år för att komma in tror jag, Polis 25år.

    Att sitta hemma i 1 år och vara arbetslös känns skönt just nu när man går i skolan. Men vid stor eftertanke så känns det inte så kul. Jag kommer bli rastlös.

    Händer ofta att jag går och funderar på vad folk jobbar med egentligen. Bara för att få en brainstormning om vad för alternativ det finns. Därför undrar jag lite vad ni sysslar med om dagarna?

    Mvh Filip

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    347

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Ja det är inte lät det där, att veta vad man ska göra efter plugget. Själv gick jag ut gymnasiet (Fordon, Mek) 2005, och det enda jag visste var att jag skulle flytta till Uppsala, vilket jag gjorde. Sen var jag ute på lite praktik på en bilverkstad, men jag kom fram till att det var bättre att låta det vara en hobby, och inte ett yrke. Sen fick jag jobb på ett lager, där jag var knappt ett år.
    Numera jobbar jag på Sas Ground Services, Arlanda, och där har jag varit 2 år nu. Trivs rätt bra, trots allt skit det varit omkring Sas senaste tiden. Har jobbat som timanställd senaste året, men klarar mej rätt bra.

    Om du bor i stockholm/uppsalaområdet så behöver dom för övrigt folk som kan jobba över sommaren nu. Jobbet är perfekt om man, som jag, hellre vill arbeta och slita lite mer fysiskt, än att sitta på ett kontor.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Är en av "töntarna" som gick elprogrammet på gymnasiet och har jobbat som elektriker i ca 10 år nu. Ville redan i gymnasiet byta till fordonsprogrammet (transport) men det blev aldrig av. Är arbetslös nu sen några månader tillbaka, så det kan hända att jag passar på att ta CE-körkort nu.

    Skaffa dig nått extrajobb typ McDonalds eller bensinmack eller nått sånt och läs matte C på distans. Om du ska bli väktare eller polis är det nog inte fel att ha varit ute i arbetslivet några år och träffat, och lärt sig hantera, olika sorters människor.

    Det verkar att vara rätt så vanligt att folk som har gått samhällsprogrammet eller naturprogrammet inte läser vidare sen. Några som jag gick högstadiet med tyckte att jag var dum i huvet och pinsam osv för att jag skulle gå elprogrammet, själva skulle de gå natur eller samhälle och utbilda sig alla möjliga saker. Kan säga att det inte riktigt blev så och idag sitter de med jobb där de tjänar mindre än vad jag gör.......

    MVH/Staffan
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 948

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Fordon på arbetstid tror jag precis som dig. Håller man på med det i yrket är det inte lika kul att göra de på fritiden.
    Dock har jag funderat på bilförsäljare. Har sökt ett sommarjobb som jag förhoppningsvis får, som jag även jobbade på förra året.

    Det är en bra tanke att vara ute i arbetslivet, problemet är att komma ut dit i dagsläget. Men polisen skulle ju femdubbla sina sökande stog de på www.sr.se, från 120 till runt 650 st.

    Kan hålla med dig om det sista, vissa ska plugga till civilekonom med inriktning utomlands och åka till Bryssel osv. Men klarar man inte Matte C så blir det lite problem....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Pluggade 3-årig el/teleteknisk på gymnasiet, jobbade ett år efter det med något som inte var tekniskt.
    Pluggade sen PC/Nätverk i två år efter det.

    Idag jobbar jag som IT-tekniker med blandade arbetsuppgifter, trivs med mitt arbete men framförallt med mina kollegor.
    Jobbar på en kommun i Stockholm.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 038

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Jag har samlat betygsdokument från gymnasiet, och med det i bagaget gav jag mig ut i arbetslivet 2007.

    Gick skit, fick ett sommarjobb och dåligt betalt under sommaren. Sen var det fattigt.
    Blev väktare i början av 2008 på Securitas, precis 20år fyllda. (G4S har 18år).
    Skit jobb är väl hur jag skulle beskriva det.

    Oehört tråkiga arbetsuppgifter, dålig lön (97krtimmen första 6mån, 6mån-12mån 105kr/tim och efter 12mån 120kr/tim)
    OB-tillägget är ett skämt, 18kr/tim 18.00-06.vardagar och 28kr/tim helger.

    Jag körde som ronderande väktare och då är arbetspassen 12tim långa, och man kör 5-2schema =

    Jobbar Mån,tis,fre,lör,sön och sen onsdag,torsdag och så börjar det om.

    Får man riktigt surt ronderings distrikt t ex ute på industri område som jag hade i 6mån gör man följande:

    Åker till massvis olika företag, öppnar upp en trilskig grind, stänger och låser efter dig. Registrerar massa streckkoder för att bevisa du varit där, och går din rond och lyser med ficklampan. Sen går du ut och öppnar grinden, och låser efter dig.

    Sen är cheferna på Securitas helt inkompententa, och då har jag träffat många av cheferna runt om i sverige. Inget blir gjort i tid om något är trasigt, är bilen trasig så förblir den trasig såvida det inte är akut. (körde med punka 2dagar, ej fungerande kupéfläkt på vintern i 2v, trasigt centrallås, trasiga lampor etc)

    När jag började så var passen helt okey tidsmässigt, så eftersom körde man på snabbare för att kunna ha längre rast och kunna åka till macken och käka en korv och tjöta skit. Detta märkte cheferna och la in mer ronderingar vilket tillslut resulterade jag jag hade 5min körtid på 1mil på 50-vägar.

    Lyckat va?

    Vi var ca 9st killar som började samtidigt och fick våran utbildning VU1 & VU2 betalda av företaget. Ingen av oss jobbar kvar idag.

    Kom inte och säg att jag inte varnat dig nu
    Men du kanske trivs som behovare/timanställd!

    För jag blev lovad fast av chefen efter 5mån av slit (jobbade 200tim/mån första månaderna och tog alla extrapass när cheferna ringde)
    Tacken 13mån senare när man helt plötsligt inte fick tid och man bad om semester var "du är inte välkommen tillbaka".

    Lycka till !
    Saablös dåre

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 948

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Strongman: De lät mer eller mindre än ett rent skit jobb!

    Vad jobbade du med efter det/idag?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 038

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Efter väktaryrket gled jag in på mängder utav ströjobb, har aldrig haft ett fast jobb och kommer nog tyvärr dröja ett tag till.

    Jag hoppade in som extra som sanerare, hemgångskontrollant och försökte få ihop så många helger som möjligt.

    Fram tills igår så jobbade jag som montör via Manpower på Husqvarna AB, men jobben togs över av deras egna återanställda.

    Så nu har man enbart 40tim/mån som det ser ut just nu och det är 30tim truck körning på arla på söndagar och lite hemgångskontrollant kontroller.

    Bra start på detta året? Inte direkt
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 955
    Medlem#
    4706

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Ja det är inte lät det där, att veta vad man ska göra efter plugget. Själv gick jag ut gymnasiet (Fordon, Mek) 2005, och det enda jag visste var att jag skulle flytta till Uppsala, vilket jag gjorde. Sen var jag ute på lite praktik på en bilverkstad, men jag kom fram till att det var bättre att låta det vara en hobby, och inte ett yrke. Sen fick jag jobb på ett lager, där jag var knappt ett år.
    Numera jobbar jag på Sas Ground Services, Arlanda, och där har jag varit 2 år nu. Trivs rätt bra, trots allt skit det varit omkring Sas senaste tiden. Har jobbat som timanställd senaste året, men klarar mej rätt bra.

    Om du bor i stockholm/uppsalaområdet så behöver dom för övrigt folk som kan jobba över sommaren nu. Jobbet är perfekt om man, som jag, hellre vill arbeta och slita lite mer fysiskt, än att sitta på ett kontor.

    //Seb
    OT du vet inte om de behöver folk på Landvetter i sommar?

    M.v.h. Andreas

  10. #10

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    ...

    //Seb
    OT du vet inte om de behöver folk på Landvetter i sommar?

    M.v.h. Andreas
    såg en annons i gp med något om landvetter, lite olika typer av tjänster där...
    JAGUAR - spinner som en katt

  11. #11
    Guest.
    Guest

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Själv jobbar jag på ett stort elbolag och imorgon gör jag sista dagen som kundtekniker efter fyra år, eftersom de ska centralisera den avdelningen till Stockholm.

    Sen så blir det att börja internplugga till Projektledare Kund på lågspänningsnätet, dvs göra nätberäkningar och offerera ut anslutningsavgifter och allt annat som kunder vill göra med sina anläggningar.

    Fast innan detta, så ska jag vikariera som mättekniker fram tills i höst och jobba med tim-mätinsamling på riktigt stora anläggningar såsom ställverk och stora 250A+ företag. så det ska bli lite spännande.

    För att få ett riktigt kul, omväxlande jobb, kanske se om du kan hitta något jobb på något elbolag kanske? (För jag är nog en av få förunnat, som fortfarande älskar gå till jobbet varje morgon med ett leende på läpparna?)

    Såg förövrigt att ett av mina ärenden som jag både startat, och engagerat mig djupt i var med på TV4:ans lokalnyheter igår. Så det var ju lite mer omväxling på jobbet.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Ska precis börja skriva min C-uppsats i Marknadsföring för att kunna plocka ut en kandidatexamen i Företagsekonomi med inriktning marknadsföring till sommaren. Vid sidan av studierna jobbar jag som säljare på Kjell & Company.

    Får jag inget "riktigt" jobb innan sommaren är slut så läser jag ett år till och plockar ut en Magisterexamen i Marknadsföring.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    413

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Jag har inte läst allt som har skrivits här men lumpen då?? är väl perfekt för någon som inte vet vad dom vill göra, eller som inte har något att göra efter skolan.

    Själv så jobbar jag just nu som maskinbyggare på ett företag men det företagen ligger lite efter i tiden så våran finanskris har kommit nu det senaste så jobben tar slut när som helst.
    Men jag blev erbjuden 2 jobb förra veckan, 1 sökte jag som jag fick, sen ca en timma senare efter det så ringde in f.d. chef upp mig som jag hade för snart ett par år sen och fråga om jag ville ha en tillsvidareanställning hos dom. Tackade självklart ja till det sistnämda.

    Så jag tror nog ändå att det börjar att röra lite på sig nu. Jag blev först uppsagd när finanskrisen kom direkt. Har sen dess kanske varit arbetslös i ca 3 månader totalt, segt som satan. Men har även tackat nej till 2 jobb under denna tiden.

    Men visst, samhäll är inte lätt att få jobb på?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 038

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Jag har inte läst allt som har skrivits här men lumpen då?? är väl perfekt för någon som inte vet vad dom vill göra, eller som inte har något att göra efter skolan.

    Själv så jobbar jag just nu som maskinbyggare på ett företag men det företagen ligger lite efter i tiden så våran finanskris har kommit nu det senaste så jobben tar slut när som helst.
    Men jag blev erbjuden 2 jobb förra veckan, 1 sökte jag som jag fick, sen ca en timma senare efter det så ringde in f.d. chef upp mig som jag hade för snart ett par år sen och fråga om jag ville ha en tillsvidareanställning hos dom. Tackade självklart ja till det sistnämda.

    Så jag tror nog ändå att det börjar att röra lite på sig nu. Jag blev först uppsagd när finanskrisen kom direkt. Har sen dess kanske varit arbetslös i ca 3 månader totalt, segt som satan. Men har även tackat nej till 2 jobb under denna tiden.

    Men visst, samhäll är inte lätt att få jobb på?
    Lumpen är ju totalt meningslöst och fruktansvärt löjligt i mina ögon. Att behöva stå uppradad varje morgon och ha en fjant till löjtnant som väger 40kg mindre än mig själv och skriker om man har borstat ena skon för dåligt.

    Men visst, du lär dig bädda en 60säng och putsa skor!
    Saablös dåre

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    I lumpen lär man sig diciplin och att lära sig gå igen, efter som man gick på fel sätt innan. Men det är inte det viktiga. Det du har med dig ut från lumpen är självförtroende och förmåga att driva sitt liv framåt och i rätt riktning. Lärde mig massor som jag har nytta av idag.

    Själv pluggar jag till sjukgymnast just nu, men söker till läkare vilket jag tror jag kommer in på till hösten

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    intresserad av teknik? det är där jobben kommer att finnas till stor del i framtiden.

    Det finns ju basår på universiteten där du kan läsa upp alla teknikämnen och sedan söka in på en lämplig utbildning. På 4 år är du färdig ingenjör
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Nu går jag elprogrammet på gymnasiet, efter att ha gått ettan på fordon och efter halva 2an konstaterade jag att det inte var något jag ville syssla med proffesionellt. Så det fick bli el, gillade bilel så tänkte" vafan" och jag stormtrivs. Nu är jag 19 år och går ettan på gymnasiet, inte det roligaste att missa 2 år sådär men det är smällar man får ta.

  18. #18
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    347

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    OT du vet inte om de behöver folk på Landvetter i sommar?

    M.v.h. Andreas
    Hittade inget på ams.se, men det skadar ju inte att leta rätt på numret till dom och höra efter. Annars lär det ju finnas fler handlingbolag än enbart SGS på Landvetter med.

    Hittade dock en annons där dom söker tankningsmän till Landvetter. Dock måste man ha C-kort
    Länk
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    963

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Ja det är inte lät det där, att veta vad man ska göra efter plugget. Själv gick jag ut gymnasiet (Fordon, Mek) 2005, och det enda jag visste var att jag skulle flytta till Uppsala, vilket jag gjorde. Sen var jag ute på lite praktik på en bilverkstad, men jag kom fram till att det var bättre att låta det vara en hobby, och inte ett yrke. Sen fick jag jobb på ett lager, där jag var knappt ett år.
    Numera jobbar jag på Sas Ground Services, Arlanda, och där har jag varit 2 år nu. Trivs rätt bra, trots allt skit det varit omkring Sas senaste tiden. Har jobbat som timanställd senaste året, men klarar mej rätt bra.

    Om du bor i stockholm/uppsalaområdet så behöver dom för övrigt folk som kan jobba över sommaren nu. Jobbet är perfekt om man, som jag, hellre vill arbeta och slita lite mer fysiskt, än att sitta på ett kontor.

    //Seb
    OT du vet inte om de behöver folk på Landvetter i sommar?

    M.v.h. Andreas
    Det behövs alltid timmisar på landvetter vare sig det gäller 4tim pass till 14tim ska se om ja hittar tele nr till plattan för det är väl där du vill va kan tänka bland jetbränsle och motorer.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    39

    Re: Vad jobbar(pluggar) du med?

    Är i samma sits som dig Filip. Nästan i alla fall. Går Industri med inriktning CNC/CAD/CAM. Dock har vi nästan bara praktik nu i trean så har varit på samma företag sen i oktober någon gång och så sommarjobbade jag här förra året. Ser väl ut och vara lite halvtunt med jobb just nu men kanske i framtiden.

    Dock är jag inte hundra på om det är det här jag vill jobba med men tar gärna ett jobb framåt sommaren/hösten och så får man se hur man trivs helt enkelt. Bra att komma ut i arbetslivet och se hur det fungerar. Har riktigt bra arbetskompisar och trivs väldigt bra i alla fall där jag är nu.

    Så får man söka sig vidare sen om det inte fungerar.

    Mvh Joacim
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

Liknande ämnen

  1. plats pluggar
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 11:43
  2. Pluggar till balansaxlar, mått?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 15:14
  3. vart pluggar man in ppc´n på en 9-3 ss??
    Av trojlee i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •